آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

قرارداد رستوران و نکات مهم آن

0/لایک

قرارداد رستوران و نکات مهم آن

از انواع قراردادهای استخدامی میتوان به قرارداد رستوران اشاره کرد که هنگام استخدام کارگران جدید در رستوران از آنها استفاده می‌شود. این قراردادها همچون هر قرارداد دیگری دارای یک سری شرایط هستند که باید به آنها توجه شود. در واقع برای تنظیم فرم قرارداد رستوران شرایطی وجود دارد که هم کارفرمایان و هم کارگران باید از آنها مطلع باشند. در این مطلب قصد داریم پیرامون این موضوع صحبت کنیم تا با قرارداد رستوران و مفاد آن آشنا شویم.

قرارداد کارگر رستوران چیست؟

افرادی که از رستوران برخوردار هستند، برای استخدام کارگران باید به سراغ تنظیم قرارداد رستوران بروند. با تنظیم قرارداد رستوران میتوان از بسیاری از مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کرده و منجر به افزایش کارایی و کسب نتایج بهتر شد. فرم قرارداد کار رستوران همچون دیگر قراردادهای کاری تنظیم می‌شود و تابع قانون اداره کار است. برای همین کارفرمایان باید به موارد زیادی در رابطه با آن توجه کنند و تمام مقررات قانون کار را در آن در نظر بگیرند. در غیر این صورت ممکن است کارگر به خاطر مشکلاتی اقدام به شکایت از کارفرما کند و کارفرما با جریمه از سوی اداره کار مواجه شود.

تنظیم قرارداد کار رستوران، باعث می‌شود تا وظایف و مسئولیت‌های طرفین قرارداد یعنی کارگران و کارفرمایان به خوبی مشخص شود. مشخص شدن وظایف و مسئولیت‌های طرفین و آگاهی از حقوق و مزایا، باعث می‌شود تا کارگران با آسودگی بیشتری به کار بپردازند و از ایجاد تنش و اختلاف میان آنها و کارفرمایان رستوران جلوگیری شود. خوب است اشاره شود که فرم قرارداد رستوران با توجه به ماده 7 قانون کار تنظیم می‌شود. در این ماده قانونی اشاره شده است که ” قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می دهد.” این یعنی قرارداد رستوران میتواند هم به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی تنظیم شود که البته قراردادهای کتبی از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.

شرایط تنظیم قرارداد کار رستوران

 

شرایط تنظیم قرارداد کار رستوران

 

در قراردادهای رستوران باید همچون سایر قراردادهای کاری، به درج یک سری مشخصات و اطلاعات توجه شود. این یعنی باید در این قرارداد علاوه بر درج مشخصات دقیق طرفین، به نوع کار، حقوق و مزایا، ساعت کاری، تعطیلات و مرخصی‌های کارگر اشاره شود. قراردادهای رستوران میتوانند به صورت دائمی و یا موقت تنظیم شوند. کارفرمایان باید بسته به شرایط رستوران و میزان رضایت از کارگر، به تنظیم این قراردادها به صورت موقت یا دائمی (غیر موقت) بپردازند. در صورتی که قرارداد کار رستوران به صورت موقت باشد، مدت زمان توافق شده بین طرفین باید در آن درج شود. در کنار این موارد قرارداد رستوران باید معین بوده و مشروعیت داشته باشد. تمامی وظایف و تعهدات کارگران و کارفرمایان نسبت به هم نیز باید در آن به طور واضح درج شود. با توجه به این موارد میتوان بهترین قرارداد کار رستوران را تنظیم کرد.

کارکنان چه وظایفی در قبال کارفرمایان رستوران دارند؟

هر یک از کارکنان رستوران بسته به حرفه و موقعیت شغلی خود، یک سری وظایف دارند که باید به آنها عمل نمایند. در این رابطه میتوان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • در رستوران‌ها توجه به اصول بهداشتی و رعایت کردن آنها بسیار حائز اهمیت است. برای همین کارکنان رستوران باید بهداشت فردی و عمومی را در حین کار رعایت نمایند. کارفرما باید به این موضوع در قرارداد رستوران اشاره کند و در عین حال لوازم و امکانات لازم برای رعایت بهداشت رستوران را فراهم نماید.
  • در کنار رعایت کردن بهداشت، داشتن کارت بهداشت معتبر برای هر یک از کارگران و کارکنان رستوران ضروری است. این کارت نشان دهنده تایید صلاحیت فرد از نظر عدم ابتلا به بیماری‌های مسری و واگیردار است. مدت اعتبار کارت بهداشت برای افرادی که به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط هستند، 6 ماه است. همچنین برای افرادی که به طور مستقیم با مواد غذایی ارتباطی ندارند، کارت بهداشت 1 ساله صادر می‌شود.
  • از دیگر وظایف کارکنان رستوران باید به ظاهر مرتب و آراسته، برخورد مناسب با مشتریان، حضور به موقع در ساعات کاری و انجام کلیه تعهدات و مسئولیت‌های مشخص شده از سوی کارفرما اشاره کرد.

کارفرمایان چه وظایفی نسبت به کارکنان رستوران دارند؟

 

کارفرمایان چه وظایفی نسبت به کارکنان رستوران دارند؟

 

کارفرما هم نسبت به کارکنان خود یک سری وظایف و مسئولیت‌ها دارد که باید به آنها پایبند باشد. در این رابطه هم میتوان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • کارفرما باید کارکنان خود را بیمه کند و به این موضوع توجه داشته باشد.
  • کارفرما باید کلیه حقوق و مزایای تعیین شده برای کارکنان را در روزهای مقرر پرداخت نماید. مدیران رستوران نباید واریز حقوق را به تاخیر بیاندازند و یا آنها را کمتر از حد تعیین شده پرداخت نمایند. این موضوع سبب نارضایتی کارکنان شده و ممکن است آنها را ترغیب به شکایت از کارفرما کند.

مفاد مهم در قرارداد کار رستوران

 

مفاد مهم در قرارداد کار رستوران

 

در قرارداد کار رستوران، درج یک سری بندها و مفاد ضرورت دارد. در اینجا به مهمترین مواردی که باید در قرارداد کار رستوران به آنها اشاره شود، می‌پردازیم:

1. درج مشخصات طرفین

در قرارداد رستوران باید اطلاعات حقیقی یا حقوقی افراد به طور دقیق درج شود. کارکنان رستوران باید اطلاعاتی چون نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و شماره تماس خود را درج کنند. همچنین کارفرما میتواند اطلاعات خود را ثبت کرده و یا اطلاعات رستوران را به عنوان شخص حقوقی در قرارداد رستوران درج نماید.

2. عنوان یا موضوع قرارداد

هر قرارداد کاری باید از یک عنوان مشخص برخوردار باشد. عنوان قرارداد باید به گونه‌ای باشد که از طریق آن به مفاد قرارداد پی برده شود. قراردادهای کار رستوران نیز به همین شکل هستند و باید برای آنها یک عنوان یا موضوع مشخص در نظر گرفته شود.

3. شرح وظایف و مسئولیت‌های طرفین قرارداد

همانطور که اشاره کردیم کارکنان و کارفرمایان رستوران نسبت به هم یک سری وظایف و مسئولیت‌ دارند. تمام این موارد باید در قرارداد رستوران درج شود تا از هر نوع سهل انگاری و بروز مشکل و اختلاف جلوگیری شود.

4. درج ساعات و روزهای کاری

از دیگر بندهای مهم در قرارداد رستوران باید به درج ساعات و روزهای کاری اشاره کرد. ساعات کاری شامل مدت زمانی است که کارگر باید وقت خود را در رستوران بگذراند و به مسئولیت‌ها و وظایف مشخص شده خود از سوی کارفرما عمل نماید. همچنین روزهای کاری و مرخصی باید در قرارداد کار درج شود. از طرفی شرایط اضافه کاری نیز باید در قرارداد رستوران مشخص شود. طبق ماده 59 قانون کار، اضافه کاری تنها در صورتی مجاز است که کارگر نسبت به آن رضایت داشته باشد و بابت آن 40% اضافه بر مزد هر ساعت کار عادی پرداخت شود. همچنین ساعت کار ارجاعی به کارگر نباید بیش از 4 ساعت در روز شود. مگر آنکه طرفین نسبت به آن توافق و رضایت داشته باشند.

5. حقوق و مزایا

درج حقوق و مزایا از مهمترین بندها در قرارداد رستوران است که کارفرما باید به آن توجه زیادی داشته باشد. بهتر است حقوق در نظر گرفته شده برای کارگر به صورت عددی و حروف درج شود تا از هرگونه سوء استفاده جلوگیری شود.

6. مرجع حل اختلاف در قرارداد رستوران

در صورتی که در قرارداد رستوران مرجع حل اختلاف مشخص شده باشد، طرفین میتوانند در زمان بروز اختلاف به مرجع مورد نظر مراجعه نمایند. هیات تشخیص اداره کار میتواند به بررسی اختلاف پرداخته و میان کارگر و کارفرما صلح و سازش ایجاد نماید.

جمع بندی

در این مطلب در رابطه با یکی از قراردادهای کاری یعنی قرارداد کار رستوران صحبت کردیم. همانطور که ملاحظه کردید این قرارداد هم باید طبق قوانین کاری تنظیم شود و به درج یک سری اطلاعات در آن توجه زیادی گردد. از مواردی که باید در تنظیم قرارداد رستوران مورد توجه قرار بگیرد میتوان به تعهدات و وظایف طرفین، ساعات کاری، شرایط مرخصی، حقوق و مزایا و مرجع حل اختلاف اشاره کرد. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در این رابطه میتوانید با کارشناسان مجموعه آسان کار تماس حاصل فرمایید.

جدید ترین مقالات

ایمن سازی کسب و کار

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها