آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

معرفی انواع دفاتر کاریابی

5/لایک

دفاتر کاریابی - آسان کار

دفتر کاریابی چیست و معرفی انواع دفاتر کاریابی

دفتر کاریابی چیست؟

دفتر کاریابی  در واقع  مراکزی هستند که به عنوان  یک واسط بین کارفرما و کاریاب عمل  می کنند.اولین چیزی  که در مواجهه  با این مطلب  باید مورد  توجه  قرار دهید  این است که بسیاری از این مراکزی که به  عنوان دفتر کاریابی  فعالیت می کنند بدون مجوز قانونی  و تاییدیه رسمی مشغول هستند.این مراکز ممکن است  باعث اتلاف وقت  شما و زیان مالی برای شما باشند.                     

موسسات کاریابی حرفه ای مشاورین کارکشته و زبده ای دارند که در قبال مبالغی به عنوان حق مشاوره با دریافت رزومه‌کاری، بررسی مهارت‌ها، تحصیلات، علایق، تیپ شخصیتی و… کار مناسب افراد را جست‌وجو کرده و به آن‌ها پیشنهاد می‌دهند.

کارجو می‌تواند کار مورد نظر را بپذیرد، و یا رد کند و منتظر فرصت بعدی بماند. موسسه‌ کاریابی یک سازمان مدیریت منابع انسانی است که کارفرما و کارجو را به هم متصل می‌کند اما در فرایند استخدام  دخالتی ندارند.

روند کاری دفاتر کاریابی

روال به این شکل است که شما اطلاعات  شخصی و رزومه  خودتان را  برای کارشناس دفتر کاریابی  استخدام ارسال می کنید  این فرد  با جست و جو  درمیان کارفرما ها به صورت  روزانه  از طریق ایمیل یا پیامک پیشنهادات کاری برای شما ارسال  می کند.

ویژگی و خدمات موسسه کاریابی

1- موسسه کاریابی مزایای متعددی دارد. مهم‌ترین آن صرفه‌جویی در هزینه و زمان کارجوست. وقتی کارجو رزومه‌ی خود را در اختیار موسسه کاریابی می‌گذارد، دیگر نیازی نیست که به تمام ادارات، شرکت‌ها، کارخانه‌ها و… یک به یک، سر بزند.

موسسه‌ی کاریابی به طور روتین با مراکز شغلی در ارتباط است. بسیاری از مراکز شغلی دولتی و غیر دولتی برای استخدام نیرو، نیازمندی‌های استخدامیِ خود را به کاریابی اعلام می‌کنند و کاریابی با بررسی رزومه‌ی افراد نیرو را به آن‌ها معرفی می‌کند. نیروها نیز در پذیرش و رد مشاغل آزاد هستند.         

2-هر موسسه کاریابی تمامی مشاغل و گرایش‌ها را نمی‌تواند پوشش بدهد. برای مثال یک موسسه کاریابی که بیشتر با مراکز صنعتی در ارتباط است الزاماً نمی‌تواند در یافتن شغل برای فارغ‌التحصیلان هنر هم کارآمد باشد.                                             

3- مشاوران موسسات کاریابی می‌توانند بسیاری از افرادی که دچار سردرگمی در انتخاب شغل هستند را یاری کنند. سردرگمی در انتخاب شغل یک وضعیت طبیعی پس از فارغ‌التحصیلی است. این سردرگمی هر چه زودتر برطرف شود، می‌تواند در افق شغلی افراد تأثیر ویژه‌ای بگذارد. برای مثال کسی که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی در مسیر شغلی مناسب خود قرار می‌گیرد، نسبت به کسی که در سنین بالاتر فعالیت خود را شروع می‌کند، افق متفاوتی دارد .                                                               

4- کسانی که فاقد سابقه کار هستند، می‌توانند به کمک موسسه کاریابی، دوره‌های کارورزی و کارآموزی را بگذرانند. موسسات کاریابی، به سبب ارتباط با مراکز شغلی، می‌تواند سازمان‌های پذیرنده‌ی کارآموز و کارورز را شناسایی و به کارجو معرفی کند.

عملکرد موسسات کاریابی

با توجه به زیاد بودن موسسات کاریابی و دو صورت دولتی و خصوصی آن، نمی‌توان بر اساس عملکرد یک موسسه کاریابی ، در مورد کارایی کلی آن نتیجه گیری کرد.

هر شهر موسسات کاریابی بسیاری دارد که در زمینه‌های مختلفی به کارجوها خدمات می‌دهند؛ بنابراین مانند بسیاری از صنف‌های کاری دیگر، عملکرد هر موسسه کاریابی در مقیاس خود ارزیابی می‌شود.

 

شرکت های کاریابی سنتی

هدف این شرکت‌ها کمک به نیروی کار برای جذب در بازار کار است. این شرکت‌ها سابقه ای بیشتری از شرکت‌های کاریابی آنلاین دارند و لزوم بهره بردن از خدمات آنها با حضور فیزیکی در شرکت میسر می‌شود. در واقع چنین شرکت‌هایی خدمات خود را به صورت حضوری ارائه می‌دهند. این موسسات به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم می‌شوند.

شرکت های کاریابی دولتی

وظیفه اصلی مراکز کاریابی دولتی، خدمات جایابی، معرفی به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برای انجام دوره‌های آموزشی، تهیه برنامه‌های ایجاد شغل و ارائه مشورت‌های شغلی است. موسسات کاریابی دولتی باید برای ارتقای کیفیت نیروی کار، آنها را تشویق به گذراندن دوره‌های آموزشی لازم کرده و با ارائه مشورت‌های شغلی،‌ نیروی کار را در انتخاب شغل مناسب هدایت کنند.

شرکت‌های کاریابی خصوصی

نباید چنین تصور کرد که تنها شرکت‌های کاریابی دولتی، تحت پوشش دولت هستند. چرا که شرکت‌های کاریابی خصوصی نیز از حمایت دولت بهره می‌برند و باید با مجوز دولت اقدام به فعالیت کنند. چنین موسساتی، خدماتی چون کارمندیابی و کاریابی را ارائه می‌دهند و به صورت خصوصی اداره می‌شوند.

شرکت کاریابی  آنلاین

نوع دیگر شرکت‌های کاریابی که این روزها بسیار مورد توجه افراد جویای کار و کارفرمایان است، شرکت‌های کاریابی آنلاین هستند. این شرکت‌ها نسبت به شرکت‌های سنتی دسترسی ساده‌تری دارند و بیش از چند هزار فرصت شغلی را پیش روی افراد جویای کار قرار می‌دهند.

با این حال باید توجه داشت که برای استخدام در شهرهای مختلف ایران مانند کرج ،‌ اعتماد به چند سایت کاریابی آنلاین کافی نیست. چرا که امروزه بسیاری از سایت‌‌ها با ادعای نام موسسه کاریابی اقدام به کسب اطلاعات هویتی افراد کرده و تعداد زیادی از آنها تنها به دلیل کلاهبرداری راه‌اندازی شده‌اند.

پس افراد جویای کار باید به این نکته توجه کنند که موسسه کاریابی آنلاین دارای اعتبار باشد و مجوز فعالیت از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی  را دریافت کرده باشد.

مهارت های موسسات کاریابی 

1-ارتباطات موثر و روابط عمومی عالی

2-مهارت های کامپیوتری بالا

3-تسلط به  زبان های  مختلف

4-آشنایی  با انواع روش های  کاریابی

5- ارائه درخواست  شغلی به  طور پیوسته

6- تمرکز روی  یک حوزه کاری

7-هنر سخنوری و مذاکره

8- رزومه نویسی قدرتمند

9-توجه به قوانین سازمان

10-دارا بودن اخلاق حرفه ای

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
فرزانه

لیست تمام اداره کاریابی هایی که توی سامانه شما هستند رو میشه قرار بدید؟