آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

قرار داد منع رقابت

0/لایک

قرار داد منع رقابت

قرارداد منع رقابت یکی از با اهمیت ترین و ضروری ترین قراردادهایی است که باید میان کارگر و کارفرما تنظیم شود بخصوص برای کسب و کارهایی که رقابت در آن ها زیاد است؛ زیرا زمانی که یک شرکت دارای کارمندان حرفه ای و متخصص باشد در رقابت با شرکت هایی قرار می گیرد که فعالیت های تجاری مشابهی دارند و اگر کارگر اخراج شود یا اقدام به فسخ قرارداد کار کند امکان اینکه در شرکت رقیب استخدام شود و اطلاعات محرمانه را فاش نماید بالا است به همین خاطر مدیران و کارفرماها اقدام به تنظیم قرارداد عدم رقابت با کارگران خود می کنند.

مدیران در سازمان ها همیشه این نگرانی را دارند که کارمندان اقدام به افشای اطلاعات محرمانه نکنند، بخصوص شرکت هایی که در رقابت با شرکت های ابرقدرت هستند؛ به همین خاطر می توان جهت جلوگیری از افشای اطلاعات یک قرارداد تحت عنوان قرارداد منع رقابت با کارگران تنظیم نمود. تنظیم این قرارداد با توافق طرفین صورت می گیرد و کارفرما نباید به صورت اجباری و بدون رضایت کارگر این کار را انجام دهد.

کارفرمایانی که نگران از دست دادن نیروی کار حرفه ای خود هستند که نیروی کار تخصصی و با تجربه و حرفه ای خود را از دست بدهند و فرد در شرکت رقیب استخدام شود و اسرارشان افشا شود.

قرارداد عدم رقابت یک قرارداد توافقی بین کارفرما و کارمند به‌ حساب می‌آید در این قرارداد تعیین خواهد شد که کارمند برای زمان معین و همچنین مکان معین نمی‌تواند اطلاعات خود را در اختیار بازار رقیب قرار دهد. همچنین در این قرارداد قید می‌شود که رقیب یا کارمند مربوطه چه اقداماتی را نمی‌تواند و نباید انجام دهد.

میتوانند یک قرار داد منع رقابت و افشای اسرار را در قرار دادهای کاری خود اضافه کنند به این صورت که شخص حداقل تا سه سال  نتواند در شرکتی که در زمینه ی کاریشان فعالیت می کند استخدام شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و بهتر راجع به تنظیم قرارداد منع رقابت بهتر است در ادامه همراه ما باشید تا با دلایل اهمیت تنظیم این قرارداد و همچنین مزایای آن بیشتر آشنا شوید.

قرارداد منع رقابت چیست؟

قرارداد منع رقابت از قراردادهایی است که کارگران خیلی با آن مواجه می شوند و افراد کم تجربه و بی تجربه شاید به خوبی این قرارداد را نشناسند و از اهمیت آن مطلع نباشند به همین خاطر ضروری است که در همین ابتدا به صورت کامل با این نوع قرارداد آشنا شوید.

قراردادی که میان کارگر و کارفرما برای مدتی مشخص و جهت حفظ اطلاعات محرمانه تجاری تنظیم می شود را قرارداد منع رقابت می گویند که هدف از تنظیم آن جلوگیری از افشای اطلاعات توسط کارگران است. کارفرما به دلیل اینکه کارگر اطلاعات محرمانه ی شرکت را فاش نکند و به گوش مدیران و کارکنان شرکت رقیب نرساند اقدام به تنظیم قرارداد منع رقابت می کنند.

قرارداد منع رقابت تفاوت هایی با قرارداد کار دارد و کارفرما تنها زمانی اقدام به تنظیم این نوع قرارداد کار می کند که حس کند شرکت دارای اطلاعات محرمانه ای است که اگر این اطلاعات وارد شرکت دیگری شود و مدیران شرکت های رقیب از این اطلاعات آگاه شوند امکان نابودی شرکت فراهم می شود به همین خاطر کارفرما جهت جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی اقدام به تنظیم قرارداد منع رقابت می کند.

توجه نمایید که قرارداد منع رقابت با توافق طرفین تنظیم می شود و مدت زمان مشخصی دارد که کارگر با توجه به این مدت زمان حق افشای اطلاعات محرمانه شرکت را ندارد و اگر خلاف این قرارداد عمل کند کارفرما می تواند به راحتی و مطابق قانون او را محکوم کند.

دلایل اهمیت قرارداد منع رقابت

 

دلایل اهمیت قرارداد منع رقابت

 

در هر شرکتی یک سری افراد وجود دارند که اطلاعات محرمانه شرکت باید در اختیارشان قرار داده شود و یا به مرور این اطلاعات را دریافت می کنند در این صورت مدیران باید با تنظیم قرارداد منع رقابت از بروز اتفاقات آتی جلوگیری نمایند.

بسیاری از کارفرماها به دلیل اینکه کارمند را می شناسند و با این عنوان که کارمند سابقه طولانی در شرکت دارد از تنظیم قرارداد منع رقابت پرهیز می کنند اما باید توجه نمایید که تنظیم این قرارداد اصلا ربطی به سابقه کاری کارگران ندارد و باید برای شرکت هایی که در رقابت شدید هستند حتما اقدام به تنظیم این قرارداد نمود.

بنابراین به عنوان کارفرما یا مدیر یک شرکت جهت حفظ منافع مالی و تجاری خود ضروری است که اقدام به تنظیم قرارداد منع رقابت کنید تا از ادامه همکاری با کارمندان خود خشنود باشید و دیگر هیچ نگرانی از بابت ادامه همکاری نداشته باشید.

مزایای قرارداد منع رقابت

زمانی که کارفرما با کارگر به توافق می رسد و اقدام به تنظیم قرارداد منع رقابت می کند در حقیقت خیالش از بابت حفظ اطلاعات محرمانه شرکت و تجربیات به دست آمده آسوده است.

جالب است بدانید که قرارداد منع رقابت موجب می شود تا رقبا از چارچوب مقررات تعیین شده خارج نشوند چرا که به واسطه این قرارداد می توان با رقبا هم به توافقاتی رسید تا هیچ یک از آن ها کاری نکنند که منافع تجاری شما به خطر بیفتد.

زمانی که یک مدیر اقدام به تنظیم قرارداد منع رقابت با کارمندان خود می کند در حقیقت خیالش از بابت حفظ نیروهای انسانی و منافع شرکت آسوده است و می تواند برنامه های کاری و اهداف از پیش تعیین شده را بدون هیچگونه نگرانی از بابت فاش شدن آن دنبال و اجرا کند.

نحوه نوشتن قرارداد منع رقابت

 

 

در این نوع قرارداد نیز به مانند همه ی قراردادهای دیگر باید تمامی اطلاعات به صورت کاملا دقیق و شفاف مکتوب شود؛ یعنی مشخصات طرفین، مدت زمان همکاری، موضوع قرارداد، تاریخ تنظیم قرارداد منع رقابت، وظایف و تعهدات طرفین، موارد انحلال و فسخ قرارداد و… باید به صورت کاملا دقیق و واضح یادداشت شود.

در این نوع قرارداد باید به صورت کاملا دقیق این موضوع ذکر شود که طرف مقابل از انجام چه نوع کارهایی باید پرهیز کند تا منافع تجاری رقیب از بین نرود. بنابراین تنظیم این نوع قرارداد بسیار نیاز به دقت دارد و اگر بدون تجربه و مهارت کافی بخواهید آن را تنظیم نمایید کارتان سخت می شود و درصد اشتباه بالا می رود.

جهت جلوگیری از بروز اتفاقات در تنظیم قرارداد منع رقابت توصیه می کنیم که حتما از مشاوران حرفه ای و مجرب مشورت بگیرید تا همه چیز مطابق قانون و با توجه به استانداردهای انجام این کار طی شود.

انحلال قرارداد منع رقابت

قرارداد منع رقابت نیز به مانند هر نوع قرارداد دیگری می تواند با وجود برخی شرایط فسخ و یا منحل شود؛ به طور مثال زمانی که طرفین به توافق برسند و عدم همکاری را اعلام نمایند این قرارداد دیگر هیچ اعتبار قانونی نخواهد داشت.

اگر یکی از طرفین فوت شود قرارداد منع رقابت دیگر ارزشی نخواهد داشت. بنابراین از دیگر موارد انحلال، فوت یکی از رقبا یا کارفرما و کارگر است.

اگر ثابت شود که یکی از طرفین دارای ویژگی همچون اهلیت، بالغ بودن، مجنون نبودن و… نباشد این قرارداد به موجب قانون فسخ شده و دیگر اعتباری ندارد.

مشاوره جهت تنظیم قرارداد منع رقابت

 

مشاوره جهت تنظیم قرارداد منع رقابت

 

تنظیم قراردادهای کار ممکن است برای هر کسی دشوار به نظر برسد بخصوص برای کسانی که تجربه ای در این امر ندارند، به همین خاطر توصیه می کنیم که جهت تنظیم قرارداد منع رقابت از طریق افراد مجرب و حرفه ای اقدام کنید تا این افراد شما برای تنظیم قرارداد مطمئن، قانونی و استاندارد راهنمایی کنند.

مشاوران آسان کار به دلیل تجربه بالا و سابقه درخشان خود بهترین گزینه پیشنهادی هستند که می توانید جهت تنظیم قرارداد منع رقابت از آن ها کمک بگیرید. پس اگر با کارگران خود به توافق رسیده اید و قصد تنظیم قرارداد منع رقابت را دارید بهتر است همین حالا از طریق شماره هایی که در اختیارتان قرار داده ایم اقدام کنید تا یک قرارداد کاملا قانونی که قابل اتکا است تنظیم نمایید.

جمع بندی

پیشتر راجع به تنظیم قرارداد منع رقابت و نکات و مزایای آن خواندید و حالا می دانید که تنظیم این نوع قرارداد برای کسب و کارهایی که منافع تجاری و مالی شان در خطر است ضروری است به همین خاطر توصیه می کنیم که اگر یک شرکت تجاری دارید برای حفظ اطلاعات محرمانه حتما اقدام به تنظیم قرارداد منع رقابت کنید و برای انجام این کار از مشاوران حرفه ای در این حوزه کمک بگیرید.

برای مطالعه بیشتر و دریافت اطلاعات عمومی مطلب قرارداد کار را حتما مطالعه کنید.

برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر با آسان کار تماس حاصل نمایید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها