آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

بیمه زنان خانه دار

1/لایک

بیمه زنان خانه دار-آسان کار

سوالی که ذهن بسیاری از زنانی را که، شغلشان خانه داری است و شغل دیگری ندارند، مشغول کرده است این است که آیا می توانند بیمه ای مخصوص برای خودشان داشته باشند و یا خیر؟ پاسخ این سوال بله است. تامین اجتماعی برای زنان خانه دار بیمه ای با همین عنوان اختصاص داده است که می‌توانند ضمن استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای، پشتوانه خوبی برای آینده خود و فرزندان شان نیز داشته باشند.

بانوان مجرد و یا متاهل که در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال هستند می توانند از خدمات و پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.در این مقاله از سایت کلینیک اداری آسان کار به بررسی بیمه زنان خانه دار می پردازیم تا انتها مقاله با ما همراه باشید.

بیمه زنان خانه دار چگونه بیمه ای است؟

بیمه زنان خانه‌دار زیر مجموعه بیمه تامین اجتماعی صاحبان کار مشاغل آزاد و بیمه ای اختیاری می باشد. اجری بیمه زنانه خانه دار از سال 1387 آغاز شد.

بانوانی که بیمه زنان خانه دار را خریداری می کنند، می‌توانند ازخدماتی مانند: خدمات درمانی، از کارافتادگی ، بازنشستگی، فوت و… استفاده کنند.

بیمه زنان خانه دار - آسان کار

شرایط دریافت بیمه زنان خانه دار

بانوان برای داشتن بیمه زنان خانه دار، باید شرایط زیر را داشته باشند:

شرایط سنی بانوان

شرط اصلی برای گرفتن بیمه زنان خانه دار، شرایط سنی می باشد. خانوم هایی می‌توانند از این بیمه‌استفاده کنند که سن آن ها بین ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. و ثبت نام افرادی که داری سنی پایین تر و یا بالاتر از سن تعیین شده باشند با محدودیت مواجه می شوند.

برای خانم های بالای ۵۰ سال ، سابقه پرداخت بیمه قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می­‌شود. به شرطی درخواست شان پذیرفته می شود که معادل هر سالی که از ۵۰ سال گذشته باشد؛ دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند.

به عنوان مثال بانوی خانه داری که ۵۵ ساله دارد و می خواهد بیمه زنان خانه دار دریافت کند ، باید حتما دارای ۵ سال سابقه پرداخت میزان حق بیمه زنان خانه دار قبلی باشد.

زنان خانه داری که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت بیمه دارند، بدون محدودیت سنی می‌توانند ثبت نام کنند.

مزایای بیمه زنان خانه دار

یکی از مهم ترین مزایای طرح بیمه زنان خانه‌­دار، در انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی است. در صورتی که زنان خانه­‌دار متقاضی تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره می‌برند، نیازی ندارند که حق سرانه درمان پرداخت کنند.

آن­ها می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان از خدمات درمانی مراکز ملکی و همچنین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.

بیمه زنان خانه دار برای چه افرادی مناسب است؟

بیمه زنان خانه برای بانوانی که در منزل فعالیت دارند مناسب است

بانوانی که شاغل نیستند و در هیچ سازمان و یا شرکتی استخدام نیستند.

بانوانی که با دریافت مزد از کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی مشغول به کار هستند.

بانوانی که مدتی مشغول به کار بودند و دارای سابقه پرداخت حق بیمه نیز هستند. امادر حال حاضر خانه‌دارند، می توانند با پرداخت میزان مشخص شده حق بیمه زنان خانه دار از خدمات این بیمه بهره ببرند.

امتیازات بیمه زنان خانه دار برای خانوم ها:

با ثبت نام بیمه زنان خانه دار ، بانوان می توانند از امتیازات زیر بهره ببرند:

استفاده از دفترچه درمان (در صورتی که حق سرانه درمان را واریز کرده باشند)

بیمه از کار افتادگی

فوت پیش از بازنشستگی و پس از آن (در صورتی که در قرارداد قید شده باشد)

دریافت حقوق بازنشستگی پس از پایان قراردادکار و … بهره مند می شوند.

البته لازم به ذکر است که در بیمه زنان خانه دار، خانوم ها نمی‌توانند از تعهدات کوتاه مدت مانند: هزینه روزهای بیماری وهزینه ایام بارداری و کمک هزینه ازدواج بهره ببرند.

معایب بیمه زنان خانه دار برای خانوم ها

این بیمه نیز مانند بسیاری از مسائل دیگر با وجود داشتن مزایا معایبی نیز دارد که دانستن آنها قبل از اقدام به دریافت بیمه لازم است در ادامه این معایب را بررسی می کنیم.

به دلیل اینکه که زن خانه دار فعالیت اقتصادی ندارد و همسرشان ممکن است که درآمد لازم برای پرداخت حق بیمه را نداشته باشد، بسیاری از افراد نمی توانند از این بیمه استفاده کنند.

مبلغ واریز شده برای حق بیمه پرداختی بدون بازگشت است و امکان دریافت وام یا بازخرید در این نوع بیمه وجود ندارد.

مبلغ و مستمری پرداختی بعد از فوت بیمه شده به بازماندگان کم است و بر اساس قانون انحصار وراثت، مقدار این مبلغ تعیین می شود.

بیشتر زنان خانه دار در حال حاضر بالای ۵۵ سال سن دارند و امکان دریافت این بیمه برای همه بانوان وجود ندارد، البته در شرایط بسیار خاص امکان بیمه شدن این افراد وجود دارد.

بیمه زنان خانه دار در مواردی مانند: بیماری، حوادث، ازدواج و بارداری تعهدی ندارد و به بیمه شده هزینه ای نمیدهد.

بازنشستگی زنان خانه دار

زنان خانه‌دار دارای که ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه دارند می‌توانند پس از عبور از سن ۵۵ سالگی با این بیمه بازنشسته شده و از سازمان تامین اجتماعی مستمری دریافت کنند. بر این اساس بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار می تواند سرمایه خوبی برای دوران بازنشستگی بانوان باشد

 

بیمه درمانی فرزندان براساس بیمه خانم های خانه دار

در صورتی که فرد خانه‌دار  و دارای بیمه خانوم های خانه دار باشد و همسرش نیز پوشش بیمه ای نداشته باشد، می‌تواند با پرداخت حق سرانه درمان، فرزندان خود را بیمه درمانی کنید.

فرانشیز بیمه برای زنان خانه دار

بیمه فرانشیز برای خدمات درمانی بستری  ۱۰ درصد و برای خدمات پزشکی سرپایی ۳۰ درصد می باشد. با در نظر گرفتن هر یک از این شرایط، بانوان فاقد شغل هم می‌توانند از خدمات بیمه استفاده کنند.

 

شرایط بازنشستگی بیمه زنان خانه دار

خانم های دارای حدقل 20 سال سابقه و 55 سال سن.

خانم های دارای 30 سال سابقه و 45 سال سن.

خانم های دارای 20 سال سابقه  کار و 42 سال سن برای مشمولیت قانون کار.

خانم های دارای 20 سال سابقه متوالی یا 25 سال سابقه متناوب برای مشاغل سخت و زیان آور.

خانم های دارای حدقل 20 سال سابقه ،بدون شروط سنی بازنشستگی برای جانبازی.

خانم های دارای حدقل 5 سال سابقه متناوب با سنوات پرداخت بیمه و 55 سال سن.

خانم های دارای 35 سال سابقه بدون شرط سنی

خانم های دارای حدقل 20 سال سابقه و 45 سال سن برای معلولان عادی.

خانم های دارای 10 الی 20 سال سابقه و 55 سال سن در این حالت مستمری شخص به میزان سنوات پرداخت حق بیمه می باشد (یعنی چیزی بین 10 الی 20 روز.درصورت کم بودن حقوق از مقدار حداقل امکان افزایش حقوق وجود ندارد).

خانم‌های دارای ۵۵ سال سن و سابقه کمتر از ده سال با پرداخت حق بیمه سال های باقی‌مانده تا ۱۰ سال امکان بازنشستگی با دریافت ده روز حقوق وجود دارد. در این شرایط، میزان حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه دار از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کمتر است و امکان افزایش آن هم وجود ندارد.

 

شرایط حقوق بازنشستگی برای زنان خانه‌دار

اگر فرد بیمه شده با درصد ۱۲ درصد پیش از بازنشستگی فوت کند؛ مستمری به خانواده وی پرداخت نمی شود؛ اما، در صورتی که پس از بازنشستگی فوت کند، مستمری وی به خانواده اش پرداخت می شود.

اگر فرد بیمه شده حق بیمه ۱۴ درصد را پرداخت کرده باشد؛ برخلاف مورد فوق هیچ فرقی نمی کند که قبل از بازنشستگی و یا پس از آن فوت کرده باشد. در هر صورت مستمری به خانواده وی تعلق می گیرد.

اگر فرد بیمه شده حق بیمه ۱۸ درصد را پرداخت کرده باشد؛ در هر صورت خانواده وی می توانند مستمری را دریافت کنند.علاوه بر این در این حالت فرد بیمه شده ، می تواند از پوشش از کارافتادگی و خدمات درمانی  هم استفاده کند.

 

میزان مبلغ بیمه زنان خانه‌دار در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

 حق بیمه‌ی زنان خانه‌ دار در سال ۱۴۰۱ براساس فرمول زیر محاسبه می شود:

حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ به مدت یک ماه (۳۱ یا۳۰ روزه) * نرخ انتخابی سهم بیمه شده =میزان مبلغ پرداختی بیمه زنان خانه (حق بیمه) برای یک ماه

مدارک لازم برای تهیه بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار

 برای ثبت نام این بیمه باید با در دست داشتن مدارک زیر به یکی از کارگزاری های تامین اجتماعی محل سکونت خود مراجعه کنید و یا با کارشناسان و کارمندان ما در بخش تامین اجتماعی در ارتباط باشید و به صورت غیر حضوری ثبت نام کنید.

شناسنامه و کپی از تمامی صفحات آن

کارت ملی و کپی از آن

یک قطعه عکس سه در چهار

پر کردن فرم بیمه زنان خانه دار

 

سوالات متداول 

از چه سنی میتوان تحت پوشش بیمه زنان خانه دار قرار گرفت؟

بانوان مجرد و یا متاهل که در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال

میزان مبلغ بیمه زنان خانه‌دار در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۱ به مدت یک ماه (۳۱ یا۳۰ روزه) * نرخ انتخابی سهم بیمه شده = میزان مبلغ پرداختی بیمه زنان خانه (حق بیمه) برای یک ماه

آیا زنان خانه دار میتوانند بیمه داشته باشند یا خیر؟

پاسخ این سوال بله است.تامین اجتماعی برای زنان خانه دار بیمه ای با همین عنوان اختصاص داده است که می‌توانند ضمن استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای، پشتوانه خوبی برای آینده خود و فرزندان شان نیز داشته باشند.

بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی بهتر است یا بیمه عمر ؟

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری یک بیمه کامل با پوشش‌های مختلف است که شخص بیمه‌گذار، می‌تواند بنابر تمایل خود، پوشش‌های مورد نظر را انتخاب کند. اما تامین اجتماعی مخصوص افراد شاغل میباشد.

بیمه های تامین اجتماعی معمولاً ماهیت درمانی دارند. اما می توان گفت بیمه عمر می تواند مکمل بیمه تامین اجتماعی باشد.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها