یکی از وظایفی که کارفرما در قبال کارکنان خود دارد، پرداخت حق بیمه و رد کردن بیمه تامین اجتماعی برای آنها است. بیمه شدگان نیز جهت اطمینان از واریز حق بیمه خود توسط کارفرما، میتوانند به مشاهده سوابق بیمهای خود بپردازند و از این موضوع اطمینان حاصل کنند. داشتن سابقه بیمه برای برخورداری از مستمری بازنشستگی بسیار مهم است و باید همواره نسبت به پرداخت صحیح حق بیمه مطمئن بود. برای همین افرادی که با ناقص بودن سابقه بیمه خود مواجه میشوند، میتوانند نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشند. حال باید دید که نحوه اعتراض به سوابق تامین اجتماعی به چه شکل است و از چه طریقی میتوان به انجام این کار پرداخت؟ در ادامه مطلب به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.
فهرست محتوا
Toggleاهمیت استعلام بیمه تامین اجتماعی
گاهی اوقات ممکن است کارفرمای یک شرکت بنا به دلایلی چون کمبود بودجه، حق بیمه کارمندان خود را پرداخت نکند. در صورتی که افراد نسبت به این موضوع بیتوجه باشند و پیگیر آن نباشند، در آینده با مشکلاتی مواجه میشوند. به خاطر همین کم کاریها در ثبت نام بیمه تامین اجتماعی، بسیاری از شاغلین و کارکنان هر چند وقت یک بار به سراغ استعلام سوابق بیمه خود میروند تا در صورت نیاز بتوانند به اعتراض به سوابق تامین اجتماعی بپردازند. در واقع استعلام بیمه برای اطمینان از پرداخت آن توسط کارفرما بسیار مهم است و بهتر است کارکنان این موضوع را در نظر داشته باشند. در گذشته تنها راه ممکن برای اطلاع و دریافت سوابق بیمه تامین اجتماعی، به صورت حضوری و مراجعه به یکی از شعب و کارگزاریهای تامین اجتماعی بوده است. اما امروزه میتوان به صورت الکترونیکی و از طریق سایت تامین اجتماعی برای این کار اقدام کرد.
سایت تامین اجتماعی و امکان مشاهده سوابق
همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، بیمه شدگان میتوانند برای مشاهده سوابق بیمه خود و همچنین استعلام از شرایط پرداخت بیمه به صورت آنلاین اقدام کنند. برای این کار هم باید به سراغ سایت تامین اجتماعی رفت. از طریق سامانه تامین اجتماعی میتوان سوابق بیمه را دریافت کرده و فرم اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی را دریافت و تکمیل کرد. همچنین از طریق همین سامانه میتوان به پیگیری اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی پرداخت. بنابراین عضویت و داشتن اطلاعات کاربری در این سامانه بسیار مهم است و هر فرد بیمه شدهای بهتر است برای دریافت نام کاربری و رمز عبور جهت استفاده از خدمات این سامانه اقدام نماید.
نحوه اعتراض به سوابق تامین اجتماعی دارای کسری کارکرد
در صورتی که سوابق تامین اجتماعی دارای کسری کارکرد یا اشکال باشد، میتوان از طریق مراحل زیر به اعتراض پرداخت.
- در ابتدا باید وارد سایت سازمان تامین اجتماعی شده و وارد حساب کاربری خود شد. برای وارد شدن به این سامانه باید از نام کاربری و رمز عبور برخوردار بود.
- پس از ورود به حساب کاربری تامین اجتماعی خود، باید از منوی بالا گزینه بیمه شدگان را انتخاب کرد. با انتخاب این گزینه یک لیست مرتبط با این موضوع در اختیار شما قرار میگیرد که در آن باید به سراغ گزینه خدمت سابقه و سپس اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال بروید.
- در این بخش سوابق بیمهای که در طول سالهای مختلف توسط کارفرما واریز شده است، برایتان به نمایش در میآید. کافیست در این مرحله بررسیهای لازم را به طور دقیق انجام دهید و در صورتی که با مغایرت یا اشکال خاصی روبرو شدید، از سمت چپ گزینه ویرایش را انتخاب کنید.
- با انتخاب گزینه ویرایش یک لیست مربوط به سالهای مورد نظر بالا آمده و میتوان تعداد روزهای هر ماه که برای شما بیمه رد شده است را مشاهده کرد. در بخش پایین آن هم کادرهایی وجود دارد که از طریق آن میتوان تعداد روزهای صحیحی که باید بیمه رد شده باشد را اضافه کرد. زمانی که تمام روزهای را به طور دقیق وارد کردید، باید از منوی پایین پنجره گزینه تایید را انتخاب کنید.
- پس از این کار مجددا لیست جدید به طور کلی به نمایش در میآید که در صورت اطمینان از درست بودن آن باید روی گزینه تایید و ارسال کلیک کرد. با این کار درخواست اعتراض به سوابق تامین اجتماعی ثبت میگردد.
- در این مرحله کار اعتراض به پایان رسیده و سازمان تامین اجتماعی به محض دریافت آن، به بررسی شرایط میپردازد. در صورتی که اعتراض شما درست و قابل قبول باشد، سازمان تامین اجتماعی کارفرما را ملزم به پرداخت حق بیمه برای زمانهای درج شده مینماید.
اعتراض به سابقه بیمه ناموجود به چه شکل است؟
در بخش قبلی با روش اعتراض به سوابق تامین اجتماعی دارای کسری کارکرد و اشکال آشنا شدیم. این روش برای آن دسته از افرادی که بخشی از حق بیمهشان توسط کارفرما پرداخت نشده است، مناسب میباشد. حال گاهی اوقات نیاز است تا نسبت به سوابق بیمه ناموجود اعتراض کرد. این یعنی در این شرایط هیچ حق بیمهای توسط کارفرما پرداخت نشده است. در این مواقع هم میتوان از همان سامانه تامین اجتماعی استفاده کرده و درخواست اعتراض خود را ثبت کرد. در اینجا به نحوه اعتراض به سابقه بیمه ناموجود تامین اجتماعی هم اشاره میکنیم:
- مجددا وارد سامانه تامین اجتماعی شوید و با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور وارد حساب خود شوید.
- از منوی بالای سایت وارد بخش بیمه شدگان شوید و روی گزینه خدمت سابقه کلیک کنید. در میان عناوین ظاهر شده هم گزینه اعتراض به سوابق بیمه ناموجود را انتخاب کنید.
- پس از انتخاب گزینه مورد نظر، وارد صفحه دیگری میشوید که باید در آنجا فرآیند اعتراض خود را نسبت به سوابق ناموجود شروع کنید. برای این کار هم باید از قسمت پایین صفحه، گزینه جدید را انتخاب نمایید.
- در این مرحله با فرم اعتراض به سوابق بیمه ناموجود تامین اجتماعی مواجه میشوید که باید آن را تکمیل کنید.
- با وارد کردن تمام گزینههای لازم و تکمیل فرم اعتراض، آن را ذخیره کنید تا اعتراض شما به ثبت برسد.
- در این مرحله هم اعتراض به مسئولین سازمان تامین اجتماعی ارسال شده تا مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که کارکرد شما در کارگاه یا شرکت خاص محرز شود و عدم پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما تایید شود، سازمان تامین اجتماعی کارفرما را ملزم به پرداخت حق بیمه مینماید. در این زمان پیگیری سوابق ناموجود تامین اجتماعی به پایان رسیده و میتوانید سابقه بیمه کامل خود را داشته باشید.
نکات مهم برای اعتراض به سوابق تامین اجتماعی
در اینجا به طور خلاصه به چند نکته مهم در رابطه با اعتراض به سوابق تامین اجتماعی اشاره میکنیم:
- در صورتی که شرایط دسترسی به سامانه تامین اجتماعی و استفاده از خدمات الکترونیکی را ندارید، میتوانید به صورت حضوری برای این کار اقدام کنید.
- برای ثبت اعتراض به سوابق تامین اجتماعی به صورت حضوری، باید به یکی از شعب سازمان مراجعه کنید و در آنجا فرمهای مربوطه را تکمیل نمایید.
- در صورتی که کارفرمای شرکت بخشی از حق بیمه روزها یا ماههای خاصی را پرداخت نکرده باشد، میتوانید از طریق گزینه اعتراض به سوابق دارای کسری و اشکال اعتراض خود را ثبت کنید.
- در صورتی هم که کارفرما اصلا برای پرداخت حق بیمه اقدامی نکرده باشد، باید از طریق گزینه اعتراض به سوابق بیمه ناموجود برای ثبت اعتراض خود اقدام نمایید.
- مدارک لازم برای اعتراض به سوابق بیمه تامین اجتماعی عبارت است از فیش حقوقی، قرارداد کار، لیست حضور و غیاب در صورت وجود.
جمع بندی
اعتراض به سوابق تامین اجتماعی به دو دلیل کسری کارکرد و اشکال و همچنین به خاطر سوابق ناموجود صورت میگیرد. تفاوت این دو هم در این است که در کسری کارکرد تنها برای برخی از روزها حق بیمه پرداخت نشده است. اما در اعتراض سوابق ناموجود، هیچ حق بیمهای توسط کارفرما پرداخت نشده است. برای همین افرادی که در این شرایط هستند، میتوانند از روشهای اشاره شده در متن استفاده کنند و اعتراض به سوابق تامین اجتماعی را به ثبت برسانند. در صورتی که نیاز به دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در این زمینه داشته باشید، میتوانید با کارشناسان آسان کار در تماس باشید.