آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

حادثه ناشی از کار چیست؟ و شامل چه مواردی می شود؟

0/لایک

حادثه ناشی از کار چیست؟ و شامل چه مواردی می شود؟

حادثه ناشی از کار یکی از مشکلاتی است که در کسب و کارهای مختلفی پیش می آید و همین امر دلایل مختلفی دارد که عدم وجود ایمنی کافی از مهم ترین و شایع ترین دلایلی است که کارگران به خاطر آن منجر به آسیب های فیزیکی می شوند. حادثه ناشی از کار تنها به جسم فرد آسیب نمی زند بلکه منجر به آسیب های مالی برای وی می شود به همین خاطر باید از طریق استراتژی هایی اصولی، مانع از این شد که حوادث ناشی از کار رخ دهد.

برای اینکه حادثه ناشی از کار رخ ندهد، کارفرمایان باید اقداماتی انجام دهند تا ایمنی محل کار تامین شود. کارفرمایان و مدیران کسب و کارها باید توجه کنند که حوادث ناشی از کار که در محل کار رخ می دهد، می تواند آثار بدی بر جای گذارد و کارفرما را نیز درگیر کند؛ بنابراین توصیه ما به تمام کارفرمایان این است که اقداماتی جهت افزایش ایمنی در کار انجام دهند تا شاهد وقوع هیچ گونه حادثه نباشند.

در ادامه این مقاله با تعریف حادثه ناشی از کار و انواع آن آشنا می شوید؛ بنابراین همراه ما باشید تا به عنوان کارگر یا کارفرما از این مورد اطلاعات جدید و کاملی کسب نمایید.

 

منظور از حادثه ناشی از کار چیست؟

به عنوان یک کارگر و فردی که تازه وارد کار در یک سازمان و یا کارگاه شده اید ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که حادثه ناشی از کار چیست؟ توجه نمایید که به هرگونه حادثه که در محل کار رخ می دهد و منجر به ایجاد آسیب های جسمی و مالی می شود را حادثه ناشی از کار می گویند.

به طور مثال فکر کنید که کارگر در محل کار خود مشغول به انجام وظیفه است و یا به ماموریت رفته است، در این صورت اگر حادثه ای رخ دهد به خاطر اینکه حین انجام وظیفه رخ داده است به معنای حادثه ناشی از کار تلقی می شود و به خاطر آسیب های جانی و مالی، کارفرما نیز درگیر خواهد شد.

 

منظور از حادثه ناشی از کار چیست؟

 

حادثه ناشی از کار در قانون تامین اجتماعی

اگر بخواهیم به قانون تامین اجتماعی برای حادثه ناشی از کار اشاره کنیم باید آگاه باشید که مطابق ماده 60 قانون تامین اجتماعی، هر حادثه‌ ای که در حین انجام وظایف برای بیمه‌ شده اتفاق بیفتد حادثه ناشی کار است. مطابق قانون تامین اجتماعی فرقی نمی کند که کارگر در کجا آسیب دیده است (در محوطه محل کار خود، حین ماموریت، درون ساختمان و غیره)؛ زیرا در هر صورت این حادثه تحت عنوان حوادث ناشی از کار است.

به صورت کلی زمانی حادثه ناشی از کار تلقی می شود که کارگر در کارگاه، موسسه‌ های وابسته، ساختمان‌ها و یا محوطه آن‌ها مشغول کار است، برای انجام وظیفه و ماموریت در خارج از کارگاه و محل اشتغال خود است، اگر حادثه در زمان عادی رفت‌ و‌ برگشت به کارگاه اتفاق افتاده باشد، حادثه هنگام تلاش برای نجات جان دیگر بیمه‌شدگان و کمک به آن‌ها باشد و غیره در این صورت حادثه ناشی از کار رخ داده است.

 

دلایل وقوع حادثه ناشی از کار

حادثه ناشی از کار ممکن است بنا به دلایل مختلفی رخ دهد که در این بخش لیستی از مهم ترین دلایل را آورده ایم تا آگاه باشید که بنا به چه دلیلی ممکن حوادثی رخ دهد.

  • خستگی و فشار کار زیاد
  • خرابی و مشکلات فنی دستگاه ها
  • سقوط وسایل و ابزار کار از ارتفاع
  • اگر بدون دیدن آموزش بخواهید با دستگاه کار کنید ممکن است شاهد آسیبی هایی شوید
  • رعایت نکردن اصول ایمنی
  • سقوط ناگهانی کار از ارتفاع
  • برق گرفتگی
  • و موارد دیگر

اگر در چنین شرایطی حادثه ای رخ دهد، در واقع همان حادثه ناشی از کار است و ممکن است کارگر دچار شکستگی، قطع عضو، بیهوشی و غیره شود.

 

انواع حادثه ناشی از کار چیست؟

  • زمانی که کارگر در کارگاه و مؤسسات مشغول به کار است مثل زمانی که کارگران در محل کار خود یعنی کارخانه یا کارگاه مشغول به کار باشند و سانحه ای رخ دهد، در واقع حادثه ناشی از کار رخ داده است.
  • زمانی که کارگر خارج از محیط کار، مشغول انجام وظیفه است مثل زمانی که کارگر به ماموریت رفته است و حین انجام وظیفه آسیب دیده است.
  • افرادی که در یک شرکت، کارخانه یا موسسه ای مشغول به کار و البته بیمه هستند، اگر در مسیر رفت و برگشت مسیر کار و منزل دچار حادثه شوند، نوعی حادثه ناشی از کار را تجربه کرده اند.
  • همچنین اگر کارگر بیمه شده در ساعات کاری به مرکز درمانی مورد نظر مراجعه کند و آسیب ببیند، تجربه یک نوع از حوادث ناشی از کار را داشته است.

 

مسئولیت کیفری در حوادث ناشی از کار

مسئولیت کیفری حادثه همیشه بر عهده مقصرین حادثه است؛ بنابراین زمانی که حادثه ناشی از کار رخ دهد مطابق ماده 95 قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار با کارفرما یا مسئولین واحدهای کاری است. بنابراین اگر حادثه ای رخ دهد و این حادثه به خاطر کوتاهی کارفرما باشد، مسئولیت کیفری حادثه با شخص کارفرما یا مسئول مربوطه در کارگاه است.

 

وظیفه کارفرما برای کنترل حوادث ناشی از کار

کارفرما موظف است که بستری را برای انجام وظایف کارگران فراهم آورد تا هیچ یک از آن ها نگران ایمنی در کار نباشند و بتوانند به راحتی در لاین خود مشغول به کار شوند. در واقع تمامی کارفرماها موظف اند تا تمامی وسایل ضروری را فراهم آورند، دوره های آموزشی لازم را برگزار کنند، تابلوهای خطر که در روز و شب دید کامل داشته باشند در کارگاه نصب شود، اگر نیاز به تعمیر دستگاه ها است اقدام کنند و غیره تا یک محیط کاملا ایمن برای کار ایجاد شود.

بنابراین اگر در جایگاه کارفرما هستید بهتر است که اقدامات لازم را انجام دهید تا میزان حوادث ناشی از کار به حداقل خود برسد؛ در این صورت هم کارگران رغبت بیشتری برای کار در این سازمان دارند و هم خیال تمامی افراد از بابت ایمنی در کار آسوده است.

 

وظیفه کارفرما برای کنترل حوادث ناشی از کار 

 

راه های کاهش حوادث ناشی از کار

  • برای اینکه حادثه ناشی از کار رخ ندهد یا کمتر شود بهتر است که به عنوان کارفرما سیستم آموزشی را در کارگاه راه اندازی نمایید تا تمامی کارگران آموزش های لازم را ببینند.
  • هر چند ماه یکبار ضروری است که دستگاه های موجود بررسی و تعمیر شوند تا اگر دچار مشکل شده اند، کارگر با کار با این دستگاه ها آسیبی نبیند.
  • یک دوره آموزشی برای کارگران باید در نظر بگیرید تحت عنوان آموزش روش های حفظ ایمنی و اقدامات بهداشتی، تا کارگران بتوانند با آگاهی کافی به سراغ انجام کار بروند.
  • مورد دیگری که بسیاری از کارفرما ها به آن توجهی نمی کنند و حادثه هایی ناگهانی رخ می دهد این است که اقدام به نصب دستورالعمل های اجرایی در کارگاه نمی کنند و سپس حوادث بسیاری رخ می دهد.

 

جمع بندی

پیشتر با حوادث ناشی از کار آشنا شدید و حالا می دانید که معنای آن چیست و چه موقع حوادث ناشی از کار رخ می دهد. توجه نمایید که به عنوان یک کارفرما باید محیطی را آماده کنید تا میزان خسارت ها، آسیب ها و حادثه ها به حداقل خود برسد، با این کار هم کارگران می توانند به راحتی در محل کار حاضر شوند و اقدام به کار کنند و هم به عنوان یک کارفرما دیگر خیال‌تان آسوده است که میزان آسیب ها و خسارات به حداقل خود رسیده است. در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با کارشناسان مجموعه آسان کار تماس حاصل نمایید.

جدید ترین مقالات

ایمن سازی کسب و کار

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها