آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

محاسبه میزان حقوق وزارت کار در سال 1402 چقدر است؟

0/لایک

میزان حقوق وزارت کار در سال 1402

میزان حقوق وزارت کار در سال 1402 همان چیزی است که موجب شده تا بسیاری از کارگران و کارمندان دولتی نگران آن باشند و ذهنشان مملو از سوالات مختلفی همچون میزان حقوق و مزایا در سال 1402 باشد. با وجود تورم و افزایش قیمت ها، ذهن کارگران درگیرتر شده و دغدغه های ذهنی آنها نیز افزایش یافته است و به دنبال حقوق و مزایای بیشتری هستند تا کفاف زندگی شان را بدهد و بتوانند زندگی بهتری داشته باشند.

امسال به مانند گذشته نیست و کارگران و کارمندان بیشتر به دنبال پاسخ این سوال هستند که میزان حقوق وزارت کار در سال آتی تا چه میزان افزایش می یابد و کدام یک از ارقام و اعداد درست تر هستند؛ زیرا دغدغه و مشکلات افراد افزایش یافته است و هر کسی به دنبال حقوق و مزایای بیشتری است تا بتواند با انرژی بیشتری به مسیر ادامه دهد.

به گفته برخی رسانه ها حقوق پایه وزارت کار از سقف 5 میلیون تومان گذشته است اما برای مطالعه و آگاهی بیشتر از قوانین جدید وزارت کار حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

حقوق وزارت کار در سال 1402 چقدر است؟

به عنوان یک کارگر و کارمند دولتی ضروری است که بدانید حقوق وزارت کار در سال 1402 چه مقدار است و در سال آینده چه قدر با افزایش حقوق و دستمزد مواجه خواهید شد، بخصوص امسال که تورم و افزایش قیمت بسیار بالا بوده است آگاهی از میزان حقوق کمی نگرانی کارمندان و کارگران دولتی را کاهش می دهد.

به گفته برخی افراد میزان حقوق وزارت کار در سال آتی کمی افزایش یافته است و این افزایش حقوق تا 27% ادامه دارد. بنابراین برای اطلاع از حقوق خود باید مبلغی که در سال 1401 تعیین شده است را 27% افزایش دهید تا به حقوق خود در سال آتی برسید.

حداقل حقوق وزارت کار در سال 1402 برای افراد مجرد و بدون سابقه در هیچ حوزه ای 5 میلیون و 600 هزار تومان برآورد شده است که هنوز به تصویب نرسیده و ممکن است تغییر کند؛ اما اگر می خواهید از مبلغ حدودی دستمزد خود آگاه شوید باید بدانید که 5 میلیون و 600 هزار تومان حقوق پایه در سال جدید است.

میزان حقوق نوبت کاری با شب کاری متفاوت است.

میزان حقوق وزارت کار در سال 1402 برای سربازان

 

میزان حقوق وزارت کار در سال 1402 برای سربازان

 

سربازان از دیگر قشرها هستند که میزان حقوق آنها نیز هر ساله تغییر می کند و در سال آتی با افزایش حقوق مواجه هستند. البته فراموش نکنید که حقوق سربازان بسته به نوع وضعیت تاهل آنها و منطقه ای که خدمت می کنند دارد و نمی توان به یک عدد و رقم ثابتی اشاره کرد.

هزینه های بسیاری وجود دارد که سربازان را نگران کرده است اما وزارت کار برای سربازان نیز برنامه هایی دارد که موجب شده تا آنها دیگر نگرانی از بابت هزینه های خود نداشته باشند؛ زیرا حقوق وزارت کار در سال آتی برای سربازان افزایش یافته است و این مبلغ به قدری هست که بتواند بخش از هزینه های آنها را جبران کند.

به گفته برخی رسانه ها  حقوق وزارت کار در سال 1402 برای سربازان مجرد در منطقه عملیاتی و غیر عملیاتی تا 75 درصد افزایش می یابد. اما حقوق وزارت کار برای آن دسته از سربازان متاهل متفاوت است و ممکن است تا 90 درصد هم افزایش یابد که در سال آتی به حساب آنها واریز می شود.

حقوق وزارت کار در سال 1402 برای افراد دارای دیپلم

مدرک تحصیلی یکی از مهمترین عواملی است که می تواند حقوق افراد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ بنابراین هر چقدر که مدرک افراد بالاتر باشد حقوق و دستمزد آنها نیز بیشتر است. به نظر می رسد که نباید تفاوتی بین حقوق افراد به خاطر مدرک آنها گذاشت ولی برخی شرکت ها و سازمان ها این تفکر را ندارند.

میزان حقوق وزارت کار در سال 1401 برای افرادی که مدرک دیپلم خود را اخذ کرده اند همان مبلغ، یعنی 5 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است و هر چقدر که در سال جاری دریافت کرده اند را باید 27% افزایش دهند تا مبلغ حقوق خود را محاسبه کنند.

میزان حقوق وزارت کار برای بازنشستگان

 

میزان حقوق وزارت کار برای بازنشستگان

 

بازنشستگان از دیگر اقشار جامعه هستند که در زمان افزایش حقوق وزارت کار در سال 1402 این افراد هم باید در نظر گرفته شوند و حقوق آنها نیز تا سقف 27% نیز افزایش می یابد. بنابراین به عنوان یک فرد بازنشسته باید حقوق و دستمزد خود را 27% افزایش دهید تا از حقوق خود در سال آینده آگاه شوید.

جدول حقوق و مزایای وزارت کار در سال 1402

 

شرح مبلغ (ریال)
حداقل حقوق ماهانه  56.797.500
حداقل دستمزد روزانه 1.393.250
حق اولاد (به ازای یک فرزند) 5.015.700
حق مسکن 7.800.000
پایه سنوات 2.520.000
حقوق افراد مجرد با یک سال سابقه کار 70.677.000
حقوق افراد متاهل با یک سال سابقه کار 75.692.700

میزان حقوق وزارت کار چند بار در سال دستخوش تغییراتی می شود؟

میزان حقوق کارگران و کارمندان می تواند در سال چندین بار تغییر کند؛ زیرا هیچ قانونی وجود ندارد که افراد را از بابت تغییر حقوق محدود کند بلکه افراد می تواند با توجه به تورم و شرایط اقتصادی کشور حقوق کارمندان را افزایش دهند.

اگر کشور دچار تورم شدید شود و شرایط اقتصادی در حالت نوسان قرار گیرد نوبت آن می رسد که شورای عالی کار تصمیمات جدیدی را اتخاذ نماید و دستمزد کارگران را افزایش دهد.

 

حداقل حقوق کارگران توسط کدام مرجع تعیین می شود؟

 

حداقل حقوق کارگران توسط کدام مرجع تعیین می شود؟

 

در پایان هر سال باید مبلغی به حقوق کارگران و کارمندان افزوده شود که این مبلغ افزایشی را یک مرجع تعیین کرده و مرجع دیگر تصویب می کند که ما در این قسمت شما را با مراجع تعیین کننده و تصویب کننده حقوق کارگران آشنا می کنیم.

پس از پایان هر سال شورای عالی کار موظف است حداقل حقوق کارگران و کارمندان دولتی را تعیین کند و در این باره تصمیماتی اتخاذ نماید. شورای عالی کار حداقل حقوق کارگران را بر اساس درصد تورم اعلام شده از بانک مرکزی، مشخصات کار محوله، وضعیت جسمی کارگر و… تعیین می کند.

الزامی است که بدانید شورای عالی کار متشکل از افراد مختلفی است که با همفکری یکدیگر حداقل حقوق وزارت کار در سال جدید را تعیین می کنند. شورای عالی کار مبلغ حقوق دستمزد کارگران را با توجه به شرایط اقتصادی و تورم موجود تعیین می کنند.

کارفرمایان موظف هستند مبلغ حقوق و دستمزد کارگران خود را با در نظر گرفتن حداقل حقوق که شورای عالی کار تعیین کرده است و به کمک سیستم حقوق و دستمزد پرداخت نمایند.

جمع بندی

با وجود تورم شدید و شرایط اقتصادی حال حاضر مطمئنا حقوق و مزایای کارگران در سال آینده نیز افزایش می یابد و کارگران نباید هیچ گونه نگرانی از بابت حقوق و دستمزد خود داشته باشند؛ زیرا شورای عالی کار با توجه به تورم و شرایط نابسامان اقتصادی مبلغی را به حقوق افراد در سال جاری می افزاید.

شورای عالی کار در شروع سال 1402 حقوق کارگران و کارمندان را تا 27% افزایش داده است که این مبلغ میتواند همچنان تغییر کند؛ زیرا این تصمیمات از سوی شورای عالی کار اتخاذ شده اند اما هنوز به تصویب نرسیده است. بنابراین باز هم ممکن است دچار تغییر شود.

حقوق وزارت کار برای افراد مختلف متفاوت است. به طور مثال حقوق افراد مجرد با مدرک دیپلم بدون سابقه کاری مبلغ 5 میلیون و 600 هزار تومان است اما برای افرادی که سابقه کاری دارند کمی بیشتر است. بنابراین مبلغ حقوق کارمندان با توجه به شرایط و ویژگی آنها تعیین می شود.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها