یکی از مشکلاتی که منجر به شکایت کارگر از کارفرما میشود، عدم پرداخت حقوق و مزایا است. پس از عقد قرارداد کاری میان کارگر و کارفرما، هر دو موظف به انجام وظایفی در قبال هم میشوند. کارگر موظف است با دریافت حقالسعی، برای مدت زمان مشخصی به انجام کار برای کارفرما بپردازد. کارفرما هم باید در قبال کار انجام شده، به کارگر حقوق و مزایای مشخص شده را پرداخت نماید. حال اگر یکی از طرفین به وظیفه خود عمل نکرده و مفاد قرارداد کاری را زیر پا بگذارد، طرف مقابل میتواند از او شکایت نماید. حال بهتر است ببینم شکایت از کارفرما بابت حقوق چه مراحلی دارد و چه مدارکی برای این کار نیاز است.
فهرست محتوا
Toggleشکایت کارگر از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق
مطابق قانون کار، کارفرما باید به تمام تعهدات خود در قبال کارگر نظیر پرداخت حقوق و مزایای به موقع، بیمه کارگر، پرداخت سنوات و عیدی عمل کند. در غیر این صورت کارگر میتواند برای دریافت حق و حقوق خود از قانون کمک بگیرد. برای این کار باید به اداره کار مراجعه کرده و مراحل قانونی ثبت شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق را طی نماید. لازم به اشاره است که برخی افراد تصور دارند شکایت از کارفرما تنها در صورت داشتن قرارداد کتبی امکانپذیر است. با اینکه وجود قرارداد سبب سهولت در ثبت شکایت میشود، اما بدون قرارداد کتبی هم این کار امکانپذیر است. برای همین هیچ کارفرمایی نمیتواند در پرداخت حق و حقوق کارگر کوتاهی کند.
زمان مناسب برای شکایت از کارفرما بابت حقوق
گاهی اوقات کارفرمایان در شرایط خاصی قرار میگیرند و امکان پرداخت حقوق به موقع را ندارند. معمولا در این شرایط کارفرمایان با کارگران صحبت کرده و از آنها مهلت میخواهند. در صورتی که کارگران با این موضوع مشکلی نداشته باشند، نیازی به شکایت از کارفرما بابت حقوق نمیباشد.
حال اگر پرداخت حقوق کارگر مجددا به تعویق افتاده و کارفرما به تعهدات خود عمل نماید، کارگر میتواند برای شکایت از کارفرما اقدام کند. در صورتی هم که کارفرما فوت کرده و حقوق و مزایای کارگران پرداخت نشده باشد، وراث باید برای پرداخت حقوق و دستمزد آنها اقدام کنند. پرداخت حقوق کمتر از حد مقرر هم غیر قانونی بوده و کارگر میتواند به این دلیل نیز از کارفرما شکایت کند.
مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق
برای شکایت از کارفرما بابت حقوق باید چند مرحله را پشت سر بگذارید:
- پیش از اقدام به شکایت، بهتر است مدارک مورد نیاز را آماده نمایید. این مدارک برای اثبات رابطه کارگر و کارفرمایی مورد نیاز هستند.
- برای طرح شکایت و یا اطلاع از نحوه شکایت، باید به اداره کار محل شرکت یا کارگاه مراجعه کرده و نامهای برای شعبه بیمهگذار دریافت کرد. این نامه باید به کارگزاری بیمه تحویل داده شود.
- بعد از ارائه نامه، پرینت سوابق بیمهای کارگر در محل کار صادر شده و با استفاده از آن میتوان رابطه کارگر و کارفرمایی را اثبات کرد. در صورت نداشتن مدرک هم میتوان از شاهد و یا پرینت واریزی استفاده کرد.
- در این مرحله باید به اداره کار مراجعه کرده و فرم شکایت بابت عدم پرداخت حقوق را پر کرد. در این زمان دادخواست مورد نظر به ثبت میرسد.
- پس از طرح شکایت، یک جلسه سازش میان کارگر و کارفرما تشکیل میشود تا این کار با میانجیگری حل شود. در صورتی که کارفرما در جلسه سازش شرکت نکرده و یا با حضور او همچنان مشکل کارگر حل نشود، کار به جلسه هیئت تشخیص میرسد. این جلسه معمولا دو هفته پس از جلسه سازش برگزار میشود. کارشناسان با شنیدن صحبتهای دو طرف و بررسی مدارک موجود، رای خود را اعلام میکنند.
- در صورتی که کارگر یا کارفرما نسبت به رای هیئت تشخیص اعتراض داشته باشند، پرونده دیگر در اداره کار دنبال نشده و باید برای پیگیری به دیوان عدالت اسلامی مراجعه کرد.
- در جلسه هیئت اختلاف در دیوان عدالت، دو طرف حضور پیدا کرده و برای آخرین بار به گفتگو میپردازند. در نهایت رای نهایی به دست کارشناسان جلسه اعلام میشود.
آیا امکان شکایت اینترنتی از کارفرما بابت حقوق وجود دارد؟
برای طرح شکایت از کارفرما بابت حقوق میتوان به صورت اینترنتی و غیر حضوری نیز اقدام کرد. در این شرایط نیازی به حضور فیزیکی در اداره کار نبوده و شکایت را میتوان به راحتی ثبت کرد. نحوه ثبت شکایت اینترنتی از کارفرما بابت حقوق به شرح زیر است:
- در ابتدا باید در سامانه جامع اداره کار ثبت نام کرده و احراز هویت کرد. برای احراز هویت میتوان از طریق دفاتر خدمات پیشخوان دولت نیز اقدام کرده و نام کاربری و رمز عبور را دریافت کرد.
- پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور و ورود آن در بخش مربوطه، میتوانید به حساب کاربری خود وارد شوید. پس از آن باید در بخش ثبت دادخواست گزینه پنجره خدمات را انتخاب کنید.
- از بخش اداره کل روابط کار، گزینه ثبت دادخواست بدوی را انتخاب کرده و شکایت از کارفرما بابت حقوق و دستمزد معوقه را انتخاب نمایید.
- پس از ثبت دادخواست، نتایج و مراحل آن از طریق پیامک به طرفین ابلاغ میشود. در صورت لزوم هم دو طرف باید برای رسیدگی بیشتر به اداره کار مراجعه نمایند.
- مدارک مورد نیاز برای شکایت از کارفرما بابت حقوق
برای شکایت از کارفرما بابت حقوق به مدارک متعددی نیاز است. از جمله:
- مدارک هویتی نظیر شناسنامه و کارت ملی
- قرارداد کار در صورت وجود
- مدارک اثباتکننده رابطه کارگر و کارفرما
- گزارش عدم دریافت حقوق و دستمزد از بانک
- گزارش اداره بیمه تامین اجتماعی
- سوگند نامه یا شهادت افراد دیگر
جمع بندی
در این مطلب در خصوص مراحل شکایت از کارفرما بابت حقوق صحبت کردیم. در صورتی که کارفرما حق و حقوق کارگر را پرداخت نکند، امکان شکایت از او به صورت حضوری و غیر حضوری وجود دارد. شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق، کار پیچیدهای نبوده و تنها نیاز به صرف زمان و پیگیری دارد. برای همین اگر شرایط شکایت از کارفرما را ندارید، میتوانید از یک وکیل اداره کار کمک بگیرید. وکلای اداره کار قادر به احقاق حقوق کارگران هستند و شکایت از کارفرما بابت حقوق را به بهترین شکل ممکن انجام میدهند. در صورت نیاز به مشاوره در خصوص شکایت می توانید از کارشناسان کلینیک اداری آسان کار کمک بگیرید.