رابطه کارگر و کارفرما، یک رابطه کاری و حرفهای بوده که مبنای شکل گیری آن بر پایه قوانین کار است. با اینکه در قرارداد کاری منعقد شده بین کارگر و کارفرما تمام موارد به خوبی مشخص میشود، اما گاهی اوقات مشکلاتی در حین کار به وجود میآید و میان کارگر و کارفرما مشکل و کدورت ایجاد میشود. در این شرایط ممکن است کارگر یا کارفرما قصد شکایت از طرف مقابل خود را داشته باشند. برای شکایت میتوان هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری و آنلاین اقدام کرد. در این مطلب قرار است به نحوه شکایت آنلاین کارگران بپردازیم و با سامانه موجود در این زمینه بیشتر آشنا شویم.
فهرست محتوا
Toggleدلایل رایج شکایت کارگر از کارفرما
کارگران ممکن است بنا به دلایل مختلفی اقدام به شکایت از کارفرمای خود کنند. با این حال چند دلیل رایج وجود دارد که اغلب شکایتها مربوط به آنها است. در این بخش به این دلایل اشاره میکنیم:
-
شکایت کارگر از کارفرما به خاطر حقوق و دستمزدهای معوقه
گاهی اوقات کارفرما به تعهدات خود پایبند نبوده و در پرداخت دستمزد و حقوق به موقع کارگر کوتاهی میکند. در صورتی که این موضوع ادامه دار باشد و با گفتمان حل نشود، کارگر حق شکایت از کارفرما بابت عدم پرداخت حقوق را دارد. مرجع رسیدگی به چنین دعاوی، اداره کار است. برای همین کارگر باید با کلیه مدارک لازم به اداره کار مراجعه کند. مدارک باید ادعای او را ثابت کنند و نشانگر عدم پرداخت حقوق از جانب کارفرما باشند.
-
شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم بیمه کردن
طبق ماده 148 قانون کار، کارفرما موظف به بیمه کردن کارکنان خود است. در صورتی که کارفرما در این زمینه کوتاهی کند، علاوه بر تادیه کلیه حقوق متعلق به کارگر، باید جریمه نقدی نیز پرداخت نماید. جریمه نقدی در چنین شرایطی معادل با 2 الی 10 برابر حق بیمه مربوطه خواهد بود. کارگر میتواند به دلیل عدم بیمه شدن از سوی کارفرمای خود، در اداره کار شکایت کرده و این موضوع را به اطلاع آنها برساند.
-
شکایت کارگر از کارفرما به دلیل عدم انعقاد قرارداد کاری
از دیگر دلایلی که ممکن است کارگر به خاطر آن از کارفرمای خود شکایت نماید، عدم انعقاد قرارداد کاری است. چرا که با وجود قرارداد کاری، از تضییع حق کارگر جلوگیری شده و از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری خواهد شد.
ثبت شکایت کارگر از کارفرما به چه صورت است؟
همانطور که در بخش قبلی اشاره شد، کارگر حق دارد بابت موضوعاتی چون عدم پرداخت حق بیمه و حقوق به موقع از کارفرما شکایت کند. برای این کار کارگر میتواند به اداره کار مراجعه کند و در آنجا یک شکایت نامه تنظیم کند. این روش، روش حضوری شکایت از کارفرما است. با این حال به جهت تامین آسایش افراد، یک سامانه در این زمینه نیز راه اندازی شده است که امکان ثبت شکایت به طور آنلاین را برای افراد فراهم کرده است. پس به طور کلی برای شکایت از کارفرما، میتوان به صورت حضوری و غیر حضوری اقدام کرد. در ادامه به بررسی هر یک از این روشها خواهیم پرداخت.
ثبت شکایت از کارفرما به شکل حضوری
در رابطه با نحوه ثبت شکایت حضوری از کارفرما، بهتر است مراحل زیر را در نظر داشته باشید:
- در ابتدای کار لازم است که کارگر سوابق بیمهای خود را جمع آوری کند. برای این کار علاوه بر مراجعه آنلاین به سامانه تامین اجتماعی، میتوان از شعبه بیمه گذار نیز اقدام کرده و از آنجا کلیه سوابق بیمهای را دریافت کرد.
- پس از آن باید به اداره کار مراجعه کرده و فرمهای دادخواست را پر کرد. فرم تکمیل شده باید به همراه سوابق بیمه و کلیه مدارک لازم، به اداره کار و مسئول مربوطه ارائه شود.
- در آنجا یک نامه سازش به کارگر داده میشود که این نامه باید به شخص کارفرما تحویل داده شود. همچنین میتوان نامه سازش را از طریق اداره کار به کارفرما ابلاغ کرد.
- پس از آن هم یک جلسه سازش حداکثر دو هفته پس از تاریخ ابلاغ برگزار میگردد.
- در صورتی که در جلسه اول سازش، سازشی صورت نگیرد و یا کارفرما در آن حضور نداشته باشد، جلسه تشخیص تشکیل شده و رای آن به طرفین دعوا ابلاغ میگردد.
- اگر طرفین نسبت به رای صادر شده اعتراض داشته باشند، به آن در شورای حل اختلاف رسیدگی خواهد شد. پس از آن باید طرفین دلایل و مستندات خود را ارائه کنند تا رای نهایی صادر گردد. این رای قطعی و لازم الاجرا خواهد بود.
- حال اگر رای نهایی به نفع کارگر باشد و کارفرما از انجام مفاد آن خودداری کند، اجراییه صادر میشود. برای آن هم کارگر باید به واحد اجرای احکام حقوقی دادگاه مراجعه نماید.
- در نهایت اخطارهایی از جانب اجرای احکام دادگاه حقوقی به کارفرما ابلاغ میشود. کارفرما نیز 10 روز مهلت دارد تا به مفاد آن عمل کند. در غیر این صورت اقداماتی در راستای تادیه طلب کارگر از اموال و دارایی حساب کارفرما صورت میگیرد.
ثبت شکایت آنلاین از طریق سامانه جامع روابط کار
همانطور که اشاره کردیم، کارگران میتوانند به صورت غیر حضوری و آنلاین نیز اقدام به شکایت از کارفرما کنند. برای این کار باید از طریق سامانه جامع روابط کار اقدام کرد. این سامانه برای کاهش مراجعات پی در پی افراد به اداره کار راه اندازی شده است. همچنین با وجود این سامانه در وقت افراد صرفه جویی شده و کار با سهولت بیشتری انجام میشود. یکی دیگر از دلایلی که موجب فعال شدن این سامانه شده است این است که به دلیل شفاف نبودن قراردادهای کاری و امکان سواستفاده کارفرما و کارگر از این قراردادها، سامانه جامع روابط کار راه اندازی شد تا نظارت بیشتری بر حسن انجام قراردادهای کاری داشته باشد. بنابراین سامانه جامع روابط کار، به دلایل زیادی راه اندازی شده است تا از تضییع حق و حقوق افراد در کار جلوگیری شود. حال باید دید که افراد چگونه میتوانند از طریق این سامانه اقدام به شکایت کنند.
در ابتدا باید اشاره شود که جهت ورود به سامانه و استفاده از خدمات آن، نیاز به داشتن نام کاربری و رمز عبور است. افراد برای دریافت این اطلاعات باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و از آنجا نام کاربری و رمز عبور را دریافت نمایند. پس از آن با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور در سامانه جامع روابط کار، میتوان اقدام به شکایت از کارفرما کرد. تمامی مراحل شکایت از طریق این سامانه به صورت اینترنتی بوده و نیازی به هیچ اقدام حضوری نمیباشد. تنها جهت دریافت نام کاربری و رمز عبور باید به طور حضوری و از طریق دفاتر پیشخوان اقدام کرد.
راهنمای گام به گام شکایت آنلاین از طریق سامانه جامع روابط کار
- در ابتدا باید وارد سامانه جامع روابط کار به نشانی http://prkar.mcls.gov.ir/ شد.
- پس از آن در صفحه باز شده، باید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کرده تا بتوان وارد سامانه شد.
- با ورود به سامانه، باید وارد بخش خدمات شده و گزینه “پنجره خدمات” را انتخاب کرد.
- در صفحه بعدی باید روی گزینه “ثبت دادخواست بدوی” کلیک کرد.
- در این بخش باید شرح شکایت خود را بیان کرده و در نهایت بر روی دکمه ثبت و ارسال کلیک کرد.
- برای مشاهده فعالیتهای انجام شده در این سامانه هم میتوان از طریق تاریخچه فعالیت در پنل اقدام کرد.
جمع بندی
زمانی که میان کارگر و کارفرما مشکلاتی به وجود میآید و کارفرما نسبت به پرداخت حق و حقوق کارگر و یا بیمه کردن او کوتاهی میکند، کارگر حق شکایت از کارفرما را دارد. در این شرایط دو راه پیش روی کارگر است. راه اول به صورت حضوری و مراجعه به اداره کار است. راه دوم که موضوع مورد بحث ما در این مطلب بود، به صورت اینترنتی و غیر حضوری است. جهت ثبت شکایت آنلاین باید از طریق سامانه روابط کار اقدام کرده و در آنجا شکایت خود را به طور اینترنتی ثبت کرد. این کار موجب صرفه جویی در وقت افراد شده و از رفت و آمدهای مکرر آنها جلوگیری مینماید. در صورتی که در این زمینه نیاز به اطلاعات بیشتر داشته باشید، میتوانید با کارشناسان آسان کار در تماس باشید.