تماس از شما مشاوره رایگان از ما
نداشتن قرارداد کار اصولی، یک سری تبعات برای کارفرما دارد. در رابطه با عواقب نداشتن قرارداد کار برای کارفرما، میتوان به چند مورد زیر اشاره کرد:
حتی در صورت شکایت کارگر عدم وجود قرارداد کار مانع شکایت شخص نمی شود و فقط با ارائه پرینت صورتحساب پرداخت حقوق و یا استشهاد محلی میتواند رابطه خود را اثبات نماید
طبق ماده 7 قانون کار، قرارداد کاری عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت دستمزد کاری برای زمان موقت یا غیر موقت، اقدام به انجام کار مشخصی برای کارفرما مینماید. این قرارداد باید مبنی بر قانون کار تنظیم شود تا بعدها مشکلی برای طرفین به وجود نیاید. قراردادهای کاری را با عناوین دیگری نیز میشناسند. برای مثال قرارداد استخدام، قرارداد کار موقت، قرارداد کار دائم و … از جمله عناوینی هستند که برای قرارداد کار به کار برده میشوند. هر قرارداد کاری شامل شرایط خاصی بوده که باید مورد توجه طرفین قرار بگیرد. در تمام این قراردادها باید حقوق کارگر تضمین شود و تمام حق و حقوق نظیر حقوق ماهانه، بیمه اجباری و سنوات برای او در نظر گرفته شود. شخص کارگر نیز باید پیش از امضای قرارداد کاری، به تمام این موارد توجه داشته باشد و در صورت نیاز از یک فرد حقوقی کمک بگیرد.
برای تنظیم قرارداد کاری، باید به یک سری ویژگیها توجه شود. ویژگیهای مهم در این رابطه عبارتند از:
آسان کار به عنوان اولین مرکز تخصصی روابط کار و تامین اجتماعی در کشور میباشد که با صد ها شرکت و کارفرمایان صنفی همکاری داشته که در بحث تنظیم قرارداد و تسویه حساب پرسنل توسط یک تیم متخصص حقوقی برای هر عنوان شغلی و هر کسب و کار به صورت اختصاصی قرارداد آماده میکند آسان کار با استفاده از کارشناسان کار و افراد متخصص در این حوزه، به افراد در تنظیم انواع قرارداد کاری کمک مینماید. بر این اساس افراد میتوانند تنظیم قرارداد کار موقت، قرارداد کار دائمی و قرارداد کار مدت معین وقرارداد افشای اطلاعات و عدم رقابت خود را به تیم آسان کار بسپارند. آسان کار با در نظر گرفتن تمام نکات حقوقی و شرایط کارگاه یا شرکت، به تنظیم قرارداد کار به بهترین شکل ممکن میپردازد. مزیت ما نسبت به دیگر همکاران ضمانت اجرایی برای امور پرسنلی ارائه میدهد که چنان چه کارفرما دچار جریمه یا شکایت شد مجموعه آسانکار تمام هزینه ها را پرداخت مینماید
قراردادهای کاری انواع مختلفی دارند و هریک از آنها باید در شرایط خاصی منعقد شوند. همچنین برای تنظیم انواع قرارداد کاری توجه به یک سری نکات بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. برای همین افرادی که نسبت به تنظیم قرارداد کاری اطلاعی ندارند، بهتر است با افراد کاربلد و متخصص در این زمینه صحبت کرده و مشاورههای لازم را دریافت نمایند. آسان کار از جمله مجموعههای معتبر در کشور است که میتوانید کار تنظیم انواع قرارداد کاری خود را به آن بسپارید. این مجموعه با به کارگیری افراد متخصص در حوزه کار، میتواند به شما در تنظیم قراردادهای کار کمک شایانی داشته باشد.
بهترین کار برای تنظیم قرارداد کار، کمک گرفتن از افراد متخصص در این زمینه است. بر این اساس میتوان تنظیم قرارداد کاری را به یک کارشناس تخصصی روابط کار و تامین اجتماعی واگذار کرده تا هیچ مشکلی در تنظیم قرارداد به وجود نیاید. کارشناسان روابط کار و تامین اجتماعی، از تمام نکات لازم در تنظیم قرارداد کار اطلاع دارند و میتوانند آن را با کمترین ریسک و اشتباهی تنظیم نمایند.
قبل از هر کاری حتی دانلود یک قرارداد با کارشناسان آسان کار مشورت کنید تنظیم یک قرارداد اشتباه برای شما تبعات بیشتری دارد
قرارداد کاری موقت یا قرارداد کار با مدت معین، یکی از انواع قراردادهای کاری است. در این نوع از قرارداد تاریخ شروع و پایان در همان ابتدا تعیین شده و در قرارداد درج میشود. کارفرما نیز در طی این مدت حق ندارد به جز در مواردی خاص، اقدام به فسخ قرارداد کاری نماید. قرارداد استخدام موقت بیشتر برای زمانی مناسب است که کارفرما قصد دارد برای یک بازه موقتی اقدام به استخدام کارمند یا کارگر نماید. همچنین کارمندان یا کارگرانی که قصد دارند به صورت غیر دائمی در محلی مشغول به کار شوند، میتوانند از کارفرما درخواست تنظیم قرارداد استخدام موقت نمایند. از دلایل موقت بودن برخی از قراردادها میتوان به مواردی چون تمرین کاری، پروژهای بودن و موقعیت محل کار اشاره کرد.
قرارداد کاری دائم یا غیر موقت، یکی دیگر از انواع قراردادهای کاری است که برای زمان غیر موقت یا نامحدود تنظیم میشود. قراردادهایی که از این نوع هستند، برای کارگر و کارمند مزایای بیشتری دارند. چرا که امنیت شغلی کارمندان در این قرارداد بیشتر بوده و برای فسخ آن باید تشریفات مخصوصی برای اخراج کارگران رعایت شود. برای فسخ قرارداد نیاز به اثبات تقصیر کارگر و کسب موافقت شورای اسلامی کار میباشد. قرارداد کاری دائم بیشتر برای اموری منعقد میشود که جنبه مستمر دارند.
یکی دیگر از انواع قراردادهای کاری، قرارداد پیمانکاری نام دارد. این نوع قرارداد با سایر قراردادهای کاری دو تفاوت اصلی دارد:
قراردادها میتوانند از نوع کتبی یا شفاهی باشند؛ اما بهترین نوع قرارداد، قرارداد کتبی است. حتی اگر قرارداد از نوع کوتاه مدت باشد نیز بهتر است به صورت کتبی تنظیم شود و یک نسخه از آن در دسترس کارگر و یک نسخه در دسترس کارفرما قرار بگیرد. قراردادهای کتبی باید در فرم مخصوصی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده تنظیم شوند و در اختیار طرفین قرارداد، قرار داده شوند. متن قرارداد کتبی باید صریح و واضح باشد و عنوان آن به درستی انتخاب شود. از به کار بردن هر گونه ابهام و اصطلاحات فنی در قرارداد کاری باید جلوگیری شود و تمام نکات و موارد لازم باید برای کارگر مشخص و قابل درک باشد. در صورتی هم که نیاز به ارائه چک یا سفته جهت تضمین کار از جانب کارگر باشد، باید مقدار آن به صورت شفاف و صریح در قرارداد قید شود.
منظور از قرارداد کار درصدی، همان قرارداد کار پورسانتی است که بر اساس کار صورت گرفته به افراد درصد مشخصی را پرداخت میکنند. افرادی که از قرارداد کار درصدی استفاده میکنند، باید در همان ابتدا راجع به میزان درصد صحبت کرده و در صورت توافق طرفین آن را در قرارداد ذکر نمایند. برای تنظیم قرارداد کار درصدی هم باید به یک سری از نکات توجه شود که از میان آنها میتوان به مکتوب بودن حیطه کاری، تعیین ساعت کاری و مدت زمان قرارداد اشاره کرد. در صورتی که این موارد در قرارداد کار درصدی مشخص نشوند، سبب بروز مشکلاتی میان کارفرما و پرسنل میشود.
اگر قصد دارید به تنظیم قرارداد کار در 1402 بپردازید، بهتر است نمونههای موجود از این قراردادها را مشاهده کرده و یا تنظیم آن را به اشخاص مجرب بسپارید. تیم آسان کار علاوه بر تخصص بالای خود در زمینه تنظیم انواع قرارداد کاری، تجربه کافی هم در این زمینه دارند و میتوانند قراردادها را با کمترین ریسک ممکن تنظیم نمایند. از این رو برای دریافت نمونه و یا تنظیم قرارداد کاری میتوانید با کارشناسان آسان کار در تماس باشید و مشاورههای مربوطه در این زمینه را دریافت نمایید.
یکی از ابهاماتی که برخی حسابداران با آن مواجه هستند، نحوه تهیه لیست بیمه است. لیست بیمه یک گزارشی است که به سازمان اجتماعی داده میشود تا میزان حقوق و جزئیات پرسنل در آن مشخص گردد. لیست بیمه باید تا پایان ماه بعد به سازمان تامین اجتماعی ارسال شود. یعنی برای ارسال لیست بیمه خرداد ماه، تا آخر ماه تیر وقت میباشد. در صورتی که لیست بیمه و دارایی به درستی تنظیم نشده و در موعد مقرر ارسال نشود، کارفرما مشمول جریمه خواهد شد.
– جلوگیری از دعوای احتمالی: در صورتی یک قرارداد کاری محکم و قوی داشته باشید، در صورت بروز مشکل نیازی به مراجعههای مکرر به دادگاه را نخواهید داشت. چرا که با وجود قرارداد میتوانید طرف مقابل را ملزم به رعایت بندها و مفاد قرارداد نمایید.
– موفقیت در دعوا: با داشتن یک قرارداد مستحکم، جای شک و شبههای برای قاضی باقی نمانده و تمام موارد به نفع شما خواهد بود. با وجود قرارداد کاری مطمئن، قاضی صراحتا حکم را صادر مینماید.
– جلوگیری از اتلاف وقت: زمانی که قرارداد کاری داشته باشید، در رفت و آمدهایتان به اداره کار و دادگاه کاسته شده و در وقتتان صرفهجویی زیادی خواهد شد.
– پیشگیری از طولانی شدن دعوا: در صورتی که قرارداد کاری واضح و صریحی داشته باشید، دیگر نیازی به استعلام و تحقیقات محلی نمیباشد. همین امر سبب شده تا دعوا زودتر نتیجه دهد و قاضی حکم را زودتر صادر نماید.
در رابطه با ساعت کار، میتوان به ماده 51 قانون کار اشاره کرد. طبق این ماده ” ساعت کار در این قانون مدت زمانی است که کارگر نیرو یا وقت خود را به منظور انجام کار در اختیار کارفرما قرار میدهد”. به غیر از مواردی که در این قانون مستثنی شده است ساعات کار کارگران در شبانه روز نباید از ۸ ساعت تجاوز نماید.
تبصره ۱ – کارفرما با توافق کارگران، نماینده یا نمایندگان قانونی آنان میتواند ساعات کار را در بعضی از روزهای هفته کمتر از میزان مقرر و در دیگرروزها اضافه بر این میزان تعیین کند به شرط آن که مجموع ساعات کار هر هفته از ۴۴ ساعت تجاوز نکند.” پس با توجه به این ماده قانونی و تبصره آن، مشخص است که ساعت کار معمول برابر با 8 ساعت در روز و 44 ساعت در هفته است.
جدول حقوق و مزایای حداقل بگیران و سایر سطوح در سال 1402 به شرح زیر است:
در رابطه با شرایط صحت قرارداد کار باید اشاره شود که هر قرارداد کاری باید از یک سری خصوصیات و شرایط برخوردار باشد. در این رابطه هم باید در ابتدا به رضایت طرفین و قصد و اهلیت آنها اشاره کرد. در واقع طبق بند 1 ماده 190 قانون مدنی، رضایت طرفین در انعقاد قرارداد بسیار مهم است. در کنار این مورد هم باید به موارد دیگری چون توجه به قوانین سازمانی، مدت زمان کار، تعطیلات و مرخصیها، شرح وظایف کامل کار، نحوه دریافت حقوق و مزایا، نحوه محاسبه حقوق و اضافه کاری، محل خدمت و تاریخ عقد قرارداد و پایان آن اشاره کرد. شرط دیگری هم که میتوان مدنظر قرار داد، مشروعیت جهت قرارداد است. این یعنی دلیل انعقاد قرارداد کاری نباید با قوانین و قواعد شرعی در اسلام مغایرت داشته باشد.
برای تسویه حساب با پرسنل، باید تمام مطالبات و معوقات آنها محاسبه شده و پرداخت گردد. طی فرآیند تسویه حساب، کارفرما باید کلیه حقوق و مزایای پرسنل خود را پرداخت کند و به تمام تعهدات خود طبق قرارداد کار عمل نماید. تسویه حساب با پرسنل میتواند در پایان هر قرارداد کاری و یا در زمان قطع همکاری صورت بگیرد. باید اشاره شود که نحوه قطع همکاری کارگران ارتباطی با تسویه حسابشان ندارد. این یعنی اگر قطع همکاری به دلیل پایان یافتن قرارداد کاری، استعفای کارگر و یا اخراج او باشد، کارفرما وظیفه دارد تا کلیه مطالبات او را اعم از سنوات و سایر مزایا پرداخت نماید. تسویه حساب با پرسنل نباید بیش از حد طول بکشد و کارفرما در این زمینه تعلل بورزد. در غیر این صورت کارگر میتواند نسبت به تعویق فرآیند تسویه حساب، از کارفرما در اداره کار شکایت نماید.
برخی از کارفرمایان نسبت به تعیین مدت برای قرارداد کار مشکل دارند. بر این اساس باید اشاره کرد که اگر با انواع قراردادهای کار آشنایی داشته باشید، میتوانید نوع مناسب آن را برای انعقاد در نظر بگیرید. در این رابطه باید به موارد زیر توجه داشته باشید:
قرارداد کار به صورت موقت: قرارداد کار موقت، قراردادی است که برای مدت محدودی میان طرفین منعقد میگردد. این یعنی اگر قرار است کارگر تنها در یک بازه زمانی مشخص و محدودی به کار بپردازد، بهتر است از قرارداد کار مدت موقت استفاده شود. باید اشاره شود که برای قرارداد کاری موقت درج مدت زمان آن الزامی است و باید به تایید هر دو طرف برسد.
قرارداد کار دائم: برای اموری که قرار است در مدت زمان طولانی انجام شوند و از نوع مستمر هستند، میتوان از قرارداد کار دائمی استفاده کرد. طبق ماده 7 قانون کار برای کارهایی که طبیعت آن جنبه مستمر داشته و مدتی در آن ذکر نمیشود، قرارداد از نوع دائم تلقی میگردد. در این دسته از قراردادهای کاری، امنیت و ثبات شغلی کارگران تضمین میشود.
قرارداد کار معین: در این قراردادها دیگر مدت قرارداد کار مدنظر نبوده و تنها انجام کار مهم است. برای مثال قراردادهای پیمانکاری که جهت ساخت یک ساختمان منعقد میشوند، در این دسته قرار میگیرند.
بیمه کردن پرسنل، جزو وظایف اصلی کارفرما است و در قانون کار بارها بر روی آن تاکید شده است. حال در ماده 183 قانون کار آمده است که اگر کارفرمایان از بیمه کردن کارگران خود خودداری کنند، علاوه بر تادیه کلیه حقوق متعلق به کارگر، به جریمه نقدی هم محکوم میشوند که مقدار آن معادل با دو تا ده برابر حق بیمه مربوطه میباشد. از این رو تبعات پرداخت بیمه کارگر به خودش، بسیار بالا بوده و با جریمههای سنگینی از سوی وزارت کار همراه میباشد.
برای تجدید و ادامه همکاری میان کارگر و کارفرما، دو روش برای تمدید قرارداد وجود دارد که یکی از آنها به صورت صریح و دیگری به صورت ضمنی و تلویحی است. در رابطه با تمدید ضمنی قرارداد کار باید اشاره کرد که منظور از آن این است که پس از پایان مدت قرارداد کار موقت، کارگر طبق شرایط سابق به کار خود ادامه داده و کارفرما نیز با عدم تسویه حساب با او، خواست کارگر جهت ادامه کار را به طور ضمنی قبول مینماید. در رابطه با شرایط تمدید قرارداد کار باید اشاره شود که موقت بودن قرارداد کار و رضایت کارگر و کارفرما از شرایط مهم آن است. این یعنی اگر یکی از طرفین رضایتی بر ادامه همکاری نداشته باشد، تمدید قرارداد کار هم امکانپذیر نخواهد بود.
کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک اداری آسان کار می باشد
ممنون از راهنماییاتون
چقدر خوب راجع به همه چیز توضیح دادید
توضیحاتتون عالی بود
چطور میتونم اقدام به گرفتن بیمه بیکاری کنم؟
سلام وقتتون بخیر
در ابتدای همکاری با نیرو مدت زمان قرارداد کار چقدر باشه خوبه؟ اصولش چیه؟
سلام
طبق ماده 11 قانون کار و تامین اجتماعی طرفین میتوانند با توافق یکدیگر مدتی را بعنوان دوره آزمایشی کا تعیین نمایند.حداکثر این دوره برای کارگر ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر و دارای تخصص سطح بالا سه ماه میباشد.
سلام وقتتون بخیر
نداشتن قرارداد کار مکتوب با نیرو چه مشکلاتی میتونه به همراه داشته باشه؟
با سلام
کارگر بدون داشتن قراردادکتبی میتواند به صورت کاملا قانونی از کارفرما شکایت کند و تمامی حق و حقوق خود را به صورت کاملا یکجا دریافت نماید و پس از آن بعنوان کارگر دائمی مشغول بکار گردد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر به صورت رایگان با مشاوران ما در مجموعه آسان کار تماس حاصل فرمایید.
شماره تماس 09102848825
برای تنظیم یک قرارداد کار موقت بین طرفین چه نکات مهم و کلیدی رو باید در نظر بگیریم؟
با سلام
طبق ماده 10 قانون کار و تامین اجتماعی قرارداد کار باید حاوی موارد ذیل باشد
1حقوق یا مزد مبنا
2ساعات کار تعطیلات و مرخصی ها
3محل انجام کار
جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در خصوص انعقاد قرارداد کار میتوانید با کارشناس روابط کار و تامین اجتماعی مجموعه آسان کار ارتباط بگیرید.
شماره تماس 09102848825
سلام وقتتون بخیر
برای تنظیم قرارداد کار حتما باید شرایط بیمه برای نیرو در نظر گرفته بشه؟
با سلام
بستگی به نوع قرارداد دارد.طبق ماده 148 کارفرمایان کارگاه های مشمول قانون کار و تامین اجتماعی مکلفند نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام نمایند.
جهت کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در کلینیک اداری آسان کار تماس حاصل فرمایید
شماره تماس 09102848825