آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی

0/لایک

بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی - آسان کار

بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی دوره ای از زندگی هر فرد کارمند و کارگری است که حق بیمه پرداخت می کند و دیر یا زود آن را تجربه خواهد کرد، ممکن است این دوره از زندگی کارمندی برایتان بسیار پیچیده و مبهم باشد .

سوالاتی نیز در این باره داشته باشید مانند:بیمه بازنشستگی چیست؟در چه سنی می توان بازنشسته شد؟با چند سال سابقه می توان بازنشسته شد و در صورت کم بودن سابقه پرداخت بیمه می توانیم بازنشسته شویم ویا خیر؟ وسوالات بسیاری دیگری در این باره.

در این مقاله از سایت کلینیک اداری آسان کار به بررسی این مسائل و پاسخ به پرسش های شما می پردازیم پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بیمه بازنشستگی چیست؟

زمانی‌ که فردی مشغول به کار می‌شود،براساس قانون کار، کارفرمای آن فرد وظیفه دارد تا کارمند و یا کارگرش را بیمه کند. بخش زیادی از هزینه‌ بیمه بر عهده‌ی کارفرما و بخشی دیگرآن بر عهده‌ی کارمند است که از حقوق وی کسر می‌شود.

مقدار هزینه ای که فرد کارگر و کارفرما باید بپردازند براساس نوع شغل و نوع قرارداد بیمه ای افراد متفاوت است؛ گاهی ممکن است نسبت یک به یک باشد و گاهی دو به یک باشد.

بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی  چیست؟

برای اینکه به تعریف بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی  بپردازیم ابتدا باید مشخص کنیم که بازنشستگی در تامین اجتماعی چه تعریفی دارد و پس از به بررسی بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی میپردازیم.

 

بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی | آسان کار

تعریف بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی

طبق ماده ۲ قانون تامین اجتماعی بازنشستگی را می توان اشتغال نداشتن فرد بیمه شده به دلیل فرا رسیدن سن بازنشستگی تعریف کرد.در واقع می توان گفت کارمندان وکارگرانی که حق بیمه تامین اجتماعی پرداخت می کنند وقتی به سن مشخصی برسند می توانند دیگر کار نکنند و از سازمان تامین اجتماعی مستمری بگیرند.

شرایط بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی  چیست؟

بازنشستگی در بیمه تامین اجتماعی شرایط متغییر و متفاوتی دارد و به عوامل مختلفی بستگی دارد که این عوامل شامل موارد زیر می شود:

  • سن فرد بیمه‌شده
  • سختی کار
  • میزان سال‌های پرداخت حق بیمه
  • شرایط فرد بیمه‌شده
  • جنسیت فرد بیمه شده

 در ادامه مقاله به بررسی این عوامل میپردازیم با ما همراه باشید.

شرایط سنی بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی

بر اساس ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، اگر فرد بیمه شده ، حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشد، می‌تواند حقوق بازنشستگی دریافت کند. البته این قانون دارای چند تبصر نیز می باشد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

 افرادی که به حداقل سن بازنشستگی تامین اجتماعی نرسیده‌ باشند، فقط در صورتی می‌توانند بازنشسته شوند که ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.

افراد ی که در مشاغل سخت مشغول به کار هستند با داشتن ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه متوالی  و یا ۲۵ سال سابقه متناوب در کارهای سخت ، می توانند بدون شرایط سنی بازنشسته شوند.

نکته: بانوانی که در مشاغل سخت و زیان آور کار مشغول به کار هستند، با داشتن ۲۰ سال سابقه پرداخت حق­بیمه مستمر می­توانند بازنشسته شوند و حقوق خود را به صورت کامل دریافت کنند؛ حتی اگر کمتر از ۴۰ سال سن داشته باشند.

 افرادی که ۳۵ سال سابقه مفید پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی دارند، بدون اینکه شرایط سنی آنها در نظر گرفته شود بازنشسته می‌شوند.

بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی زنان 

 زنان  کارگر  مشمول قانون کار، در صورتی که 20 سال سابقه پرداخت حق بیمه و اشتغال داشته باشند در سن 42 سالگی می توانند بازنشسته شوند. همچنین خانم هایی که 30 سال سابقه پرداخت بیمه دارند می توانند در 45 سالگی بازنشسته شوند.

و حالت دیگری نیز وجود دارد که خانوم هایی با سن 55 سال که 10 ساله سابقه پرداخت بیمه دارند نیز می توانند بازنشسته شند البته مشمول ماده111 قانون تامین اجتماعی نمی شوند و 30 روز کامل حقوق دریافت نمی کنند.

بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی با سابقه کمتر از ۲۰ سال

برای اینکه فردی بتواند با سابقه ی کمتر از 20 سال بازنشسته شود دو حالت وجود دارد:

مردان ۶۰ ساله و زنان ۵۵ ساله، اگر دارای سابقه پرداخت حق بیمه ، بین ۱۰ تا ۱۹ سال باشند، می‌توانند تقاضاى بازنشستگی کنند . در این حالت مستمری این افراد براساس سابقه ی آنها حساب می شود.

اگر سن فرد بیمه شده به بازنشستگی رسیده باشد و سابقه ی بیمه ی این فرد کمتر از 10 سال باشد، در این حالتفرد می تواند با خرید ما به تفاوت سابقه تا 10 سال تقاضای بازنشستگی پیش از موعد کند.

 شرایط درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی

شخص کارمند یا کارگر بیمه شده باید درخواست بازنشستگی خود را ارائه بدهد و هیچ کارفرمایی نمی تواند افراد را به اجبار بازنشسته کند و یا اینکه از تامین اجتماعی بخواهد که شخصی را باز نشسته کند.

نحوه محاسبه حقوق بیمه بازنشستگی

براساس ماده ۷۷ قانون تامین اجتماعی، مستمری یا همون حقوق بازنشستگی، یک سی‌ام متوسط دستمزد بیمه‌گزار، ضرب‌ در سنوات پرداخت حق بیمه محاسبه می‌شود.

متوسط دستمزد بیمه شده * تعداد سال‌هایی که بیمه پرداخت کرده است تقسیم بر سی

بیمه تامین اجتماعی بازنشستگی - کلینیک اداری آسان کار

نحوه محاسبه دستمزد متوسط بازنشستگی

متوسط دستمزد بازنشستگان از جمع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه، ظرف دو سال آخر پرداخت حق بیمه تقسیم بر بیست و چهار بدست می‌آید. اگر در خلال دو سال پایانی خدمت، بیمه شده مدتی مشغول به کار  نباشد، با کسر مدت از ماه‌های قبل از آن ۲ سال بدست می‌آید.

اگر دو سال آخر میزان حقوق مبنا افزایش یابد و فرد، حق بیمه بیشتری پرداخت کند، مبنای محاسبه‌ی متوسط دستمزد این افراد، پنج سال آخر خدمت‌شان است.

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی چگونه محاسبه می شود؟

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز براساس قانون، تابع مقررات مربوط به عیدی و پاداش کارمندان دولت می‌باشد.

 

پیشنهاد ویژه آسان کار برای خدمات تامین اجتماعی بازنشستگی

(یک دوره مشاوره رایگان با کارشناس تخصصی تامین اجتماعی)

برای دریافت مشاوره تامین اجتماعی با کلینیک اداری آسان کار با شماره های زیر تماس بگیرید .

۳۶۶۲۶۸۰۰-۹۰۰

۰۲۶۳۴۷۲۸۳۱۵

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها