آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

نحوه تنظیم قرارداد کار به شکل حرفه‌ای و اصولی

0/لایک

تنظیم قرارداد کار به شکل اصولی و حرفه ای

یکی از مواردی که در حیطه کاری اهمیت زیادی دارد، تنظیم قرارداد کار به بهترین شکل ممکن است. در واقع نوشتن متن قرارداد و مفاد و بندهای موجود در آن بسیار مهم است و میتواند در شرایط کاری اشخاص و همچنین شرکت تاثیر زیادی بگذارد. برای همین افرادی که قصد دارند به تنظیم قرارداد کار بپردازند، باید به یک سری از نکات و مسائل توجه داشته باشند و یا تنظیم این قراردادها را به افراد حرفه‌ای در این امر بسپارند. بر همین اساس قصد داریم در این مطلب به بررسی نحوه تنظیم قرارداد کار به شکل حرفه‌ای و اصولی بپردازیم و با نکات مهم پیرامون آن آشنا شویم.

اهمیت قراردادهای کتبی و تنظیم آن

در گذشته بسیاری از شرکت‌ها از قراردادهای شفاهی برای عقد قرارداد استفاده می‌کردند و شرایط کار را تنها به صورت شفاهی عنوان می‌کردند. این دسته از قراردادها همواره دارای ابهامات زیادی بودند و مشکلات زیادی را میان کارفرما و پرسنل ایجاد می‌کردند. بر همین اساس رفته رفته شرکت‌ها تمرکز خود را روی تنظیم قراردادهای کتبی گذاشتند تا هرگونه ابهام و اختلافی از میان برود. البته نوشتن و تنظیم قراردادهای کتبی هم با چالش‌های زیادی همراه بوده و بسیاری از افراد را دچار مشکلات حقوقی زیادی می‌کرده است. برای همین است که بارها بر روی تنظیم قرارداد اصولی تاکید شده است تا افراد بعدا دچار مشکلات و دعاوی حقوقی نشوند.

ویژگی های کلی انواع قرارداد کار

ویژگی های کلی انواع قرارداد کار

تمام قراردادهای کاری شامل چهار ویژگی هستند که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

  • رضایی بودن قرارداد کار: این یعنی برای تنظیم این قرارداد نیازی به تشریفات خاص نبوده و تنها باید به تنظیم قرارداد به صورت شفاهی یا کتبی پرداخته شود.
  • معوض بودن قرارداد کار: معوض بودن به این معنا است که کارگر در برابر انجام کار مورد نظر کارفرما، حق الزحمه و حقوق مشخصی را دریافت می‌کند. کارفرما هم با پرداخت حق الزحمه به کارگر، کار خود را انجام شده تحویل می‌گیرد. در واقع معوض بودن قرارداد کاری به همین معنا است و نشانگر رابطه کارگر و کارفرمایی می‌باشد.
  • معین بودن قرارداد کار: از دیگر ویژگی‌های قرارداد کار معین بودن آن است. منظور از معین بودن هم این است که قانون برای این قرارداد شرایط و قوانین مشخصی را در نظر گرفته است.
  • آمره بودن: آمره بودن قرارداد کاری یعنی امکان در نظر گرفتن مزایای کمتر از قانون کار در آن وجود ندارد.

چرا تنظیم قرارداد کاری مهم است؟

چرا تنظیم قرارداد کاری مهم است؟

همانطور که اشاره کردیم تنظیم و عقد قرارداد کاری یکی از اموری است که در حیطه کاری باید به آن توجه شود. فرقی ندارد که کارگر یا کارمند تنها قصد کار برای یک مدت زمان محدود و یا دراز مدت را داشته باشند؛ در هر حالتی کارفرما باید به تنظیم قرارداد کار بپردازد و شرایط و الزامات کار را در آن به خوبی عنوان نماید. در واقع در تنظیم قرارداد کاری باید به کلیه وظایف و مسئولیت‌های طرفین در قبال هم اشاره شود تا افراد نسبت به تعهدات خود به خوبی آگاه شوند. این موضوع باعث می‌شود تا جای هیچگونه شک و شبهه‌ای باقی نماند و افراد دچار درگیری و اختلاف با هم نشوند. برای مثال فرض کنید در قرارداد کاری به بیمه شدن کارگر از سوی کارفرما از ماه دوم اشاره شده است. در صورتی که پس از گذشت زمان مزبور کارفرما از این کار خودداری کند، کارگر میتواند با نشان دادن بند مربوط به پرداخت حق بیمه این موضوع را به کارفرما یادآور شود و از او درخواست بیمه کردن خود را داشته باشد. حال اگر کارفرما باز هم در این زمینه کوتاهی کند، کارگر میتواند با استناد بر قرارداد کاری، به شکایت از کارفرما به خاطر عدم بیمه کردن بپردازد.

نکات مهم برای تنظیم قرارداد کاری

در صورتی که قصد دارید به تنظیم قرارداد کاری بپردازید، باید به یک سری از نکات در رابطه با آن توجه داشته باشید. در اینجا به چند مورد از نکات مهم در این زمینه اشاره می‌کنیم.

  • درج شرایط انجام کار در قرارداد کار

  • نوع کار: در قرارداد کار باید نوع کار و وظایف و تعهدات کارگر به درستی ذکر شود. برای مثال عنوان کارگر ساختمانی، مهندس برق، حسابدار و غیره باید در قرارداد درج شود.
  • ساعات کاری: ساعات کار روزانه و ماهانه کارگر باید در قرارداد کار ذکر شود. این کار باعث می‌شود تا کارگر از ساعات شروع و پایانی کار خود به خوبی مطلع باشد. برای مثال میتوان ساعات کاری از شنبه تا چهارشنبه را از ساعت 8 الی 16 و برای روزهای پنجشنبه را 8 الی 12 در نظر گرفت تا ساعات کاری طبق قانون کار پیش رود.
  • میزان حق السعی: از دیگر بندهای مربوط به شرایط کار، باید به مبلغ حقوق و دستمزد و مزایای دیگر اشاره کرد. در واقع کارفرما باید در بند مربوط به حق السعی مواردی چون حقوق پایه ماهیانه، پایه سنواتی، بن مسکن و خوار و بار، حق عائله مندی، پاداش و دیگر مزایا را ذکر نماید.
  • تعطیلات و مرخصی‌ها: بهتر است راجع به تعداد مرخصی‌ها در ماه و در سال، در قرارداد کاری صحبت شود. این موضوع باعث می‌شود تا کارگر یا کارمند از شرایط مرخصی به خوبی آگاه باشند و بتوانند در مواقع مورد نیاز از آنها استفاده نمایند.
  • محل انجام کار: در قرارداد کاری باید نشانی کامل و دقیق محل انجام کار یعنی شرکت به درستی ذکر شود.
  • تاریخ انعقاد قرارداد و مدت قرارداد: منظور از تاریخ انعقاد قرارداد، همان تاریخی است که قرارداد در آن منعقد شده و به امضای طرفین می‌رسد. حال در رابطه با مدت قرارداد هم باید به مواردی چون قرارداد کار دائم یا غیر موقت، قرارداد کار موقت و قرارداد کار معین اشاره شود.
  • شرایط پایان قرارداد کاری

شرایط پایان قرارداد کاری

از دیگر نکات مهم در تنظیم قرارداد کار، باید به شرایط پایان و فسخ قرارداد کار اشاره کرد. طبق ماده 21 قانون کار، قرارداد کار تنها در مواردی چون فوت کارگر، بازنشستگی یا از کار افتادگی کارگر، استعفای رسمی کارگر، انقضای مدت زمان قرارداد و یا پایان کار در قراردادهای مدت معین قابل فسخ است. در غیر این صورت اگر به فسخ قرارداد کار به شکل یک طرفه پرداخته شود، برای فرد خاطی جریمه در نظر گرفته می‌شود.

  • شرایط اعتباری قرارداد

در رابطه با شرایط اعتباری قرارداد کار میتوان به امضای شهود و نسخ قرارداد اشاره کرد. بر این اساس طرفین قرارداد باید به امضای کلیه صفحات قرارداد بپردازند و ترجیحا توسط دو نفر شاهد نیز مورد امضا و تایید قرار بگیرند. این قرارداد در دو نسخه تنظیم شده و در اختیار هر یک از طرفین قرار می‌گیرد. برای همین افراد در صورت نیاز میتوانند به قرارداد رجوع کنند و از آن در شرایطی چون شکایت از طرف مقابل استفاده نمایند.

تنظیم قرارداد کار توسط شرکت آسان کار

در صورتی که قصد دارید قرارداد کاری را به بهترین شکل ممکن و کمترین میزان خطا و ریسک تنظیم کنید، میتوانید از کارشناسان مجموعه آسان کار برای این کار کمک بگیرید. مجموعه آسان کار در رابطه با تنظیم انواع قرارداد کاری به شما نکات مهم را گوشزد کرده و به تنظیم انواع قرارداد بر اساس شرایط کاری شما می‌پردازد. بنابراین با سپردن تنظیم قرارداد کار خود به این مجموعه، دیگر نگرانی از بابت سوءاستفاده و یا بروز مشکل و اختلاف با پرسنل خود نخواهید داشت.

جمع بندی

در این مطلب راجع به نحوه تنظیم قرارداد کار صحبت کردیم و به چند نکته مهم در رابطه با آن اشاره داشتیم. تنظیم و نوشتن قرارداد کاری بین دو نفر از اهمیت زیادی برخوردار است و میتواند بر روی عملکرد و رابطه آنها تاثیر بگذارد. بنابراین بهترین کار این است که برای تنظیم قرارداد کاری از افراد حرفه‌ای و متخصص در این امر کمک گرفته شود تا تنظیم قرارداد به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد. بر همین اساس میتوانید تنظیم قرارداد کاری خود را به تیم آسان کار بسپارید و از تجارب آنها در این امر نهایت استفاده را داشته باشید. مجموعه آسان کار به تنظیم انواع قرارداد کاری اعم از موقت، غیر موقت و معین پرداخته و به موفقیت بیشتر شما در حیطه کاری کمک زیادی می‌نماید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها