افرادی که در کار خود با مشکل روبرو هستند و نیاز به دریافت مشاوره در این زمینه دارند، میتوانند به سراغ یک کارشناس اداره کار برجسته رفته و در رابطه با موضوعات مورد نظر خود با او صحبت نمایند. کارشناس اداره کار شخصی است که در رابطه با تمام مفاهیم و قوانین کاری حاکم بر کشور آشنایی دارد و میتواند به افراد نیازمند در این زمینه کمک زیادی داشته باشد. در ادامه با کارشناس یا متخصص اداره کار بیشتر آشنا شده و به ویژگیها و اهمیت مشاوره با او اشاره خواهیم داشت.
فهرست محتوا
Toggleکارشناس اداره کار کیست؟
کارشناس اداره کار شخصی است که در رابطه با مسائل کاری از اطلاعات و دانش بالایی برخوردار است و میتواند به افرادی که در حوزه کار دچار سوالات و ابهامات زیادی هستند، کمک نماید. این دسته از افراد دانش به روزی هم دارند و از تمام مواد قانونی و تغییرات جدید در آنها به خوبی مطلع هستند. برای همین میتوانند کمک قابل توجهی به کارگران یا کارفرمایان داشته باشند.
کارشناس اداره کار چه کمکی میتواند به افراد داشته باشد؟
شما میتوانید نسبت به هر موضوع کاری، از یک کارشناس اداره کار سوال کرده و جواب خود را به شکل درستی دریافت کنید. برخی از مسائل و قوانین کاری به شکلی هستند که پیچیدگی و جزئیات بیشتری دارند. در این شرایط با داشتن مشاوره با کارشناس اداره کار میتوان به جواب سوالات خود رسیده و هرگونه ابهام و پرسشی را از میان برد. در اینجا به چند نمونه از راهنماییهایی که یک کارشناس اداره کار میتواند به افراد داشته باشد اشاره میکنیم:
-
تنظیم شکایت به کمک کارشناس اداره کار
در روابط کاری، گاهی میان کارفرما و کارگر مشکلاتی به وجود میآید که قابل حل نبوده و یکی از طرفین مجبور به شکایت از دیگری میشود. البته این موضوع بیشتر از سمت کارگران است. کارگرانی که نسبت به عملکرد کارفرمای خود رضایت ندارند و با مشکلاتی نظیر عدم پرداخت حق بیمه یا دریافت حقوق به موقع مواجه هستند، اقدام به شکایت از کارفرمای خود میکنند. برای شکایت از کارفرما هم نیاز به تنظیم شکایت نامه به صورت درست است که برای این کار میتوان از یک کارشناس اداره کار یا وکیل اداره کار کمک گرفت. این دسته از افراد تخصص بالایی در این موضوع دارند و میتوانند به افراد شاکی در تنظیم شکواییه کمکهای لازم را داشته باشند.
-
اطلاع از کلیه حق و حقوقهای کاری به وسیله متخصص اداره کار
هر فردی که به استخدام در شرکتی در آمده و مشمول قانون کار میشود، از یک سری حق و حقوق برخوردار میگردد که بهتر است نسبت به آنها اطلاع داشته باشد. عدم آگاهی نسبت به این موضوعات باعث شده تا حق بسیاری از افراد ضایع شود و در آینده دچار مشکلاتی شوند. برای مثال عدم بیمه شدن از سوی کارفرما یکی از مشکلاتی است که اگر پیگیری درستی نسبت به آن صورت نگیرد، فرد نمیتواند از مقرری بازنشستگی برخوردار شود. بنابراین با مشاوره حقوقی با کارشناس اداره کار میتوان نسبت به تمام این موضوعات اطلاع کسب کرده و از هرگونه تضییع حق و حقوق خود جلوگیری کرد.
اهمیت مشاوره با کارشناس یا وکیل اداره کار
همانطور که اشاره کردیم، قوانین کاری جزئیات و پیچیدگیهای زیادی دارند که طبیعتا هر فرد عادی نسبت به تمام آنها اطلاعی ندارد. از طرفی قوانین کار در کشور با تغییرات شرایط اقتصادی، ممکن است دچار تغییرات و تحولاتی شود. برای همین افرادی که نسبت به این مسائل اطلاعی نداشته و نیاز به کمک داشته باشند، بهتر است با یک کارشناس اداره کار صحبت کرده و با او مشاوره داشته باشند. مشاوره با کارشناس اداره کار هم برای کارفرمایان و هم قشر کارمند و کارگر حائز اهمیت است. چه بسا کارفرمایانی که به خاطر عدم اطلاع از قوانین کار در کشور، با جریمههای سنگینی از سوی مراجع قانون کار مواجه شدهاند و دچار ضرر و زیانهای مالی زیادی در این زمینه گشتهاند. برای مثال کارفرمایانی که حق بیمه پرسنل خود را پرداخت نکرده و یا در واریز وجوه آن کوتاهی کنند، با جریمههایی از سوی سازمان تامین اجتماعی مواجه میشوند. از این رو اطلاع و آگاهی از مسائل این چنینی باعث میشود تا از مشکلات متعدد برای کارفرمایان جلوگیری شود که این امر هم از طریق مشاوره با کارشناس اداره کار به خوبی قابل دستیابی است.
از طرف دیگر کارگران و کارمندان هم میتواند برای جلوگیری از هرگونه خسارت و تضییع حقوق خود، یک مشاوره با کارشناس اداره کار داشته باشند. همچنین مشاوره پیش از انعقاد قرارداد کاری بسیار مفید است و باعث میشود تا افراد با آسودگی خاطر بیشتری به امضای قرارداد کار بپردازند. برای مثال افرادی که در رابطه با سفته ضمانت حسن انجام کار سوالات و ابهاماتی دارند، بهتر است در ابتدا با یک فرد متخصص در زمینه مسائل کاری صحبت کرده و سپس به امضای قرارداد و ارائه سفته بپردازند.
مهمترین ویژگیهای کارشناس اداره کار
-
به روز بودن
کارشناس اداره کار مجرب، همواره دانش و اطلاعات خود را به روز نگه داشته و از هرگونه مصوبه جدید کاری و بخشنامههای ارائه شده به خوبی مطلع است. برای مثال بخشنامههایی که سالانه در رابطه با حقوق و دستمزد، عیدی و سنوات و شرایط مرخصی ارائه میشود، از جمله مواردی هستند که یک کارشناس اداره کار باید از آنها آگاهی داشته باشد. این افراد همواره اخبار مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را دنبال کرده و از هرگونه مورد جدیدی مطلع میشوند. بنابراین یکی از ویژگیهای مهم کارشناس اداره کار، به روز بودن دانش و اطلاعاتش است.
-
ارائه مشاوره مناسب
کارشناس اداره کار باید بتواند مفاهیم و قوانین کاری را به شکل ملموس و قابل فهمی برای مراجعه کنندگان خود بیان کند. برخی از مسائل و مواد قانونی پیچیدهتر هستند و درکشان برای برخی افراد دشوار است. شخصی که به عنوان یک کارشناس مسائل کاری به مشاوره با افراد میپردازد، باید این توانایی را داشته باشد که اطلاعات لازم را به افراد منتقل کرده و از پیچیده کردن موضوع خودداری نماید.
-
پاسخ دهی مناسب به سوالات
در یک مشاوره حقوقی، مشاوران موظف هستند تا به کلیه سوالات مراجعه کننده خود به درستی پاسخ دهند و هیچگونه سوال و ابهامی را در ذهن آنها باقی نگذارند. کارشناسان اداره کار هم باید در این رابطه به درستی عمل کنند و هر گونه سوالات کاربر را به خوبی پاسخ دهند. سوال از کارشناس اداره کار و یک مشاوره حقوقی خوب و مفید با او باعث میشود تا اشخاص نسبت به تمام موارد آگاهی کسب کرده و در کار خود هوشمندانهتر عمل نمایند.
-
در دسترس بودن
افرادی که به عنوان کارشناس اداره کار به فعالیت میپردازند، باید همیشه در دسترس باشند تا بتوانند به افراد در زمانهای لازم کمک برسانند. معمولا موسساتی که به کار در حوزه مشاوره کاری میپردازند، به این موضوع توجه کرده و خدمات خود را به صورت 24 ساعته و در هفت روزه هفته در نظر میگیرند.
مشاوره با کارشناسان اداره کار آسان کار
آسان کار یکی از مجموعههای فعال و تخصصی در حوزه ارائه خدمات اداری به کارفرمایان و کارگران است. این مجموعه به تمام افرادی که در حوزه کاری دچار مشکلی شده و یا نیاز به مشاوره کاری داشته باشند، خدمت دهی کرده و به آنها تمام اطلاعات لازم را ارائه مینماید. بنابراین افرادی که به دنبال یک مرکز حرفهای و تخصصی در حوزه کاری هستند، میتوانند با کارشناسان اداره کار مجموعه آسان کار تماس بگیرند و با آنها یک مشاوره مفید و مناسب داشته باشند.
جمع بندی
مشاوره با کارشناس اداره کار و پرسش از او باعث میشود تا از بروز بسیاری از مشکلات کاری جلوگیری شده و افراد شاهد تضییع حق و حقوق خود نباشند. کارشناس اداره کار میتواند هم به کارفرمایان و هم کارگران مشاورههای لازم را ارائه داده و به تمام سوالات آنها پاسخ دهد. در رابطه با بیشترین مسائل مطرح شده با کارشناسان اداره کار هم میتوان به مباحثی چون ترک کار کارگر، مطالبه خسارت از کارگر، انواع شکایات کارگر از کارفرما و حوادث ناشی از کار اشاره کرد.