جهت آغاز یک فعالیت کار و رسمی در بازار کار، هر شخصی موظف است تا انواع قرارداد کار را بشناسد و اقدام به تنظیم قرارداد پرسنلی کند. همچنین باید شرایط قراردادها را دانست تا با استفاده از نکات حقوقی مربوط،قرارداد کاری مدنظر را اقدام کرده و سپس شروع به فعالیت کند. انواع مختلفی از قرارداد کاری وجود دارد که باعث شده تا با دستهبندی تنظیم قرارداد پرسنلی مواجه باشیم.
مذاکره جهت شروع به یک کار جدید، با تعیین شرطهایی از سوی کارفرما آغاز میگردد که در مقابل، نیروی کار میبایست آن شرایط را بپذیرد. در صورتی که شروط خاصی برای آغاز کار دارد، آنها را اعلام نماید. بعد از آن و با پذیرش شرایط از سوی هر دو طرف، قراردادی میان آنها امضا شده و در نهایت رابطه کاری بین کارفرما و نیروی کار آغاز میگردد. تعیین ارزش قرارداد از جمله الزامات خاص قراردادهای پرسنلی است.
ارزش قرارداد در قراردادهای کار و کارگری معمولاً کمتر از قانون کار نباید باشد. ضمن اینکه فراموش نشود که قانون کار عملاً به جز چند مورد استثناء کلیه ارتباطات با کارگر را در دسته قانون کار قرار میدهد به خاطر پیشگیری از فرار کارفرماها از این مورد تبعات قانون کار را آمره میداند.
مهمترین بخشی که در تنظیم قرارداد پرسنلی یا همان حق الزحمه وجود دارد،تعیین ارزش آن است که صحت کافی را داشته باشد. از این رو باید به سه دسته از رویه توجه داشت که عبارتند:
1. افراد با حق الزحمه کمتر از قانون کار
2. افراد با حق الزحمه مطابق با قانون کار
3. افراد با حق الزحمه بیشتر از قانون کار
کسانی که مبلغ اضافه را به عنوان پایه حقوق دریافت میکنند، افرادی که مبلغ اضافه را برای حق مسئولیت، ماموریت و… دریافت مینمایند اگر چه امکان دارد مسئولیت و ماموریتی نیزوجود خارجی نداشته باشد. به طور کلی باید حق الزحمه برابر با دستورالعملهای شورای عالی کار پرداخت شود.
ارزش قرارداد در قراردادهای کار و کارگری معمولاً کمتر از قانون کار نباید باشد. ضمن اینکه فراموش نشود که قانون کار عملاً به جز چند مورد استثناء کلیه ارتباطات با کارگر را در دسته قانون کار قرار میدهد به خاطر پیشگیری از فرار کارفرماها از این مورد تبعات قانون کار را آمره میداند.
هنگام تنظیم یک قرارداد کار پرسنلی باید موارد زیر در کار وجود داشته باشند:
قرارداد کاری از جمله شرح وظایف کاری است که کمتر کسی با آن مواجه نشده باشد. به طور کلی با توجه به نوع کار میتوان دستهبندی تنظیم قرارداد پرسنلی متفاوتی را مشاهده کرد. در قرارداد پرسنلی محل انجام کار از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلاً گاهی انجام خدمت یک کارگر در محل عفونی بیمارستان شامل کار سخت و زیانآور شود ولی همان کارگر در محل اداری در این دستهی کاری نخواهد بود.
کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک اداری آسان کار می باشد