آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

برای جلوگیری از شکایت کارگر چه کارهایی را می توان انجام داد؟

1/لایک

چگونه از شکایت کارگر جلوگیری کنیم؟

در صورتی که کارگر یا کارفرما در انجام وظایف و مسئولیت‌های خود کوتاهی کنند، طرف مقابل امکان شکایت از او را دارد. گاهی اوقات کارگران بنا به دلایلی چون عدم پرداخت حقوق و مزایای به موقع و یا عدم بیمه شدن از سوی کارفرما، به فکر شکایت از کارفرمای خود می‌افتند. شکایت از کارفرما ممکن است سبب وارد شدن خسارات مالی و خدشه دار شدن اعتبار او شود. برای همین بسیاری از کارفرمایان به دنبال راه‌های جلوگیری از شکایت می‌افتند. حال بهتر است در ابتدا ببینیم که شکایات کارگران بیشتر به چه دلایلی است و برای جلوگیری از شکایت کارگران چه کارهایی را میتوان انجام داد.

تعریف کارگر و کارفرما و روابط میان آنها

در پاسخ به این که کارفرما کیست، باید اشاره شود که کارفرما میتواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد که کارگر یا کارمند در قبال دریافت مزد از او، به انجام کارهای مورد نظر می‌پردازد. در واقع کارفرما شخصی است که در برابر پرداخت حقوق پرسنل خود موظف است و باید تمام حقوق و مزایای آنها را سر موقع پرداخت نماید.

کارگر هم به شخصی گفته می‌شود که در قبال دریافت دستمزد، برای کارفرما کار کرده و به انجام امور مورد نظر او می‌پردازد. دستمزد کارگر میتواند به صورت مزد روزانه، حقوق ماهانه، سهم سود و یا بن خرید کالا پرداخت شود که معمولا هم به شکل حقوق ماهیانه است. با این حال کارگر و کارفرما میتوانند نسبت به این موضوع با هم توافق کنند و نحوه پرداخت دستمزد را در قرارداد کاری ذکر کنند. پس تمام افرادی که برای امرار معاش خود نزد شخص دیگری کار می‌کنند، به نوعی کارگر محسوب می‌شوند و این یعنی در قانون کار تفاوتی بین کارگر ساختمانی با یک برنامه نویس یا معمار وجود ندارد و همگی مشمول قوانین کار هستند.

حال چیزی که مهم است این است که کارگر و کارفرما در قبال هم مسئول هستند. کارگر موظف است به کلیه امور مربوطه بپردازد و در پیروی از اصول و قوانین کاری در مجموعه کوتاهی نکند. کارفرما هم در قبال پرداخت حقوق و کلیه مزایا و همچنین بیمه کردن کارگر خود مسئول است. حال اگر یکی از طرفین قرارداد کاری یعنی کارگر یا کارفرما در وظایف خود کوتاهی کنند، طرف دیگر امکان شکایت از او را خواهد داشت.

مهمترین عواملی که سبب شکایت کارگر از کارفرما می‌شود

مهمترین عواملی که سبب شکایت کارگر از کارفرما می‌شود

همانطور که اشاره کردیم، کارفرما نسبت به مسائلی در قبال کارگر و پرسنل خود مسئولیت دارد و باید به آنها توجه داشته باشد. حال در رابطه با اینکه کارگر در چه مواردی قادر به شکایت از کارفرما است، باید اشاره شود که شکایت کارگر از کارفرما معمولا در زمینه‌های مشخصی صورت گرفته و میان پرونده‌های موجود شکایت از کارفرمایان، شباهت‌های زیادی وجود دارد. برای همین در اینجا به چند مورد از موارد رایج شکایت کارگر از کارفرما اشاره می‌کنیم:

تنظیم قرارداد و تسویه حساب پرسنل

  • نبستن قرارداد کاری

طبق ماده ۷ قانون کار، “قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد. ‌” حال اگر قرارداد کاری به هر دلیلی میان کارگر و کارفرما منعقد نشود، مشکلاتی میان روابط آنها ایجاد خواهد شد. اهمیت انعقاد قرارداد کاری به قدری زیاد است که برخی افراد به خاطر کوتاهی کارفرما در انعقاد آن، به فکر شکایت از کارفرما می‌افتند. از طرف دیگر افرادی که از قرارداد کار برخوردار هستند، شانس موفقیتشان در شکایت در زمینه‌های دیگر بالاتر بوده و میتوانند به خوبی روابط کاری خود را به اثبات برسانند. افرادی که از قرارداد کاری برخوردار نیستند و قصد شکایت دارند، باید از روش‌هایی چون پرینت ورود و خروج از کارگاه، پرینت دریافت حقوق و غیره استفاده کرده و از طریق آنها رابطه کارگر و کارفرمایی را اثبات کنند. از این رو داشتن قرارداد کاری اهمیت زیادی دارد.

  • در نظر گرفتن حقوق و مزایای کمتر از قانون کار

در نظر گرفتن حقوق و مزایای کمتر از قانون کار

سالانه طبق قانون کار، حداقل مزد برای کارگران مشخص می‌شود و کارفرما نباید کمتر از آن چیزی را در نظر بگیرد. حال برخی از کارفرمایان نسبت به این موضوع بی‌توجهی کرده و کمترین میزان پرداختی را برای پرسنل خود در نظر می‌گیرند. این دسته از کارفرمایان معمولا به پرداخت حق بیمه هم توجهی نکرده و راه را برای شکایت کارگر به خوبی باز می‌کنند. بنابراین یکی دیگر از مواردی که کارگر به خاطر آن به شکایت از کارفرما می‌پردازد، دریافت حق و حقوق کمتر از قانون کار است.

  • عدم بیمه شدن از سوی کارفرما

مورد دیگری که جزو موارد رایج شکایت کارگر از کارفرما است، عدم بیمه شدن است. بیمه اجباری باید از سوی کارفرما برای کارگران در نظر گرفته شود تا این دسته از افراد بتوانند از مزایایی چون مستمری بازنشستگی و بیمه بیکاری برخوردار شوند. حال اگر کارفرما در بیمه کردن کارگران خود کوتاهی کند، کارگر این حق را دارد تا به شکایت از کارفرما به خاطر عدم بیمه شدن بپردازد. قانون کار برای چنین کارفرمایانی جریمه‌های مالی در نظر گرفته است.

به جزو موارد اشاره شده، موارد دیگری هم هستند که کارگر به خاطر آنها حق شکایت از کارفرمای خود را دارد. در این رابطه هم میتوان به عدم پرداخت حقوق به موقع، عدم پرداخت حقوق پس از فوت کارفرما، درخواست کار بیش از حد عرف بدون پرداخت اضافه کاری و کار کردن در روزهای جمعه اشاره کرد.

چگونه میتوان از کارفرما شکایت کرد؟

کارگرانی که قصد شکایت از کارفرما را دارند، باید شعبه اداره کار و امور اجتماعی را بر اساس شعبه بیمه گذار خود پیدا کنند. پس از آن باید به اداره کار مربوطه رفته و از واحد ارجاع آن یک نامه برای شعبه دریافت کرد. سپس باید سوابق بیمه‌ای خود را جمع آوری کرده و با آنها به اداره کار رفته و فرم‌های دادخواست را دریافت و پر کرد. در این فرم اطلاعاتی چون محل کار و دلایل تنظیم دادخواست شکایت از کارفرما باید درج شود.

پس از آن اداره کار نامه سازش را به شما داده تا آن را به کارفرمای خود بدهید. این نامه برای اطلاع از کارفرما جهت جلسه سازش که معمولا 2 هفته پس از ارائه دادخواست است، می‌باشد. جلسه سازش در اداره کار برگزار شده و هر یک دلایل و مستندات خود را در رابطه با شکایت ارائه می‌کنند. در صورتی که در این جلسه سازشی ایجاد نشده و یا کارفرما در آن حضور پیدا نکند، کار به جلسه تشخیص و شکایت از کارفرما خواهد رسید.

 

جلوگیری از شکایت کارگر با کارشناس اداره کار

جلوگیری از شکایت کارگر با کارشناس اداره کار

اگر متوجه شدید که کارگری قصد شکایت از شما را دارد، میتوانید در ابتدا به یک کارشناس اداره کار و یا متخصص روابط کار مراجعه کنید و از او مشاوره دریافت کنید. کارشناسان اداره کار به دلیل تخصص بالای خود، در هر زمینه‌ کاری میتوانند به شما خدمات مناسبی ارائه دهند. بنابراین با مشاوره با کارشناس اداره کار، در ابتدا متوجه می‌شوید که در صورت شکایت کارگر چه میزان خسارتی به شما وارد می‌شود. همچنین این کارشناسان به شما راه‌های توافق با کارگر را بیان خواهند کرد. در این راستا باید اشاره شود که اگر شکایت کارگر به خاطر عدم بیمه کردن باشد، امکان توافق میان شما و کارگر وجود ندارد. حتی با وجود توافق هم ممکن است کارگر نسبت به شکایت از شما اقدام کند. بنابراین مسئله بیمه کردن کارگر و پرداخت کلیه حقوق و مزایای به موقع را جدی بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

ارتباط با مشاوره ما

کارشناسان آسان کار قادرند در این زمینه و سایر امور کاری به شما خدمات و مشاوره‌های لازم را ارائه نمایند. بنابراین اگر به دنبال مشاوره با کارشناسان اداره کار جهت جلوگیری از شکایت کارگر هستید، میتوانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس گرفته و نسبت به این موضوع اطلاعات لازم را کسب نمایید.

جمع بندی

در این مطلب راجع به دلایل رایج شکایت کارگر از کارفرما اشاره کردیم. همچنین به نحوه جلوگیری از شکایت کارگران از کارفرمایان پرداختیم. با این حال اگر نسبت به این موضوع نیاز به اطلاعات بیشتری داشته باشید، میتوانید با کارشناسان اداره کار آسان کار در تماس باشید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها