آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

قرارداد کار معین

5/لایک

قرارداد کار معین - اسان کار

 قرارداد کار معین یا مدت مشخص

یکی از کارهای مهمی که در زمان شروع هر پروژه و استخدامی بسیار با اهمیت میباشد، تنظیم قراردادکار است ،قرار داد کار دارای انواع مختلفی هستند و هرکدام شرایط و قوانین خاص خود را دارند در این مقاله از سایت آسان کار به بررسی قرار داد کار معین ، انواع قراردادکار معین، مزایا و معایب قراردادکار معین  و تفاوت آن با قراردادکار پیمانی میپردازیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

برای دریافت اطلاعات کامل تر در مورد قرارداد کار کلیک کنید.

 

قرارداد کار معین چیست؟ 

قرارداد کار معین یا مدت شخص ، قراردادی است که برای انجام یک کار  مشخص و خاص تنظیم می‌شود که پیش از شروع کار، زمان دقیق پایان آن کار مشخص نیست و برای آن زمان تعیین نمی شود و پایان قرارداد زمانی است که آن کار به پایان رسیده باشد. مثلا پروژه بافتن یک قالی،ساختن یک خانه و …

در قرار دادکار مدت معین ، کارفرما برای انجام یک کار مشخص ، با فرد یا گروهی قرارداد می‌بندد. به همین دلیل واضح است که قرارداد معین، موقت است و به محض اینکه فرد کار و یا پروژه را به پایان برساند قرارداد نیز تمام می شود.

در قراردادکار معین نیروی کار متعهد می شود که در ازای دریافت حقوق و مزد مشخص و با شرایط توافق شده ، کار مورد نظر را براساس تفاهم موجود انجام دهد.

نکته : در قراردادکار معین معمولا ابزار و یا مواد اولیه  لازم برای انجام کار از سوی کارفرما تهیه می‌شود و فراهم کردن محل کار نیز برعهده کارفرما فراهم است. البته ممکن است در برخی از موارد، شرایط  ممکن است با توافق کارفرما و کارگر تغییر کند.

نکته : در قرارداد کار معین، حتی با نداشتن تاریخ مشخص برای اتمام کار، قرارداد دائم تلقی نمی شود و در دسته بندی قراردادهای موقت قرار می گیرد.

 

انواع قراردادکار معین

حال که با قرارداد کار مدت معین به خوبی آشنا شدیم، بهتر است به معرفی انواع آن بپردازیم. انواع قرارداد کار مدت معین عبارت است از:

1- قراردادکار معین وزارت بهداشت

2- قراردادکار معین شهرداری

3- قراردادکار معین کارمندی

4- قراردادکار معین در دستگاه های دولتی

5- قراردادکار معین وزارت کار

6- قراردادکار معین ادارات

7- قراردادکار معین مشمول قانون کار

شرایط بهترین قرارداد مدت معین چیست؟

قرار دادکار معین نیز مانند تمام قراردادهای اداره کار دارای قوانین مشخصی است تا صحت آن مورد قبول باشد.

در قرارداد کار معین باید تمام شرایط لازم برای اجرای قرارداد مانند: میزان دستمزد، زمان کاری، تاریخ انعقاد قرارداد، محل انجام کار و … باید ذکر شود و مهمترین نکته در تنظیم قرارداد برای انجام کار مشروع و قانونی بودن آن است.

در صورتی که هر کدام از موارد نامبرد در بالا وجود نداشته باشد قرارداد از اعتبار ساقط می شود و طرفین قرارداد نمی‌توانند یکدیگر را به عدم اجرای توافق موجود، محکوم کنند و در مراجع قانونی ، شکایت‌های خود را ثبت کنند.

 

شرایط فسخ قرارداد کار مدت معین

نکته مهم: بر اساس ماده ۲۵ قانون کار، زمانی که قراردادی برای انجام کار معین تنظیم می شود هیچ یک از طرفین به ‌تنهایی حق فسخ آن  قراردادکار  را ندارد. بنابراین پایان قرارداد فقط با انجام کار و یا توافق طرفین امکان پذیر است.

اگر بین  کارگر و کارفرما اختلافی ایجاد شود ، باید به هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف کار مراجعه کنند و صلاحیت رسیدگی به شکایت قراردادکار، تنها به این ارگان تعلق دارد. و حکم این مراجع لازم الاجرا است و طرفین قرارداد کارمعین باید نتیجه را بپذیرند.

 ویژگی های قراردادکار معین چیست؟

مشخص نبودن زمان اتمام کار

تهیه ابزار و تجهیزات توسط کارفرما

اتمام قرارداد فقط با  انجام کار یا توافق طرفین

وجود همین سه ویژگی باعث به وجود آمدن مزایا و معایبی در این قرارداد می شود که در زیر به بررسی آنها میپردازیم:

مزایا و معایب قرارداد کار معین

1- مشخص نبودن زمان اتمام کار

مشخص نبودن زمان اتمام کاردر قرارداد معین باعث به وجود آمدن مسائل و مشکلات مختلفی برای دو طرف قرارداد می شود.

مثلا آینده کاری نیروی کار، به زمان تمام شدن قراردادی وابسته است که هنوز زمان مشخصی برای پایان‌یافتن آن وجود ندارد. از سوی دیگر ممکن است کارفرما احساس کند نیروی کار تعلل می کند و یا کار بیش از حد ادامه پیدا کرده است.

 

2- تهیه ابزار و تجهیزات توسط کارفرما

تهیه ابزار و تجهیزات توسط کارفرما علاوه بر داشتن مزایایی مانند آسودگی نیروی کار برای شروع کار و فعالیت و عدم نیاز به سرمایه اولیه برای شروع انواع کارهای تخصصی و همچنین عدم ایجاد اختلاف بر سر قیمت مواد اولیه است، به دلیل اینکه کارفرما مواد و تجهیزات را می کند و قرار نیست هزینه جداگانه‌ای بابت آن به نیروی کاری بپردازد.

، ممکن است باعث ایجاد نارضایتی‌هایی نیز شود  و کیفیت مواد اولیه و یا نوع تجهیزات فراهم‌شده، بر اساس خواست و رضایت نیروی کار نباشد.

3-اتمام قرارداد

یکی از اصلی ترین مزایا و معایب قراردادکار معین تاریخ اتمام آن می باشد.. مهم ترین مزیت ویژگی اتمام قرارداد کار معین برای کارفرما این است که کارفرما اطمینان دارد کار مد نظر تحت هر شرایطی انجام خواهد شد.

از سوی دیگر نیروی کار نیز مطمئن است که تا اتمام این قرارداد، امنیت شغلی داشته و کارفرما او را اخراج کند

معایب ویژگی اتمام قراردادکار معین: اگر نیروی کار به هر دلیلی دیگر تمایلی به ادامه همکاری با کارفرما نداشته باشد یا کارفرما تمایلی به همکاری با نیروی کار نداشته باشد، هیچ‌کدام به تنهایی قادر به فسخ قرارداد نیستند و باید تا انتهای قرارداد صبر کنند.

بیمه در قرارداد کار معین

قرارداد کار معین براساس قانون کار تنظیم می شود و مانند همه ی قرارداد ها کارفرما موظف است که نیروهای شاغل در پروژه خود را بیمه کند و مدت زمان قرارداد هیچ تاثیری بر این موضوع ندارد .درصورتی که کارفرما نیروهای خود را بیمه نکند، دچار تخلف می شود و باید برای تخلف خود جریمه بپردازد.

نکته :  براساس ماده ۲۴ قانون کار، کارفرما باید حق سنوات کارگر را که معادل یک ماه حقوق وی است ، به‌عنوان مزایای پایان کار به کارگر بپردازد.

 

تفاوت قرارداد معین و قرارداد پیمانکاری

همانطور که در بالا اشاره شد در قرارداد کار معین تاریخ مشخصی برای اتمام کار تعیین نمی شود و زمان اتمام قرارداد وقتی است که کار به پایان برسد اما در قرارداد کار پیمانکاری برخلاف قراردادمعین برای اتمام قراداد زمان مشخصی تعیین می شود

تفاوت دیگر بین این دو قرارداد، تابعیت هر قرارداد است. قرارداد کار معین براساس قانون کار است اما قرارداد پیمانکاری با توجه به شرایط طرفین قرارداد، تعیین می شود و از قوانین مشخص قانون کار پیروی نمی‌کند.

در قراردادکار معین پرداخت مزد به صورت ماهانه صورت می گیرد ولی در در قرارداد پیمانکاری در سه یا چهار قسط پرداخت می شود.

نمونه قرارداد کار معین 

نمونه قرارداد کار معین - آسان کار

ممنون از اینکه تا انتهای مطلب با آسان کار همراه بودید در این مطلب از صفر تا صد با قرارداد کار معین یا مدت مشخص آشنا شدیم پیشنهاد میکنم مقاله قرارداد منع رقابت را مطالعه و فیلم را نیز مشاهده کنید؛ در پایان ما در بخش نظرات منتظر دیدگاه ها و نظرات شما هستیم .

برای دریافت مشاوره قرارداد کار با کلینیک آسان کار از طریق راه های ارتباطی در ارتباط باشید.

۰۲۶۳۴۷۲۸۳۱۵

سوالات متداول شما

قرارداد کار معین ، قراردادی است که برای انجام یک کار مشخص تنظیم می‌شود که پیش از شروع کار، زمان دقیق پایان آن کار مشخص نیست و برای آن زمان تعیین نمی شود.

1- مشخص نبودن زمان اتمام کار 2-  تهیه ابزار و تجهیزات توسط کارفرما 3- اتمام قرارداد

در قرارداد کار معین باید تمام شرایط لازم برای اجرای قرارداد مانند: میزان دستمزد، زمان کاری، تاریخ انعقاد قرارداد، محل انجام کار و… باید ذکر شود و مهمترین نکته در تنظیم قرارداد برای انجام کار مشروع و قانونی بودن آن است.

این نوع از قراردادها انواع مختلفی دارد که در ادامه به انواع مختلف قرارداد معین اشاره خواهیم کرد.

۱- قراردادکار معین وزارت بهداشت

۲- قراردادکار معین شهرداری

۳- قراردادکار معین کارمندی

۴- قراردادکار معین در دستگاه های دولتی

۵- قراردادکار معین وزارت کار

۶- قراردادکار معین ادارات

۷- قراردادکار معین مشمول قانون کار

مشخص نبودن زمان اتمام کار

تهیه ابزار و تجهیزات توسط کارفرما

اتمام قرارداد فقط با  انجام کار یا توافق طرفین

در قرارداد کار معین تاریخ مشخصی برای اتمام کار تعیین نمی شود و زمان اتمام قرارداد وقتی است که کار به پایان برسد اما در قرارداد کار پیمانکاری برخلاف قراردادمعین برای اتمام قراداد زمان مشخصی تعیین می شود

تفاوت دیگر بین این دو قرارداد، تابعیت هر قرارداد است. قرارداد کار معین براساس قانون کار است اما قرارداد پیمانکاری با توجه به شرایط طرفین قرارداد، تعیین می شود و از قوانین مشخص قانون کار پیروی نمی‌کند.

در قراردادکار معین پرداخت مزد به صورت ماهانه صورت می گیرد ولی در در قرارداد پیمانکاری در سه یا چهار قسط پرداخت می شود.

در قرار دادکار مدت معین وزارت بهداشت ، کارفرما برای انجام یک کار مشخص ، با فرد یا گروهی قرارداد می‌بندد. به همین دلیل واضح است که قرارداد معین، موقت است و به محض اینکه فرد کار و یا پروژه را به پایان برساند قرارداد نیز تمام می شود.

در قراردادکار معین نیروی کار متعهد می شود که در ازای دریافت حقوق و مزد مشخص و با شرایط توافق شده ، کار مورد نظر را براساس تفاهم موجود انجام دهد.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ایرج

قانون کار معین یک قانون تبعیز آمیز میباشد ۲۵ سال نگهبان هستم با قرارداد معین کارمندی کجای دنیا نگهبان کارمند حساب میشه با ماهی ۷میلیون ولی قرارداد طرح کارگری یا همان پیمانی که شغل نگهبانی دارد با ماهی ۱۹میلیون تومان فرق بین من با آن آقا چیه مگر ما توی یک کشور زندگی نمی کنیم چرا اینقدر تبعیض ۷میلیون کجا ۱۹میلیون کجا