آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

شرایط دریافت بیمه بیکاری

0/لایک

شرایط دریافت بیمه بیکاری

آگاهی از شرایط دریافت بیمه بیکاری برای کسانی که بدون میل و اراده خود بیکار شده اند و دیگر حقوقی دریافت نمی کنند ضروری است؛ زیرا با وجود این بیمه افراد می توانند با خیالی آسوده به ادامه زندگی بپردازند و شغل ایده آل خود را نیز پیدا کنند. البته توجه نمایید در شرایط فورس ماژور نیز می توان از بیمه بیکاری استفاده نمود؛ مثل وقتی که در محل کار آتش سوزی رخ داده است و هیچ یک از طرفین یعنی کارگر و کارفرما در این بیکاری دخیل نبوده اند پس در صورت وقوع چنین شرایطی کارگر می تواند برای دریافت بیمه بیکاری درخواست دهد.

پس اگر در شرایطی قرار گرفته اید که امکان کار و اشتغال برایتان فراهم نیست و در بیکار شدن خود مقصر نیستید می توانید جهت دریافت بیمه بیکاری درخواست دهید. البته دریافت بیمه بیکاری یک سری شرایط و قوانین دارد که افراد باید با توجه به این شرایط اقدام کنند. همچنین فراموش نکنید که که برای دریافت این نوع بیمه باید هرچه سریع تر اقدام کنید؛ زیرا تایم دریافت آن محدود است و اگر بخواهید پس از گذشت مدت طولانی درخواست دهید این نوع بیمه را دریافت نخواهید کرد.

جهت آشنایی با شرایط دریافت بیمه بیکاری و همچنین نکات و مزایای آن توصیه می کنیم که حتما در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با آگاهی کامل اقدام کنید.

بیمه بیکاری چیست؟

پیش از اینکه به شرایط گرفتن بیمه بیکاری اشاره کنیم ضروری است که بدانید این نوع بیمه مختص چه کسانی است یعنی آیا همه می توانند آن را دریافت کنند یا خیر؟

افرادی که بدون میل و اراده شخصی بیکار شده اند و خودشان هیچ دخالتی در این امر نداشته اند می توانند برای دریافت بیمه بیکاری درخواست دهند. البته توجه نمایید که تنها افرادی می توانند این نوع بیمه را دریافت کنند که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشند (به جز مواقع استثناء). پس اگر در جایی مشغول بوده اید و تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی نیستید و بعد از مدتی بیکار شده اید هرگز نمی توانید این نوع بیمه را دریافت نمایید.

در حقیقت بیمه شده ای که دچار بیکاری شده یعنی با اینکه شرایط کار کردن را دارد اما کار خود را از دست داده است می تواند اقدام به دریافت این نوع بیمه کند. پیش تر هم اشاره کردیم که در شرایط فورس ماژور (سیل، زلزله، آتش سوزی و…) نیز می توان برای دریافت بیمه بیکاری اقدام نمود.

شرایط گرفتن بیمه بیکاری در 1402

حالا که می دانید تنها افرادی که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند می توانند بیمه بیکاری دریافت کنند ضروری است که بدانید حداقل 6 ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی ضروری است؛ یعنی اگر 6 ماه سابقه بیمه دارید می توانید جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام کنید.

به برخی افراد بیمه بیکاری تعلق نمی گیرد و این افراد اصلا نباید به دنبال دریافت آن باشند چرا که بی نتیجه است؛ مثل مستمری بگیر بازنشسته، از کار افتادگی کلی، اتباع، افرادی که شغل آزاد دارند و خود را بیمه اختیاری کرده اند و… که اگر در زمره این افراد باشید نباید درخواست دهند.

اما کلیه بیمه شدگانی که به صورت غیر ارادی بیکار شده اند و این بیکاری به خاطر مشکل با کارفرما و یا قوه قهریه است می توانند جهت دریافت بیمه بیکاری درخواست دهند. گفتنی است که اگر در شرایط فورس ماژور قرار بگیرید و بیمه هم نباشید می توانید جهت دریافت بیمه بیکاری اقدام کنید.

قبل از اینکه برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کنید، باید شرایط آن را داشته باشید،  این شرایط به شرح زیر است:

افرادی که حداقل ۶ ماه سابقه بیمه تامین اجتماعی دارند.

افرادی که به صورت غیرارادی بیکار شده‌اند.

شخصی که بر اثر حوادثی مانند آتش‌سوزی، سیل و یا زلزله بیکار شده است، نیاز به داشتن سوابق بیمه‌ای نداشته و بیمه بیکاری به او  تعلق می‌گیرد.

افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشند.

تبعه کشورهای دیگر نباشند.

مستمری بگیر بازنشسته و یا از کارافتاده کلی نباشند.

یک سال قرارداد کار با پرداخت حق بیمه داشته باشند.

برای اعلام بیکاری چقدر زمان داریم؟

 

برای اعلام بیکاری چقدر زمان داریم؟

 

متقاضیان تنها 30 روز زمان نیاز دارند که برای دریافت بیمه بیکاری درخواست دهند و اگر از این تایم بگذرد دیگر برای دریافت این بیمه نمی توانید اقدام کنید. پس از اینکه افراد جهت دریافت این نوع بیمه درخواست بدهند پذیرش یا عدم پذیرش این درخواست بر عهده گروهی است که به آن مراجعه کرده اند چرا که ممکن است به دلایل معلوم و مشخصی افراد نتوانند بیمه بیکاری دریافت کنند.

محاسبه بیمه بیکاری تامین اجتماعی

مبلغ دریافتی از بیمه بیکاری 55 درصد از حقوق و دستمزد بیمه شده است که این رقم بر اساس تعداد افراد تحت تکفل افزایش می یابد. مبلغ بیمه بیکاری تقریبا هر 2 ماه یکبار به حساب متقاضیان واریز می شود.

مدارک لازم جهت دریافت بیمه بیکاری

افراد برای دریافت بیمه بیکاری باید مواردی را که در ادامه به آن اشاره می کنیم آماده کنند تا برای درخواست بیمه بیکاری این مدارک را ارائه دهند.

اصل و کپی یک سال آخر قرارداد

اصل و کپی مدرک تحصیلی

اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

ارائه کارت پایان خدمت

ارائه گواهی کار از شرکت

ارائه صفحه اول دفترچه بیمه به همراه کپی آن

نامه عدم نیاز کارفرما

عکس پرسنلی

مزایای دریافت بیمه بیکاری

 

مزایای دریافت بیمه بیکاری

 

اگر بخواهیم به مزایای دریافت بیمه بیکاری اشاره کنیم باید بدانید که افراد با دریافت این بیمه سابقه کاری هم برایشان لحاظ می شود یعنی هم بخشی از حقوق خود را دریافت می کنند و هم سابقه کاری برای آن ها در نظر گرفته می شود که این از بهترین مزایای دریافت بیمه بیکاری است.

آیا عیدی به بیمه بیکاری تعلق می گیرد؟

در حقیقت بیمه بیکاری یکی از انواع بیمه های سازمان تامین اجتماعی است که افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند می توانند از مزایای آن در روزهای بیکاری خود استفاده کنند که بیمه بیکاری بهترین شرایط را برای افراد ایجاد می کند تا آن ها نگران خرج و مخارج زندگی و سابقه کاری خود نباشند و البته عیدی هم به این افراد تعلق می گیرد.

بیمه بیکاری در چه صورتی قطع می شود؟

 

بیمه بیکاری در چه صورتی قطع می شود؟

 

فردی که بیمه بیکاری به او تعلق گرفته است و آن را دریافت می کند ممکن است در شرایطی قرار بگیرد که این بیمه قطع شود و دیگر نه سابقه ای برایش رد می شود و نه حقوقی دریافت می کند که در ادامه با این شرایط بیشتر آشنا می شوید.

بیمه شده ای که دوباره در جایی مشغول به کار شود دیگر نمی تواند بیمه بیکاری دریافت کند و اگر افرادی که در این سازمان وجود دارند متوجه این قضیه شوند پرداخت بیمه بیکاری  شخص را متوقف می کنند.

اگر به فرد شغل مشابه شغلی که داشته است پیشنهاد شود و فرد آن را قبول نکند دیگر نمی تواند بیمه بیکاری را دریافت کند مگر اینکه این مورد ثابت نشود.

اگر فردی که بیمه بیکاری دریافت می کند فوت شود دیگر خانواده وی نمی توانند مزایای این نوع بیمه را دریافت کنند و باید به سراغ گزینه های دیگری بروند.

اگر مدت زمان دریافت بیمه بیکاری به اتمام برسد دیگر اشخاص نمی توانند آن را دریافت کنند به همین خاطر ضروری است که پیش از اتمام این مدت افراد کار مشابه کار قبلی خود را پیدا کنند.

جمع بندی

پیشتر راجع به شرایط دریافت بیمه بیکاری خواندید و حالا می دانید که این نوع بیمه تنها به افرادی تعلق می گیرد که بدون میل و اراده کار خود را از دست داده اند و تا زمانی که شغل مشابه خود را پیدا نکرده اند می توانند این نوع بیمه را دریافت کنند. البته توجه نمایید بیمه بیکاری در مواقعی نیز ممکن است متوقف شود و دیگر افراد نتوانند آن را دریافت کنند مثل زمانی که فرد در شرکتی استخدام شده و حقوق دریافت می کند در این صورت بیمه وی قطع می شود.

پس اگر در شرایطی قرار گرفتید که نیاز به بیمه بیکاری داشتید می توانید برای دریافت آن اقدام کنید و اگر موضوع مبهمی در این

باره برایتان پیش آمده است می توانید از طریق شماره هایی که در اختیارتان قرار داده ایم اقدام کنید.

 

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها