یکی از مشکلاتی که برخی از کارفرمایان با آن مواجه هستند، نحوه استخدام افراد است. استخدام افراد جدید حساسیت زیادی دارد و باید به نکات مهمی در این رابطه توجه شود. چرا که در صورت استخدام افراد نابلد، تمام تلاش تیم برای آموزش فرد استخدام شده به هدر خواهد رفت. بنابراین کارفرمایان باید با نکات مهمی که هنگام استخدام باید مورد توجه قرار بگیرد، آشنایی داشته باشند تا بتوانند بهترین فرد را برای کار انتخاب نمایند.
فهرست محتوا
Toggleنکات و کارهایی که پیش از استخدام باید به آن توجه شود
شما به عنوان یک کارفرما باید پیش از اقدام به استخدام فرد جدید، به نکات و مواردی در این رابطه توجه داشته باشید. در اینجا به مهمترین موارد هنگام استخدام اشاره میکنیم:
-
ارزشهای سازمان و شرکت خود را بشناسید
پیش از هر چیزی باید ارزشهای شرکت خود را بدانید تا بتوانید فردی را استخدام کنید که در این ارزشها با شما شریک باشد. در صورتی که از این ارزشها اطلاعی نداشته باشید، نمیتوانید فرد موثری را برای مجموعه خود انتخاب نمایید.
-
انتظارات خود از فرد را مشخص کنید
برای این کار یک لیست تهیه کنید و در آن بنویسید که چه مواردی باعث شد تا به فکر استخدام نیروی جدید بیفتید. با این کار مشخص میشود که دقیقا به چه نیرویی نیاز دارید و سطح انتظاراتتان از او چقدر است.
-
وظایف و شرایط نیروی جدید را مشخص کنید
یکی دیگر از کارها این است که به تعریف شرایط احراز شغل بپردازید. این به این معنی است که فرد مورد نظر باید از چه شرایطی از نظر دانشی، مهارتی و توانایی برخوردار باشد. تعیین شرایط احراز شغلی باعث میشود تا میزان خطاهای مصاحبه کننده کاهش پیدا کرده و نیروی موثرتری برای کار استخدام شود.
-
شرایط حقوقی و پرداختی را تعیین کنید
بدون شک یکی از موارد مهم هنگام استخدام، میزان حقوق و پاداشهای در نظر گرفته شده است. شما به عنوان کارفرما وظیفه دارید میزان دقیق حقوق را برای افراد تعیین کرده و در آینده به پرداخت آن متعهد باشید. علاوه بر این باید مشخص کنید که آیا برای استخدام نیازی به دریافت چک یا سفته دارید یا خیر. موارد دیگری چون مدت قراردادکاری و شرایط بیمه نیز باید در این بخش مشخص شود.
-
کار مورد نظر را آگهی نمایید
پس از مشخص شدن موارد مطرح شده، باید برای آگهی کار جدید اقدام نمایید. برای این کار میتوانید از منابع معروف و قابل اعتماد در این زمینه استفاده کرده و به آگهی کار خود در آنها بپردازید.
-
تماس با داوطلبان و غربال اولیه
زمانی که با افراد خواهان شغل تماس میگیرید، باید با آنها یک قرار مصاحبه اولیه یا غربال اولیه داشته باشید. در این شرایط میتوانید به طور حضوری شخص را محک بزنید و شرایط مورد نظر خود را در او جستجو نمایید.
-
مصاحبه استخدامی و مرحله تایید
در صورتی که شخص مصاحبه شونده ویژگیهای مورد نظر شما را داشته باشد، میتوانید مصاحبه مفصلتری با او داشته باشید و حتی او را مورد آزمایش و تست قرار دهید.
هنگام استخدام فرد جدید، به چه نکاتی باید توجه کرد؟
با توجه به نکاتی که در زیر اشاره میشود، میتوانید به بهترین شکل ممکن کارمند جدید خود را استخدام کنید.
-
توجه به سابقه و رزومه کاری افراد
یکی از نکات مهم برای استخدام فرد جدید، توجه به رزومه و سابقه کاری او است. حتی اگر فردی قرار است برای اولین بار در جایی مشغول به کار شود، باید یک رزومه از آموزشها و کارهایی که قبلا انجام داده است داشته باشد. در این شرایط مدیر شرکت یا کارفرما باید از فرد درخواست کند درباره گذشته خود به طور مفصل صحبت نماید. با توجه به صحبتهای فرد میتوان به موضوعات مهمی از او دست پیدا کرده و نسبت به میزان رشد و مهارتپذیری او اطلاعاتی پیدا کرد.
-
انطباق فرد با تیم و محیط شرکت
برای استخدام افراد جدید باید به سراغ افرادی بروید که با تیم کاری و محیط سازمان یا شرکت تناسب داشته باشند. این یعنی فرد باید از دانش، توانایی، مهارت و علم کافی و مناسب برخوردار باشد تا بتواند امور محول شده را به درستی انجام دهد. همچنین شخص باید از نظر شخصیتی با فرهنگ شرکت و سازمان تناسب داشته باشد تا در آینده مشکلی در این رابطه صورت نگیرد.
-
توجه به پتانسیل فرد برای کار بلند مدت
یکی از مواردی که بهتر است هنگام استخدام مورد توجه قرار بگیرد، این است که فرد پتانسیل کار بلند مدت را داشته باشد. یعنی به گونهای نباشد که پس از آموزشهای اولیه و طی کردن دوران آموزشی، فرد از ادامه کار و همکاری با شرکت منصرف شود. آموزش کارکنان جدید و جابجایی کارمندان، عملی هزینهبر و زمانبر بوده و به کارفرما و تیم آسیب وارد میکند. بنابراین باید به این نکته توجه کرده و حتما از حضور طولانی مدت فرد در شرکت مطمئن شد. برای این کار میتوانید میزان تعهد او را بسنجید و از شرایط همکاری طولانی مدت از او سوال نمایید.
-
توجه به میزان شور و اشتیاق افراد
برای استخدام باید به میزان علاقه و شور و اشتیاق افراد توجه کرد. در صورتی که افراد هنگام مصاحبه کاری از خود شور و علاقهای نشان ندهند، میتواند بیانگر این باشد که علاقه زیادی به انجام این کار ندارند و صرفا از روی اجبار این کار را انتخاب کردهاند. عدم علاقه افراد به کار، یکی از ویژگیهای منفی محسوب شده و باعث میشود فرد خیلی زود از کار خسته شده و از ادامه همکاری انصراف دهد. بنابراین هنگام استخدام کردن افراد، به این نکته نیز توجه داشته باشید و به سراغ افرادی بروید که از تمایل بیشتری برای کار در مجموعه برخوردار هستند.
-
توجه به میزان حس همکاری و دلسوزی
برخی از افراد از خود انگیختگی زیادی برخوردار هستند و برای رسیدن به اهداف شرکت، تلاش زیادی مینمایند. به طوری که حتی لازم نیست در رابطه با مسئولیتهای کاری به آنها مدام گوشزد شود. کار با این افراد بسیار لذتبخش است و باعث تاثیرات مثبتی در تیم کاری میگردد. برای پی بردن به این موضوع میتوانید به نحوه صحبت فرد درباره شرکت قبلی توجه کرده و از این طریق به آن پی ببرید.
-
توانایی انجام کار به صورت گروهی
یکی دیگر از نکات مهم هنگام استخدام، توجه به توانایی انجام کار به صورت گروهی است. گاهی اوقات نیاز است افراد به جای کار تکی، بر روی کار گروهی تمرکز کنند و با سایر همکاران برای یک پروژه شروع به کار نمایند. برای همین افراد باید از توانایی کار با سایر اعضای تیم برخوردار باشند و بتوانند ارتباط موثری با آنها برقرار نمایند.
-
روحیه و توانایی یادگیری
زمانی که فرد در مجموعه جدیدی استخدام میشود، باید تحت آموزش قرار گرفته تا با روال کاری به خوبی آشنا شود. مدت زمان آموزش افراد، بستگی به توانایی یادگیری آنها دارد. در واقع هر چقدر فرد از روحیه یادگیری بهتری برخوردار باشد و تمایل بیشتری به یاد گرفتن مطالب جدید داشته باشد، پروسه آموزش به او کوتاهتر میشود. بنابراین به این موضوع نیز توجه داشته باشید و به سراغ افرادی بروید که توانایی یادگیری زیادی دارند.
-
توجه به نظم و انضباط
اگر فرد مورد نظر در ساعت مشخص شده برای مصاحبه در شرکت حضور پیدا نکند، احتمالا از نظم و انضباط زیادی برخوردار نمیباشد. استخدام فرد نامنظم میتواند مشکلاتی را همچون تعویق در زمان انجام کارها در آینده در پی داشته باشد. بنابراین هنگام مصاحبه و استخدام به این مورد نیز توجه داشته باشید.
جمع بندی
اگر کارفرما هستید و قصد دارید برای مجموعه خود شخص یا اشخاص جدیدی را استخدام نمایید، باید به نکات زیادی در این رابطه توجه داشته باشید. توجه به این نکات باعث میشود تا بهترین انتخاب را از میان افراد داشته باشید و یک فرد موثر را برای مجموعه خود به کار گیرید. از نکات مهم هنگام استخدام، میتوان به توجه به رزومه و سوابق کاری، تناسب فرد با شرکت، توانایی کار برای بلند مدت، توانایی کار گروهی و روحیه یادگیری بالا اشاره کرد.
جهت کسب اطلاعات بیشتر مقالات موجود در سایت را مطالعه فرمایید.
جهت دریافت مشاوره با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.