آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

دریافت بیمه بیکاری بدون نامه‌ عدم نیاز کارفرما

1/لایک

نامه‌ عدم نیاز کارفرما-آسان کار

دریافت بیمه بیکاری بدون دریافت نامه‌ عدم نیاز کارفرما

در قانون برای دریافت بیمه بیکاری شرایطی در نظر گرفته شده است که فرد با داشتن آن شرایط و ارائه مستندات لازم می تواند بیمه بیکاری دریافت کند ،یکی از این شرایط دریافت نامه‌ عدم نیاز کارفرما در کارهایی که جنبه دائمی دارند مبنی برا اینکه دیگر به آن کارگر در مجموعه و یا شرکت خود نیاز ندارند.

این قانون می توانست به دلیل عدم همکاری تعدادی از کارفرمایان ،برای کارگران مشکلاتی را جهت دریافت بیمه بیکاری ایجاد کند.به همین دلیل مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ای شرط که برای دریافت بیمه بیکاری کارگر باید نامه‌ عدم نیاز کارفرما را دریافت کند را باطل کرد، در ادامه به بررسی جزئیات این خبر می پردازیم:

براساس خبر پخش شده از خبرگزاری های معتبر، با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، کارگرانی که در مشاغلی با ماهیت کار دائم مشغول به کار هستند، برای دریافت بیمه بیکاری نیازی به ارائه‌ نامه‌ عدم نیاز کارفرما ندارند.

به دنبال شکایت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و درخواست ابطال بخشنامه ۲۳۱۷۷۸ مورخ ۰۱/ ۱۲/ ۱۳۹۴ مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ارائه نامه‌ عدم نیاز کارفرما ،برای کارگران شاغل در کارهای با ماهیت دائم که در پایان مدت قرارداد کار، بیکار می‌شوند، برای پرداخت بیمه بیکاری، هیات عمومی دیوان عدالت اداری وارد بحث و بررسی شد.

پس از بحث و بررسی در این باره، هیات عمومی دیوان عدالت اداری با این استدلال که: اولا براساس ماده ۴ قانون بیمه بیکاری مصوب ۲۶/ ۶/ ۱۳۶۹ «بیمه‌شده بیکار با معرفی کتبی واحد کار و امور اجتماعی محل از مزایای این قانون منتفع خواهد شد» ثانیا؛ براساس ماده ۶ قانون مذکور شرایط استحقاق دریافت مقرری بیمه بیکاری عبارتند از:

نامه‌ عدم نیاز کارفرما-آسان کار

شرایط دریافت مقرری بیمه بیکاری بدون دریافت نامه‌ عدم نیاز کارفرما :

الف) بیمه‌شده حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه قبل از بیکار شدن را داشته باشد. مشمولین تبصره ۲ ماده ۲ این قانون از شمول این بند مستثنی است.

ب) بیمه‌شده مکلف است حداکثر تا مدت سی روز از تاریخ بیکاری با اعلام بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار تخصصی یا مشابه آن اطلاع دهد. مراجعه بعد از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیات اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

ج) بیمه‌شده بیکار موظف است در دوره‌های کارآموزی و سوادآموزی که توسط واحد کار و امور اجتماعی و نهضت سواد آموزی یا سایر واحدهای مربوطه  با تایید وزارت کار و امور اجتماعی تعیین می‌شود شرکت کرده و هر دو ماه یک بار گواهی لازم در این مورد را به شعب تامین اجتماعی تسلیم نماید.

ثالثا؛ براساس ماده ۸ آیین‌نامه اجرایی قانون بیمه بیکاری واحدهای کار و امور اجتماعی موظفند حداکثر ظرف سی روز پس از اخذ مدرک تکمیل‌شده نسبت به غیرارادی بودن بیکاری متقاضی اظهارنظر کرده و در صورت تایید فرد را به صورت کتبی به سازمان تامین اجتماعی معرفی کنند.

واحدهای اجرایی سازمان تامین اجتماعی وظیفه دارند در مدت ده روز پس از ثبت معرفی‌نامه فرد بیکار، نسبت به احراز شرایط مندرج در بند الف ماده ۶ قانون اظهارنظر و متعاقب آن مقرری بیمه بیکاری او را برقرار کنند.

بنابراین بخشنامه مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را که متضمن الزام به ارائه نامه عدم نیاز از سوی کارفرما برای کارگران شاغل در کارهای با ماهیت دائم جهت برخورداری از بیمه بیکاری بود به جهت ایجاد تکلیف اضافی برای کارگران و مشخص نبودن ضمانت اجرای عدم ارائه آن، مغایر قانون تشخیص و آن را ابطال کرد.

ویژگی مثبت این رای، تاکید بر ماهیت کار است؛ به این معنا که کارگران در مشاغل با ماهیت دائم، نیاز به نامه‌ عدم نیاز کارفرما ندارند؛ بدون شک موضوع فقط محدود به کارگران با قرارداد دائم نیست و همه‌ مشاغل با ماهیت دائم را درشامل می شود.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امید

با سلام من در کفش ملی کار میکنم از ۸صبح تا ۹ نیم شب بدون تعطیلی فقط ماهی دو روز بعد به ما اضافه کاری داده نمیشه روزهای تعطیل دوبل حقوق داده نمیشه یک قرار داد یک طرفه برای ما مشخص کردن که ما قبول کردیم که جای اضافه کاری پورسانت فروش بگیریم ولی زمانی که قیمتها بالاست و مشتری وجود نداره چجوری میشه کار کرد من دریافتم میانگین ۸میلیون برای کم کم ۱۴ ساعت کاره با قرداد ۳ ماهه میخواستم بدون نامه اعدم نیاز کارفرما برای گرفتن حقوق بیکاری نیازه یا نه چون واقعا ارزش نداره با این تایم و حقوق کار کرد ممنون راهنمایی کنید بعد اگر شکایت کنم میتونم حق روزهای تعطیل و غیره رو از شرکت بگیرم یا نه ممنونم

farbod

سلام وقت بخیر بله برای بیمه بیکاری نامه عدم نیاز لازمه و برای دریافت حق و حقوق کامل میتونید داخل مجموعه خودمون شکایتتون رو ثبت کنید