آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

نحوه شکایت از کارفرما به چه صورت است؟

0/لایک

نحوه شکایت از کارفرما به چه صورت است؟

زمانی که فردی در یک شرکت یا کارگاه مشغول به کار می‌شود، شخص کارفرما در قبال او وظایفی بر عهده دارد. در صورتی که کارفرما به وظایف خود عمل نکند، کارگر می‌تواند از او شکایت نماید. شکایت از کارفرما ممکن است بنا به دلایلی چون بیمه نکردن کارگر و یا پرداخت حقوق به موقع باشد. در این مطلب قرار است به بررسی نحوه شکایت از کارفرما بپردازیم و نکات مهم راجع به آن را بیان کنیم.

کارفرما کیست و چه وظایفی دارد؟

پیش از بررسی نحوه شکایت از کارفرما، بهتر است با شخص کارفرما آشنا شده و به وظایف او پی ببریم. کارفرما یا صاحب کار، به شخصی گفته می‌شود که از چند کارمند، کارگر یا پیمانکار برای پیش‌برد امور و پروژه‌های خود استفاده می‌نماید. بنابر قانون 3 کار، کارفرما شخص حقیقی یا حقوقی بوده که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق‌السعی تلاش و کار می‌نماید. شخص کارفرما باید علاوه بر پرداخت حقوق پرسنل خود، تمام مسئولیت‌های قانونی را انجام دهد. مهمترین وظایف کارفرما عبارتند از:

  • عقد قرارداد با پرسنل بر اساس شرایط کار

قرارداد کاری را میتوان متناسب با شرایط کار در نظر گرفت. قرارداد موقت، قرارداد غیر موقت و قرارداد برای انجام امور معین، قراردادهایی هستند که بر اساس شرایط کاری انتخاب می‌گردند.

  • انجام دادن تعهدات درج شده در قرارداد

زمانی که قرارداد بین کارفرما و کارگر منعقد می‌شود، هر دو طرفین قرارداد وظیفه دارند به موارد درج شده در آن عمل نمایند. شخص کارفرما وظیفه دارد که حقوق درج شده در قرارداد را در موعد مقرر برای او واریز کرده و در صورت تعهد به بیمه، کارگر یا کارمند خود را بیمه نماید. کارگر هم در مقابل وظایف خود را باید انجام دهد که در صورت خلاف قوانین کاری کارفرما می تواند از کارگر شکایت کند.

  • انجام به تکالیف درج شده در قانون کار

اموری چون پرداخت کردن مزایای درج شده به کارگر پس از پایان کار، پرداخت سنوات، پرداخت حق مزد از زمان اخراج تا بازگشت به کار از جمله تکالیفی هستند که شخص کارفرما وظیفه دارد به آنها عمل نماید.

  • بیمه کردن کارگران

با این که برخی از شرکت‌ها پرسنل خود را بیمه نمی‌کنند و افراد در ابتدای کار با آن موافقت می‌نمایند، اما بیمه کردن کارگران از وظایف کارفرما است. مطابق قانون تامین اجتماعی، شخص کارفرما وظیفه دارد تا تمام کارگران واحد خود را بیمه نماید. شکایت از کارفرما بابت بیمه، یکی از مواردی است که این روزها بسیار شاهد آن هستیم.

همچنین بخوانید  نکات مهم قرارداد کار در سال 1402

مواردی که کارگر می‌تواند از کارفرما شکایت نماید

مواردی که کارگر می‌تواند از کارفرما شکایت نماید

از مواردی که کارگر می‌تواند اقدام به ثبت شکایت از کارفرما نماید، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم قرارداد کارفرما با کارگر

در صورتی که کارفرما اقدام به عقد قرارداد با کارگر خود نکند، کارگر قادر است از او شکایت نماید. در این شرایط قانون کار حق را به کارگر می‌دهد. شکایت از کارفرما بدون قرارداد با استناد به یک مدرک و سند قابل انجام است. به این صورت که کارگر باید با استناد به یک سند ثابت نماید که نزد کارفرما در قبال تعهدات دو طرفه مشغول به کار بوده است.

  • تعیین مزایای کمتر از قانون کار

کارفرما حق ندارد مزایایی کمتر از وزارت قانون کار را برای کارگران خود در نظر بگیرد. در این صورت، کارگر قادر است از کارفرما اقدام به شکایت نماید.

  • کاهش حقوق پرداخت شده

در صورتی که کارفرما اقدام به واریز حقوقی کمتر از حقوق مطرح شده در قرارداد نماید، کارگر می‌تواند در این زمینه از کارفرما شکایت کند. کارفرما تنها در شرایطی چون پرداخت مالیات و حق بیمه می‌تواند از حقوق کارگر کسر نماید.

  • عدم پرداخت حقوق کارگر بعد از فوت کارفرما

در صورتی که کارفرما فوت کند، ورثه او نمی‌توانند برای اخراج کارگران اقدام نمایند. حتی اگر قرارداد کاری قطعی میان کارفرما و کارگر نوشته شده باشد، ورثه وظیفه دارند به تمام تعهدات از جمله پرداخت حقوق کارگران عمل نمایند.

  • درخواست کار بیشتر از حد معمول از کارگر

ساعت کاری مطرح شده در قانون وزارت کار، برابر با روزی 8 ساعت است و نباید از این میزان تجاوز کند. با این حال اگر خود کارگر تمایل به کار بیشتر در ازای دریافت مبلغ اضافه کار داشته باشد، مشکلی در این زمینه مطرح نخواهد بود. علاوه بر این، کارفرما نباید کارگران را ملزم به کار در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی نماید. در غیر این صورت حق با کارگر بوده و می‌تواند برای شکایت از کارفرمای خود اقدام نماید.

  • اخراج کارگر به دلیل عدم انجام وظیفه

در صورتی که اختلافات در محیط کار بیش از حد شده و منجر به پایان همکاری میان کارگر و کارفرما شود، کارفرما باید تمام مطالبات مالی کارگر را پرداخت نماید. در غیر این صورت کارگر می‌تواند شکایت کرده و دادخواست شکایت کارگر از کارفرما بابت اخراج ارائه دهد.

همچنین بخوانید  شکایت از کارفرما در قانون اداره کار 1401

برای شکایت از کارفرما چه اقداماتی باید انجام داد؟

برای شکایت از کارفرما چه اقداماتی باید انجام داد؟

  • کارگر باید شعبه بیمه‌گذار سازمان تامین اجتماعی خود را پیدا کرده و از طریق آن، شعبه ادار کار و امور اجتماعی را پیدا نماید.
  • سپس باید به اداره کار مربوطه مراجعه کرده و از واحد ارجاع آن، یک نامه برای شعبه بیمه‌گذار دریافت نماید.
  • پس از آن باید به کارگزاری بیمه مراجعه کرده و سوابق بیمه را به طور مرحله‌ای جمع‌آوری کرد.
  • سوابق باید به اداره کار برده شده و فرم‌های دادخواست دریافت شود. در این فرم باید کلیه اطلاعات اعم از اطلاعات شخصی، محل کار و در انتها علت دادخواست یا شرح دادخواست شکایت نوشته شود.
  • پس از آن اداره کار نامه‌ای را با عنوان سازش به شخص کارگر می‌دهد. کارگر باید نامه را به کارفرما داده تا در جلسه سازش که حدود 2 هفته بعد تشکیل می‌گردد، شرکت نماید.
  • جلسه سازش در اداره کار برگزار شده و طرفین اقدام به ارائه مدارک و دلایل خود می‌نمایند. در صورتی که نتیجه‌ی مثبتی حاصل شود، شکایت از کارفرما به اتمام می‌رسد. اما اگر سازشی حاصل نشود، کار به جلسه شکایت از کارفرما و تشخیص شرایط خواهد رسید.
  • جلسه تشخیص حدود 2 هفته پس از جلسه سازش خواهد بود که نامه آن توسط اداره کار به کارگر و کارفرما ابلاغ می‌شود. در جلسه تشخیص، رای صادر شده در جلسه سازش به طرفین ابلاغ می‌شود. در صورتی که یکی از طرفین اعتراضی داشته و توافق حاصل نگردد، به جلسه حل اختلاف پرونده ارجاع داده می‌شود.
  • جلسه حل اختلاف، آخرین جلسه در اداره کار بوده و طرفین باید مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده مطرح کنند. در نهایت رای نهایی صادر می‌شود.
همچنین بخوانید  قرارداد شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی

افرادی که قصد دارند پروسه شکایت از کارفرما سریعتر طی شود، می‌توانند از یک وکیل حقوقی زبردست درخواست کمک نمایند.

آیا شکایت از کارفرما بدون قرارداد امکان‌پذیر است؟

گاهی اوقات به دلیل شرایط بد کاری، افراد حاضر می‌شوند بدون عقد قرارداد اقدام به کار نمایند. در این میان ممکن است برخی از کارفرمایان از این قضیه سواستفاده کرده و حقوق و مزایای فرد استخدام شده را به درستی پرداخت نمی‌نمایند. حال باید دید که آیا کارگر می‌تواند بدون داشتن قرارداد رسمی، اقدام به شکایت از کارفرما نماید؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. امکان شکایت از کارفرما بدون قرارداد وجود دارد. کافیست یک سند یا مدرک معتبر وجود داشته باشد که نشانگر کار کردن کارگر نزد کارفرما باشد. حتی میتوان از سایر کارمندان یا کارگران شرکت، برای دادن شهادت استفاده کرد. علاوه بر این میتوان از طریق پرینت حساب ثابت کرد که فرد حقوق دریافتی از کارفرما داشته است.

جمع بندی

شکایت از کارفرما یکی از مواردی است که این روزها زیاد شاهد آن هستیم. متاسفانه برخی از کارفرمایان از پرداخت حق و حقوق کارگران خود امتناع می‌کنند و به موارد منعقد شده در قرارداد کار عمل نمی‌نمایند. در صورتی که این اتفاق رخ دهد، شخص کارگر یا کارمند قادر است از کارفرمای خود شکایت نماید. شکایت از کارفرما بیشتر به دلایلی چون عدم عقد قرارداد، کاهش حقوق پرداخت شده، تعیین مزایای کمتر از قانون کار، درخواست کار بیش از حد معمول و غیره صورت می‌گیرد. در این زمان کارگران می‌توانند برای احقاق حقوق خود از کارفرما شکایت نمایند؛ حتی اگر از قرارداد کاری رسمی برخوردار نباشند.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

جدید ترین مقالات

ایمن سازی کسب و کار

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها