آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

قرارداد کار پاره وقت با بیمه و سنوات 1401

2/لایک

قرارداد کار پاره وقت-آسان کار

قرارداد کار پاره وقت1401 (بررسی حقوق ،عیدی و سنوات)

امروزه تعداد بسیار زیادی از افراد جامعه به دلایل مختلف و باتوجه به شرایطی موجود در جامعه به کار پاره وقت مشغول هستند،اگر افرادی که به صورت پاره وقت مشغول به کار هستند از حق و حقوق قانونی خود اطلاعی نداشته باشند ،حقشان پایمال می شود.به همین دلیل در این مقاله از کلینیک اداری آسان کار به بررسی قراردادکار پاره وقت می پردازیم تا شما به صورت کامل با قوانین  وحقوقی که برای افراد مشخص شده است آشنا شوید. شما برای یافتن پاسخ سوالات خود می توانید از طریق راه های ارتباطی مختلفی که در سایت قرار داده شده است با کارشناسان ما در ارتباط باشید و یا اینکه در بخش کامنت ها سوالات خود را از ما بپرسید

 

 

تفاوت کار پاره وقت با کار تمام وقت

تفاوت بین کار پاره وقت و کار تمام وقت در میزان ساعات کاری و پرداخت مزایا می باشد. کارمندان و کارگران عادی که به صورت تمام وقت کار می کنند ، باید 44 ساعت در هفته و 192 ساعت در ماه مشغول به کار باشند، اما کارمندان و کارگران پاره وقت براساس توافق با کارفرما می‌توانند در این ساعات تغییر ایجاد کنند.

واضح است که حقوق و مزایای کارمندان در کارپاره وقت براساس مدت کارکردشان تعیین و پرداخت می‌شود.

 

قرارداد کار پاره وقت-آسان کار

 

قرارداد کار پاره وقت

قرارداد کار پاره وقت باید به گونه ای تنظیم شود ،که هم قانون کار در آن رعایت شود و هم منافع و حق دو طرف به صورت کامل رعایت شود.

در قرارداد پاره وقت باید: وظایف و مسئولیت های بین دوطرف قرارداد به صورت واضح بیان شود.

چرا باید قرارداد پاره وقت تنظیم کنیم؟

اولیل و اصلی ترین دلیل برای تنظیم قرارداد کار پاره وقت ،قرارداد کار معین و مشخص شدن حقوق هر یک از طرفین می‌باشد.

وجود قراردادباعث می شود، طرفین از وظایف و تعهدات خودآگاه باشند و عملکرد شفاف‌تری خواهند داشت.

در صورت عدم رعایت مفاد قرارداد توسط هر یک از طرفین قرارداد، حل اختلاف و رسیدگی به آن آسان‌تر است.

قرارداد کار پاره وقت-آسان کار

 

بیمه در قرارداد کار پاره وقت

طبق قانون کار، تمام فعالیت‌هایی که درازای دریافت مزد انجام می شوند، شامل قانون کار می‌شوند و نوع همکاری ومدت آن هیچ تاثیری بر این موضوع ندارد.

به همین دلیل قانون تامین اجتماعی تاکید فراوانی بر روی این موضوع دارد و هر نوع قراردادی که براساس قرارداد کارگری و کارفرمایی باشد مشمول بیمه می شود، و کارفرما موظف است پرسنلی را که قرارداد نیمه وقت دارند را بیمه کند.

نکته:

  • بیمه درقرارداد پاره وقت باید مطابق میزان روز ها و ساعات کاری کارگر باشد.
  • در قرارداد پاره‌وقت برای هر 8 ساعت کار باید یک روز حق‌بیمه به‌حساب سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود.
  • در قرارداد پاره وقت حق بیمه کارگر 7 درصد است
  • اگر کارگر3 روز در هفته در محل کار حاضر شود باید به میزان 15 روز بیمه شود و اگر کارگر4 روزیا بیشتر در محل کار حضور داشته باشد باید به صورت یک ماه کامل پرداخت شود.

 

 برخی از کارکنان پاره وقت ترجیح می‌دهند حق بیمه آنها پرداخت نشود و ترجیح می دهند تنظیم قرارداد پاره وقت بدون بیمه داشته باشند، تا میزان حقوق دریافتی آنها کاهش پیدا نکند اما توجه داشته باشید براساس قانون کار،کارکنان باید بیمه شوند ،در صورت رعایت نکردن این قانون طرفین قرارداد دچار مشکلات متعددی شوند.

سنوات در قراردادکار پاره وقت

مرجع اصلی محاسبه حق سنوات ، خسارات و مزایای پایان کار کارکنان ، میانگین مجموع پرداختی در آخرین 90 روز کارکرد آنها می باشد.

مزایای رفاهی کارکنان مانند حق مسکن، حق خواربار و کمک عائله‌مندی را به نسبت ساعات کاری محاسبه و به کارگر پرداخت می شود

اضافه کاری در قرارداد کار پاره وقت

اضافه کاری در قرارداد پاره وقت به این صورت محاسبه می شود که اگر کارگری هفته ای 34 ساعت و یا 4 روز در هفته مشغول به کار باشد، در صورتی که این کارگر در یک هفته 35 ساعت کارکند،

وی 1 ساعت بیشتر از 34 ساعت کار کرده و این یک ساعت اضافه کار محسوب می شود و براساس ماده 59 قانون کار 40 درصداضافه برمزد ساعتی پرداخت می شود.

قرارداد کار پاره وقت-آسان کار

 

مرخصی در قرارداد کار پاره وقت

در حالت عادی پرسنلی  که کار پاره وقت انجام می‌دهند مرخصی ندارند، اما در کارگاه هایی که فعالیت آن ها جنبه مستمر دارد پرسنل مشمول مزد ساعتی، حق استفاده از مرخصی و تعطیلات رسمی با مزد را دارند.

براساس توافقاتی که به 3 روز کار در هفته یا 15 روز در ماه اشاره می کند، شخص شاغل به صورت پاره وقت می‌تواند براساس میزان روزهای حضور و وضعیت بیمه خود، تقاضای مرخصی داشته باشد.

در قرارداد پاره وقت مرخصی استعلاجی و دیگر مرخصی های بدون حقوق، مانند کارگران با قرارداد عادی می باشد.

 

عیدی کارکنان در قرارداد پاره وقت

 

براساس قانون کار و همان گونه که سایر کارکنان عیدی دریافت می کنند، طبق ماده 39 قانون اداره کار، حقوق و مزایای کارکنانی که به صورت پاره وقت و کمتر از ساعاتی که در قانون تعیین شده به کار اشتغال دارند براساس ساعات کار انجام شده محاسبه و پرداخت می‌شود که عیدی و پاداش نیز از این قاعده کلی مستثنی نیستند وباید پرداخت شوند.

کارفرمایان موظفند به هرکدام از کارگران خود براساس یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، به‌عنوان عیدی و پاداش بپردازند و مبلغ پرداختی برای عیدی و پاداش به هریک از پرسنل نباید از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی بیشتر باشد.

 

مواد قانونی و بندهای قرارداد پاره وقت

موارد قانونی قرارداد پاره وقت درماده 10  قانون مشخص شده است که در زیر به بررسی آنها می پردازیم:

مشخصات طرفین قرارداد

موضوع قرارداد(نوع فعالیت)

تاریخ انعقاد و پایان قرارداد

مدت قرارداد

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت (حقوق، دستمزد کارگر)

محل انجام کار(داخل یا خارج و….)

تعهدات کارفرما

تعهدات کارگر

فسخ قرارداد

فورس ماژو

حل اختلاف

نحوه تمدید مدت زمان و مبلغ قرارداد

 

قرارداد کار پاره وقت-آسان کار

 

مواردی که باید در تنظیم قرارداد کار پاره وقت رعایت شود.

موضوع مهم درباره انعقاده هر قراردادی مخصوصا قراردادکار پاره وقت، نحوه انعقاد صحیح آن می باشد .در صورتی که قرارداد به صورت درست تنظیم نشود در آینده اختلاف ها و مشکلاتی را برای طرفین به وجود می آورد مشکلاتی .در زیر به بررسی اصول مهم در انعقاد قرارداد پاره وقت براساس ماده 9 قانون کار می پردازیم

قرارداد کار پاره وقت ،باید مشروع باشد. انعقاد قرارداد برای کارهای غیر مشروع٬ باطل است. مانند قرارداد قتل.

قرارداد٬کار پاره وقت ، باید موضوعی کاملا مشخص داشته باشد. به عنوان مثال قراردادی برای خرید و فروش اجناس٬ به دلیل اینکه نوع جنس ،تعداد، زمان و مکان کار مشخص نیست٬ باطل است.

قرارداد کار پاره وقت٬ نباید ممنوعیت شرعی و قانونی داشته باشد. یعنی نباید باعث تصرف اموال یا کار خلاف شرع و عرف باشد. مانند قرارداد آموزش قمار

 

قراردادکار پاره وقت باید در چند نسخه تنظیم شود؟

پس از اینکه قرارداد کار پاره وقت بر اساس اصول و قوانین مشخص تنظیم شد٬ باید چاپ شود و به امضای طرفین قرارداد برسد. قرارداد کار پاره وقت کتبی٬ باید در 4 نسخه تنظیم شود که 1 نسخه از آن در اختیار اداره کار محل اشتغال قرار می گیرد ٬ 1 نسخه نزد کارگر و1 نسخه نزد کارفرما و 1 نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار یا نماینده کارگران قرار می گیرد.

نکته: تهیه 4 نسخه از قرارداد برای شرکت های و کارگاه های  کوچک و متوسط و بزرگ ضروری می باشد. برای مواردی که مجری فعالیت و صاحب شغل (کارفرما)دو شخص حقیقی یا یک شخص حقیقی و حقوقی کوچک هستند٬ ۲ نسخه قرارداد کافی است.

 

جدید ترین مقالات

ایمن سازی کسب و کار

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها