آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

گرفتن سفته از کارگران

0/لایک

یکی از مواردی که اغلب کارجویان در حین استخدام با آن مواجه می‌شوند، درخواست سفته از سوی کارفرما است. کارفرمایان سفته را به عنوان حسن انجام کار در نظر می‌گیرند. با این حال باید و نبایدهایی در مورد سفته ضمانت حسن انجام کار وجود دارد که بهتر است به آنها توجه کرد. در ادامه مطلب در این خصوص گرفتن سفته از کارگران بیشتر صحبت کرده و با موارد مهم در ارائه سفته ضمانت انجام کار آشنا خواهیم شد.

 

سفته در قرارداد کار

سفته یک سند تجاری است که بر اساس آن شخص صادرکننده متعهد می‌شود مبلغی را در زمان مشخص و یا عندالمطالبه به فرد گیرنده سفته پرداخت نماید. با این حال این روزها سفته بیشتر به عنوان ضمانت و تعهد استفاده می‌شود و چک جای آن را در معاملات گرفته است. حال برخی از کارفرمایان در زمان استخدام نیرو جدید، از او تقاضای سفته می‌کنند تا از این طریق حسن انجام کار و تعهد کارمند را ضمانت کنند. در این خصوص باید اشاره کنیم که هیچ ماده و تبصره‌ای در رابطه با اخذ سفته در قانون کار وجود ندارد. همین موضوع هم باعث بروز اختلاف نظرات زیادی میان کارشناسان شده است.

 

سفته در قرارداد کار

گرفتن سفته از کارگر قانونی است یا غیر قانونی؟

در صورتی که کارفرما برای ضمانت و حسن انجام کار اقدام به دریافت سفته از نیروی کار کند، این کار از نظر قانونی مشکلی ندارد. اما اگر کارفرما هدف دیگری از دریافت سفته داشته باشد و بخواهد از این راه از نیروی کار اخاذی نماید، این کار قانونی و صحیح نبوده و کارفرما مجرم شناخته می‌شود.

کارگر و کارفرما باید هر دو نسبت به ارائه سفته توافق داشته باشند و هیچ اجباری در این امر وجود نداشته باشد. در این شرایط دریافت سفته از کارگر منع قانونی ندارد. لازم به اشاره است که برخی از کارشناسان معتقد هستند دریافت سفته از کارگر و کارمند باعث نگرانی و وارد شدن فشارهای روانی زیادی به آنها می‌شود. در صورتی که نیروی کار نسبت به ارائه سفته نگرانی داشته باشد، باید با کارفرما صحبت کرده و مشکل را حل نماید. این کار از نظر اخلاقی و همچنین قانونی چندان پسندیده نبوده و در بسیاری از مواقع مانع از امضای قرارداد کار از سوی نیروی کار می‌شود.

 

دلایل درخواست سفته از سوی کارفرما چیست؟

دریافت سفته از کارگر یا کارمند بنا به دلایل مختلفی انجام می‌شود. بیشتر کارفرمایان سفته را به عنوان تضمین انجام کار یا حسن انجام کار دریافت می‌کنند. اما کارفرمایان ممکن است دلایل دیگری هم برای این کار داشته باشند. برای مثال تعهد و رازداری، ضمانت عدم افشای اطلاعات و ضمانت حفظ اموال از دیگر دلایل دریافت سفته از سوی کارفرما است.

خوب است بدانید که برخی از مشاغل به دلیل ماهیت خاصی که دارند، به ارائه ضمانت نیاز دارند. برای مثال کارمندان بخش مالی و حسابداری که با اطلاعات مالی و خصوصی شرکت در ارتباط هستند، در زمان استخدام سفته ارائه می‌کنند. افرادی هم که اموال خاصی از شرکت را در اختیار دارند، جهت تضمین و تعهد ملزم به ارائه سفته می‌باشند.

 

دلایل درخواست سفته از سوی کارفرما چیست؟

 

چند نکته برای ارائه سفته در زمان استخدام

  • در سفته ضمانت کار، ذکر عبارت “جهت ضمانت حسن انجام کار” مهم است. این عبارت نشانگر این است که سفته برای پرداخت مبلغ در مدت زمان خاصی صادر نشده و تنها نقش ضمانتی دارد.
  • در سفته نام و مشخصات فرد گیرنده باید مشخص شود. در صورتی هم که طرف قرارداد یک شرکت حقوقی است، نام شرکت باید درج گردد. سفته میتواند در وجه حامل نیز صادر شود.
  • علت صدور سفته باید مشخص شود. برای مثال در سفته عباراتی نظیر بابت ضمانت حسن انجام کار، بابت ضمانت قرارداد و غیره درج شود. همچنین سفته باید امضا شود. در صورتی که سفته سفید امضا به کارفرما تحویل داده شده و در قرارداد کار به آن اشاره‌ای نشده باشد، کارفرما میتواند سفته را نقد کرده و مشکلاتی را برای نیروی ایجاد نماید.
  • در صورتی که مشخصات و شرایط سفته در قرارداد ذکر نشده باشد، باید از کارفرما درخواست رسید کرد. همچنین ته برگ سفته را جدا کرده و نزد خود نگهداری کرد. ته برگ سفته به منزله رسید قانونی و مستند سفته است.
  • کپی گرفتن از سفته حسن انجام کار نیز مهم است. پس از امضای سفته، حتما از آن کپی بگیرید و آن را نزد خود حفظ کنید.

 

جهت کسب اطلاعات از نحوه ثبت شکایت و دادن، پس گرفتن سفته از کارفرما مقالات مربوط را مطالعه نمایید و یا با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها