آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

نحوه دریافت خسارت حادثه ناشی از کار

3/لایک

نحوه دریافت خسارت حادثه ناشی از کار

بخش عظیمی از حوادث داخل کشور به دلیل بی توجهی کارفرما و تجربه پایین کارگران حین انجام کار رخ می دهد به همین خاطر نباید به راحتی از آن گذشت. به عنوان یک کارگر اگر حین انجام کار دچار حادثه شده اید، نحوه دریافت خسارت حادثه ناشی از کار برای جبران این خسارت به شما کمک ویژه ای می کند تا با توجه به نکات و قوانین دریافت این خسارت اقداماتی موثر انجام دهید.

درسته که ایمنی و اقدامات مهم و اولیه برای هر کاری باید لحاظ شود اما هنوز کارفرماهایی وجود دارند که با بی توجهی به چنین مسائلی موجب بروز آسیب هایی جدی به کارگر می شوند. در مقابل خیلی از کارگران نیز از رعایت اصول و قوانین کار خودداری می کنند و در نتیجه با حادثه ای ناگهانی مواجه می شوند. اما نباید فراموش کرد که این حادثه ها چراغ قرمزی برای کارفرما و کارگران است تا با استفاده از روش های مختلف از بروز مجدد آن جلوگیری کنند.

در ادامه این مقاله با خسارت حوادث ناشی از کار و نحوه دریافت خسارت حادثه ناشی از کار آشنا می شوید. خواندن این مقاله به کارفرما و کارگران برای آشنایی با مسائل پیرامون حوادث ناشی از کار کمک بسزایی می کند؛ بنابراین بهتر است تا پایان همراه ما باشید.

حوادث ناشی از کار به چه نوع حوادثی گفته میشود؟

به هر نوع حادثه ای که در حین انجام کار برای کارگر و کارفرمای بیمه شده اتفاق بیفتد و موجب بروز آسیب هایی جدی شود را حوادث ناشی از کار می گویند. صرف نظر از نوع کار و فعالیت شغلی این نوع حوادث ممکن است رخ دهند یعنی ممکن است این حوادث حتی در اداره هم رخ دهد بنابراین فقط در کارگاه های صنعتی یا شرایط سخت و بحرانی صورت نمی گیرد.

شاید سوال شما هم این باشد که آیا دریافت خسارت حادثه ناشی از کار فقط مختص کارگرانی است که در داخل کارگاه کار دچار آسیب شده اند و یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که دریافت خسارت حادثه ناشی از کار چه برای کارگرانی که درون ساختمان هستند و چه کارگرانی که حین انجام ماموریت در مسیر رفت و آمد هستند تعلق می گیرد.

شرایطی که به آن خسارت حادثه ناشی از کار تعلق می گیرد عبارت است از حین نجات جان سایر افراد بیمه شده، در زمان رفت و برگشت کارگر به خانه یا محل کار، زمانی که فرد در حال انجام وظیفه در خارج از شرکت باشد، هنگامی که فرد درون ساختمان یا موسسات وابسته آن دچار آسیب شود و … که اینها از جمله شرایطی هستند که اگر کارگر دچار آسیب و مشکل شود می تواند اقدام به دریافت خسارت حادثه ناشی از کار کند.

علل ایجاد حوادث ناشی از کار

 

علل ایجاد حوادث ناشی از کار

 

کار با دستگاه های تخصصی بدون آموزش های قبلی

عدم رعایت نکات و اصول ایمنی کار

برق گرفتگی

سقوط مصالح و متریال از بالای ساختمان

سوختگی

گازگرفتگی

قطع عضو به دلیل عدم تجربه کافی برای انجام کار

جابجا کردن کالا

مسئولیت کارفرما در حوادث ناشی از کار

کارفرما هم قبل از بروز حوادث ناشی از کار وظایفی دارد و هم پس از آن مسئولیت هایی را متقبل می شود. در ابتدا می پردازیم به مسئولیت کارفرما قبل از حوادث ناشی از کار؛ کارفرما موظف است تمامی اصول و شرایط ایمنی را در کارگاه و شرکت رعایت کند تا از بروز آسیب های جدی جلوگیری شود.

اما کارفرما پس از بروز حوادث ناشی از کار نیز وظایفی دارد که باید به خوبی از پس این مسئولیت یا وظیفه بر بیاید تا بتواند اقدام به دریافت خسارت حادثه ناشی از کار کند؛ کارفرما پس از بروز حادثه باید فرم ویژه حوادث ناشی از کار را تکمیل کند و به اطلاع اداره کار و امور اجتماعی برساند.

درخواست رسیدگی حادثه ناشی از کار

پس از وقوع حادثه ناشی از کار ضروری است که فرد آسیب دیده در این حادثه یا اولیای دم او به مراجع قضایی یا انتظامی برای تشکیل پرونده مراجعه کنند و شکایتی را ثبت نمایند. پس از انجام شکایت و طی کردن مراحل قانونی آن نوبت به بررسی شکایت توسط مراجع قضایی می رسد.

نکته مهم و با اهمیت این است که فرایند شکایت و بررسی آن نیاز به پرداخت هیچگونه هزینه ای ندارد و کل این فرایند به صورت رایگان انجام می شود؛ بنابراین افراد نباید هیچ گونه نگرانی از بابت پرداخت هزینه ها داشته باشند.

قوانین مربوط به حادثه ناشی از کار

اگر ثابت شود که کارفرما به عنوان مهره اصلی وقوع این حادثه شناخته شده است و موظف است که تمامی خسارت ها را به فرد آسیب دیده پرداخت نماید باید این کار را در اسرع وقت انجام دهد و اگر از انجام این کار چشم پوشی نماید کارگر می تواند از او شکایت کرده و حق و حقوق خود را دریافت نماید.

هر شخصی که درون کارگاه دچار آسیب شود حتی اگر به عنوان کارگر استخدام شده در آن کارگاه شناخته نشده باشد، کارفرما موظف است که تمامی خسارت های ناشی از کار را پرداخت نماید.

حوادث ناشی از کار فقط مختص به حوادث فیزیکی نمی شود بلکه اگر افراد با وجود آلاینده ها نیز دچار آسیب شوند و مشکلی برای آنها به وجود بیاید باز هم میتوانند اقدام به دریافت خسارت حادثه ناشی از کار کنند.

دریافت خسارت حادثه ناشی از کار

زمانی که فرد به صورت عمد یا غیر عمد دچار حادثه ناشی از کار شده باشد می تواند از حق دیه برخوردار باشد و اقدام به دریافت خسارت حادثه ناشی از کار کند در این صورت تمامی حق و حقوق خود را می تواند به صورت کامل دریافت نماید.

اگر کارگر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد پس از بروز حادثه ناشی از کار، سازمان تامین اجتماعی موظف است تمامی هزینه های آسیب و خسارت حادثه ناشی از کار را به صورت کامل پرداخت می نماید.

اگر مشخص شود که کارفرما در بروز حادثه ناشی از کار نقش داشته است باید هم دیه و ارش کارگر را پرداخت نماید و هم اقدام به پرداخت خسارت به سازمان تامین اجتماعی بابت مستمری کند.

ارائه مدارک برای دریافت خسارت حادثه ناشی از کار

 

ارائه مدارک برای دریافت خسارت حادثه ناشی از کار

 

  • ارائه فرم گزارش حادثه
  • مدرک تشخیص پزشکی قانونی
  • گزارش مقامات انتظامی
  • دفترچه درمانی
  • گواهی استراحت پزشکی
  • گواهی کارفرما

تکلیف کارگر بدون بیمه برای دریافت خسارت حادثه ناشی از کار

خیلی از کارگرها تصور می کنند که چون کارفرما آنها را بیمه نکرده است نمی توانند اقدام به دریافت خسارت حادثه ناشی از کار کنند اما این تصور کاملا اشتباه است زیرا اگر رابطه بین کارگر و کارفرما از منظر قانون مشخص شود کارگر می تواند اقدام به دریافت خسارت حادثه ناشی از کار کند و کارفرما باید تمامی هزینه های خسارت حادثه ناشی از کار را پرداخت نماید.

جمع بندی

اکثر خسارت ها و آسیب های جسمی در کشور به خاطر عدم رعایت شرایط ایمنی در کارگاه ها رخ می دهد و کارگران دچار حادثه ناشی از کار می شوند. خیلی از کارگران به دلیل عدم آگاهی کامل اقدام به دریافت خسارت حادثه ناشی از کار نمیکنند؛ اما اگر به عنوان یک کارگر که مشمول بیمه هستید و در کارگاه دچار آسیب های جدی شده اید می توانید اقدام به دریافت خسارت حادثه ناشی از کار کنید و نگران این نباشید که کارفرما هزینه ها را پرداخت نمی کند زیرا زمانی که صحبت از قانون می شود راه فراری برای کارفرما وجود ندارد بنابراین با خیالی آسوده می توانید اقدام به دریافت حق و حقوق خود نمایید.

جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

جدید ترین مقالات

ایمن سازی کسب و کار

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها