آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

مدت زمان ثبت بیمه بیکاری

3/لایک

یکی از بیمه‌هایی که توسط سازمان تامین اجتماعی به افراد واجد شرایط ارائه می‌شود، بیمه بیکاری است. بیمه بیکاری تنها به افرادی تعلق پیدا می‌کند که هم از بیمه تامین اجتماعی برخوردار بوده باشند و هم حداقل به مدت 6 ماه سابقه کاری داشته باشند. البته دریافت بیمه بیکاری به همین سادگی نیست و برای گرفتن آن نیاز به ارائه اسناد و مدارک زیادی می‌باشد. حال یکی از مواردی که در رابطه با بیمه بیکاری مطرح است، مدت زمانی است که فرد می‌تواند برای دریافت آن اقدام نماید. دریافت بیمه بیکاری باید پس از ترک کار صورت گیرد و نباید فاصله زیادی بین زمان ترک کار و دریافت آن ایجاد شود. بر این اساس در ادامه مطلب به بررسی بهترین زمان ثبت بیمه بیکاری پرداخته و با شرایط دریافت آن آشنا می‌شویم.

بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری یکی از پوشش‌های تامین اجتماعی است که به افراد بیکار دارای سابقه تعلق می‌گیرد. افرادی که به طور غیر ارادی یعنی بدون میل خود، کارشان را از دست داده باشند، مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند. البته این افراد باید از قبل توسط کارفرما تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته باشند و از حداقل سابقه پرداخت بیمه 6 ماه برخوردار باشند. در این شرایط این افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند و می‌توانند از مزایا و خدمات این بیمه بهره ببرند. البته در این بین استثناهایی هم وجود دارد. اگر افراد به دلیل حوادثی چون سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی بیکار شده باشند، مشمول دریافت بیمه بیکاری بدون نیاز به حداقل سابقه کاری هستند.

مراحل دریافت بیمه بیکاری

 

مراحل دریافت بیمه بیکاری

اگر شما هم واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستید و دوست دارید از خدمات و مزایای این بیمه در دوران بیکاری خود بهره ببرید، باید با مراحل دریافت آن آشنا باشید. در زیر به بررسی مراحل دریافت بیمه بیکاری اشاره می‌کنیم.

  • اولین کاری که برای دریافت بیمه بیکاری باید انجام دهید، این است که به یکی از ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنید.
  • پس از مراجعه حضوری به اداره کار، باید احراز هویت را به صورت آنلاین یا حضوری نیز انجام دهید. اگر قصد انجام آن به صورت حضوری را دارید، باید به یکی از شعب بانک رفاه یا مراکز پیشخوان دولت مراجعه کنید. اگر هم قصد دارید از خدمات غیر حضوری و آنلاین استفاده کنید، باید وارد سامانه احراز هویت الکترونیکی شوید. در این سامانه نام کاربری و رمز عبور مخصوصی به شما داده می‌شود.
  • پس از آن باید به سامانه جامع روابط کار وارد شوید و نام کاربری و رمز عبور دریافت شده در مرحله قبل را در آن وارد نمایید.
  • با ورود به این سامانه، باید از طریق فهرست بالای صفحه به بخش واحد خدمات، خدمات و در نهایت اداره حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری بروید و روی گزینه درخواست بیمه بیکاری کلیک کنید.
  • در مرحله بعدی یک فرم برای شما نمایش داده می‌شود. این فرم که از عنوان بروزرسانی حساب کاربری جهت ثبت درخواست نام دارد، باید توسط کاربر به خوبی پر شود. پس از تکمیل فرم ثبت نام بیمه بیکاری، باید آن را ارسال نمایید.
  • پس از ارسال فرم، نوبت به فرم تقاضای مقرری بیمه بیکاری می‌رسد. در این مرحله باید کلیه اطلاعات مورد نیاز را پر کنید و مدارکی چون کارت ملی، شناسنامه، دفترچه بیمه، آخرین مدرک تحصیلی را اسکن و بارگذاری نمایید. یک نکته در این مرحله وجود دارد و آن هم توضیح علت بیکاری است. در این رابطه نکاتی را در بخش‌های بعدی ارائه خواهیم کرد.
  • در بخش اطلاعات کارگاه، کلیه اطلاعات لازم را به طور دقیق وارد کنید.
  • در صورتی که اداره کار درخواست شما را تایید نماید، باید با معرفی نامه اداره یا تاییدیه به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و مراحل پایانی را طی نمایید.

بیمه شدگانی که شرایط دریافت بیمه بیکاری را دارند

 

بیمه شدگانی که شرایط دریافت بیمه بیکاری را دارند

 

در رابطه با اینکه چه بیمه شدگانی امکان برخورداری از بیمه بیکاری را دارند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • افرادی که به صورت غیر ارادی بیکار شده باشند. یعنی به خواست خود از شرکت نرفته‌اند و به دلایلی چون اخراج یا تعدیل نیرو از کار بی‌کار شده‌اند.
  • افرادی که جزو بازنشستگان، مستمری بگیران و یا از کار افتاده‌ها نباشند.
  • بیمه شدگانی که قبل از بیکار شدن حداقل سابقه پرداخت بیمه به مدت 6 ماه را داشته باشند. همچنین حداقل یک سال سابقه بیمه در آخرین کارگاه داشته باشند.
  • افرادی که تبعه کشورهای دیگر نباشند.
  • افرادی که به خاطر عواملی چون سیل، زلزله، آتش سوزی و غیره دچار بیکاری شده باشند، نیازی به حداقل سابقه ندارند و مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند.
  • افرادی که از بیمه اختیاری یا صاحبان حرفه و مشاغل آزاد برخوردار هستند، مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوند.
  • آن دسته از کارگران فصلی که در میانه فصل از کار اخراج شده و بیکاری آنها غیر ارادی تشخیص داده شود، مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شوند.
  • در صورتی که بیمه شده بعد از حداکثر مدت 2 ماه پس از سربازی به محل کار خود برگردد، اما کارفرما از به کارگیری او خودداری کند، میتواند از بیمه بیکاری برخوردار شود.

عنوان علت بیکاری در فرم تقاضای مقرری بیمه بیکاری

همانطور که در بخش قبلی اشاره کردیم، یکی از مراحل دریافت بیمه بیکاری، پر کردن فرم تقاضای مقرری بیمه بیکاری است. در این فرم یک فیلد به نام علت بیکاری در بخش اطلاعات تکمیلی وجود دارد که باید علت بیکار شدن توسط شخص به خوبی مشخص شود. برای این کار گزینه‌هایی در دسترس افراد قرار دارد که عبارتند از اخراج، اخراج در اثنای قرارداد کار، اتمام قرارداد، تغییر ساختار اقتصادی و حوادث غیر مترقبه. در صورتی که دلیل بیکاری، اخراج یا اخراج در اثنای قرارداد باشد، باید پیش از ثبت درخواست برای مقرری بیمه بیکاری به شورای حل اختلاف مراجعه کرده و نسبت به دریافت دادخواست و دادنامه قطعی اقدام کرد. برای همین اگر قصد داشتید علت بیکاری را اخراج یا اخراج در اثنای قرارداد بزنید، باید تصویر دادنامه را نیز بارگذاری نمایید. در صورتی هم که گزینه اتمام قرارداد را انتخاب نمایید، باید نامه عدم نیاز و قرارداد را بارگذاری کنید.

شرایط قطع شدن مقرری بیمه بیکاری

طبق قانون کار در صورتی که یکی از موارد زیر رخ دهد، بیمه بیکاری فرد قطع می‌شود:

  • فرد مجددا در یک مرکز مشغول به کار شود.
  • فرد بیمه شده فوت کند.
  • فرد دچار از کار افتادگی کامل شود.
  • فرد به سن بازنشستگی برسد و مستمری بازنشستگی دریافت نماید.
  • فرد از قبول شغل پیشنهادی بر اساس تخصص خود خودداری کند.
  • زمانی که مدت زمان دریافت قانونی حقوق بیمه بیکاری به اتمام برسد.

چه زمانی باید برای ثبت بیمه بیکاری اقدام کرد؟

 

چه زمانی باید برای ثبت بیمه بیکاری اقدام کرد؟

 

دریافت بیمه بیکاری تنها در زمان خاصی امکان‌پذیر است و افراد نمی‌توانند هر زمانی پس از بیکار شدن برای دریافت آن اقدام نمایند. طبق قانون وزارت کار، حداکثر مدت زمان مراجعه به تعاونی‌های کار و امور اجتماعی برای دریافت بیمه بیکاری، 30 روز است. این مدت زمان از همان روز بیکاری فرد محاسبه می‌شود و قابل تغییر و افزایش نمی‌باشد. یعنی افراد بیکار مشمول دریافت بیمه بیکاری، تنها می‌توانند ظرف مدت 30 روز برای دریافت بیمه اقدام کنند. پس از گذشت این زمان، دیگر امکان دریافت بیمه بیکاری برای افراد وجود ندارد. البته در این مورد هم یک استثنا وجود دارد. اگر فرد از عذر موجه و مورد تایید مرجع ذی صلاح برخوردار باشد، می‌تواند تا سه ماه نیز برای مراجعه و اخذ بیمه بیکاری اقدام نماید. با این حال بهتر است در همان سی روز اول برای دریافت بیمه اقدام کنید تا دچار مشکل و رفت و آمدهای مکرر نشوید.

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

افرادی که قصد دارند از بیمه بیکاری برخوردار شوند، باید یک سری مدارک را آماده کرده و به صورت حضوری به سازمان تحویل دهند. این مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • اصل و کپی کارت پایان خدمت آقایان
  • اصل و کپی گواهی کار از شرکت
  • اصل و کپی مدرک تحصیلی یا فنی
  • اصل و کپی قرارداد کار
  • 4 قطعه عکس پرسنلی
  • کپی صفحه اول دفترچه بیمه
  • معرفی نامه کارفرما

در رابطه با معرفی نامه کارفرما باید اشاره شود که کارفرما باید در نامه‌ای به اداره کار، دلیل بیکار شدن فرد را با درج تاریخ به صورت مکتوب اعلام کند. تاریخ درج شده هم باید یک روز پس از پایان قرارداد کار و آخرین روز ذکر شده نام فرد در لیست بیمه باشد.

مدت زمان بیمه بیکاری چقدر است؟

یکی از سوالاتی که در رابطه با بیمه بیکاری مطرح است، مدت زمان آن است. طبق قانون جدید بیمه بیکاری، مدت زمان پرداخت بیمه بر اساس سابقه افراد مشخص می‌شود. همچنین سقف این مدت، برای افراد مجرد و متاهل متفاوت است. به این منظور حداکثر مدت پرداخت بیمه بیکاری برای افراد مجرد نهایتا سه سال و برای افراد متاهل یا متکفل حداکثر 4 سال و دو ماه است. البته حداکثر مدت زمان پرداخت حقوق برای افراد 55 سال به بالا متفاوت است. این افراد تا زمانی که بیکار باشند، می‌توانند تا سن بازنشستگی خود حقوق بیمه بیکاری را دریافت نمایند.

مبلغ مشخص شده برای بیمه بیکاری

 

مبلغ مشخص شده برای بیمه بیکاری

 

از دیگر موارد حائز اهمیت در بیمه بیکاری، مبلغ تعیین شده برای آن است. مبلغ بیمه بیکاری برابر با 55 درصد دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد است. برای افرادی که متاهل یا متکفل هستند، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا 4 نفر) ده درصد حداقل دستمزد زمان شروع بیمه بیکاری به 55 درصد اضافه می‌شود. با این حال مبلغ کلی بیمه بیکاری نباید از حداقل دستمزد تعیین شده برای سال، یا از 80 درصد متوسط دستمزد یا حقوق فرد بیشتر باشد. مبلغ بیمه بیکاری در تاریخ 10 الی 15ام هر ماه به حساب بانک رفاه فرد بیمه شده واریز می‌شود. برای همین افرادی که قصد دریافت بیمه بیکاری دارند، باید در بانک رفاه یک حساب باز نمایند.

نحوه محاسبه مبلغ بیمه بیکاری

 

نحوه محاسبه مبلغ بیمه بیکاری

 

طبق قانون کار مقرری بیمه بیکاری برابر با 55 درصد متوسط دستمزد و حقوق فرد است. افرادی که متاهل و متکفل هستند و حداکثر 4 نفر را تحت تکفل خود دارند، به ازای هر فرد 10 درصد این میزان افزایش پیدا می‌کند. رقمی که حاصل می‌شود نباید از حداقل حقوق آن سال کمتر باشد. همچنین میانگین این رقم نباید بیش از 80 درصد میانگین حقوق باشد.

حقوق بیمه بیکاری معمولا بین دهم الی پانزدهم هر ماه به حساب فرد واریز می‌شود. حال اگر در این بازه زمانی واریز مقرری صورت نگیرد، فرد میتواند به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند و علت عدم واریز حقوق بیمه بیکاری را جویا شود. در رابطه با مالیات بیمه بیکاری هم باید اشاره شود که از آنجایی که این مقرری توسط خود سازمان واریز می‌شود، همچون سایر مستمری‌ها معاف از مالیات است. بانک‌های مورد تایید برای دریافت مقرری بیمه بیکاری هم عبارتند از بانک ملی، بانک ملت، بانک صادرات، بانک رفاه، بانک تجارت و بانک سپه. پس اگر خواهان دریافت حقوق بیمه بیکاری هستید، باید در یکی از این بانک‌ها حساب داشته باشید.

آیا گرفتن بیمه بیکاری عواقبی دارد؟

طبق قانون تامین اجتماعی، دریافت بیمه بیکاری هیچ تاثیر و عواقبی در سابقه بیمه افراد ندارد. تنها عواقب گرفتن بیمه بیکاری، می‌تواند از لحاظ مبلغ مستمری و حقوق بازنشستگی آنها باشد. علاوه بر این صندوق بیمه کاری و سازمان تامین اجتماعی، وظیفه‌ای برای پرداخت عیدی و پاداش به فرد بیمه شده ندارند. البته باید بدانید که مدت زمان دریافت بیمه بیکاری نیز به عنوان سابقه بیمه محاسبه می‌شود و از این نظر افراد با مشکل مواجه نمی‌شوند.

جمع بندی

در صورتی که واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری هستید، می‌توانید با توجه به مراحل اشاره شده در متن برای دریافت آن اقدام نمایید. تنها نکته‌ای که در این رابطه وجود دارد این است که فرد تنها تا سی روز فرصت دارد برای دریافت بیمه بیکاری اقدام نماید. پس از گذشت این زمان، دریافت بیمه بیکاری تنها با ارائه دلایل مواجه و مورد تایید مرجع ذی صلاح امکان‌پذیر است.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

جدید ترین مقالات

ایمن سازی کسب و کار

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها