آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

همه چیز درباره شکایت اداره کار

0/لایک

همه چیز درباره شکایت اداره کار

در برخی از موارد در امور کاری، در بین کارگر و کارفرما مشکلاتی ایجاد می شوند که برای حل کردن آن ها باید بتوانید از قوانین مربوط به این پرونده اطلاع کسب کنید. شکایت اداره کار دارای راه و روش و قوانین و شرایطی می باشد که از دو منبع اصلی قانون کار و آیین دادرسی تبعیت می کند. این شکایت می تواند به اختلافات بین کارگر و کارفرما رسیدگی کند.

ثبت شکایت اداره کار

 

ثبت شکایت اداره کار

 

شکایت اداره کار موضوعی است که کارفرما و کارگر باید از آن اطلاعات کافی داشته باشند. از آنجایی که نیروی انسانی برای هر پروژه از اهمیت زیادی برخوردار است، در صورتی که هر گونه مشکلی بین این دو ایجاد شود، قطعات مشکلاتی را در این زمینه به وجود خواهد آورد. برای آنکه بتوان جلوی ضایع شدن حق کارگر و یا کارفرما را گرفت، قوانینی به وسیله اداره کار به ثبت رسیده اند که رعایت آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در صورتی که این قوانین وجود نداشته باشد، ممکن است طرفین قادر به گرفتن حق خود نباشند و حق آن ها به هر طریقی ضایع شود. همچنین ممکن است تخلفاتی در این زمینه صورت بگیرد.

با این وجود، طبق این قوانین می توان به این مشکل رسیدگی کرد. بهتر است بدانید که ثبت کردن شکایت در اداره کار از طریق سامانه قابل انجام است. همچنین لازم است بدانید که کارفرما حق شکایت کردن در اداره کار را ندارد. نحوه ثبت شکایت به این صورت است که متن شکایت باید دقیق و درست باشد و مدارک لازم به این منظور جمع آوری شده باشند. به این صورت باید آن ها را به سامانه ارائه داد. سپس کارفرما وظیفه دارد تا به شکایت انجام شده رسیدگی کند. همچنین می تواند با ارائه کردن مدارک لازم از خود دفاع نماید. در نتیجه شکایت به وسیله هیات تشخیص و بررسی مدارک مورد بررسی قرار می گیرد.

سپس نتیجه به دست آمده به صورت رای اداره کار، اعلام شده و طرفین قادر به اعتراض به رای هیات تشخیص و حل اختلاف در اداره کار هستند. بهتر است بدانید که ثبت کردن این شکایت کار سخت و دشواری نیست و هر کسی به راحتی می تواند با مراجعه به سامانه و ارائه دادن مدارک لازم شکایت خود را به ثبت برساند. بهتر است که مدارکی که ارائه می دهید، کامل و بی نقص باشد تا در شکایت شما به دلیل تکمیل نبودن مداک مشکلی ایجاد نشود. در این زمینه همچنین بهتر است که با مشاورین حقوقی مشورت کنید تا بتوانید هوشمندانه عمل کنید و به حق خود رسیدگی نمایید.

شرایط شکایت در اداره کار

 

شرایط شکایت در اداره کار

 

سوال رایجی که وجود دارد، این است که وقتی که کارگر به دلایلی قصد دارد از کارفرمای خود شکایت کند، این شکایت در چه صورتی امکان پذیر خواهد بود و چه شرایطی برای شکایت وی وجود دارد. بهتر است بدانید که شکایت از کارفرما زمانی امکان پذیر است که وی به عدم پرداخت حقوق و مزایا بپردازد. کارفرما طبق قرارداد صورت گرفته وظیفه دارد تا حقوق کارگر خود را به صورت ماهیانه پرداخت کند. پس اگر این تعهدات از جانب وی صورت نگیرد، یا وی به تخلف در این زمینه بپردازد، کارگر می تواند برای شکایت اقدام کند.

شکایت در اداره کار می تواند کمک بزرگی به گرفتن حق کارگر بکند. همچنین پرداخت کردن بیمه نیز از دیگر وظایف کارفرما محسوب می شود که این حق بر گردن وی می باشد. پس در غیر این صورت، زمانی که کارفرما از وظیفه خود سر باز زند، کارگر می تواند به شکایت از وی بپردازد. در این زمان کارگر می تواند با توجه به مراحل شکایت در سامانه، به ثبت شکایت خود بپرازد. حتی ممکن است کارفرما بدون رعایت کردن شرایط قانونی به اخراج کردن کارگر بدون پرداخت حق و حقوق او بپردازد، در این صورت کارگر می تواند از وی شکایت کند.

رای اداره کار به چه صورت اجرا می گردد؟

به اجرا در آمدن رای اداره کار از اهمیت زیادی برخوردار است. پس بهتر است بدانید که اگر اداره کار دارای مبلغ باشد و یا اقدام کارفرما مانند پرداخت پایه سنوات و تغییر شکل کارگر باشد، کارفرما باید آن را پس از دریافت به راجرا در آورد. در این صورت اگر کارفرما برای اجرای آن کاری انجام ندهد، رای به وسیله احکام دادگستری صادر می شود. همچنین اگر این رای با محکومیت بیمه تامین اجتماعی همراه باشد، کارگر باید از اداره کار درخواست ارجاع دادئن رای صادر شده به سازمان تامین اجتماعی باشد. به این صورت تامین اجتماعی می تواند سابقه نوشته در رای را به سابقه بیمه اضافه کند و حق بیمه را از کارفرما بگیرد.

مراحل شکایت در اداره کار به چه صورت است؟

 

مراحل شکایت در اداره کار به چه صورت است؟

 

زمانی که قرار است به شکایت اداره کار بپردازید، باید مراحلی را به صورت دقیق پشت سر بگذارید. این مراحل به شما کمک می کنند تا بتوانید دقیق و هوشمندانه به شکایت خود رسیدگی کنید. از جمله این مراحل می توان به موارد ذکر شده در زیر اشاره کرد:

  1. نخست باید برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان مراجعه کنید و به دریافت رمز ورود به سامانه جامع روابط کار بپردازید. برای این کار کارگر باید به صورت حضوری اقدام کند و به ارائه اسناد و مدارک هویتی و سیم کارت به نام خود بپردازد تا احراز هویت انجام شود.
  2. در مرحله دوم می توانید در سامانه شکایت خود را ثبت کنید و مدارک لازم را ارائه دهید. به صورت اینترنتی کارگر می تواند با کمک کدملی و رمز عبوری که در مرحله قبل دریافت کرده است، شکایت خود را ثبت کند. تمامی مدارک باید به درستی بارگذاری شوند.
  3. این مرحله به تعیین جلسه رسیدگی اختصاص پیدا می کند و می توانید این جلسه را تعیین کنید. این زمان در سامانه مشخص شده و همزمان پیامکی به کارگر ارسال می شود که باعث مطلع شدن از زمان و محل دقیق جلسه می شود.
  4. تشکیل جلسات هیات تشخیص و حل اختلاف توسط اداره کار که باعث می شوئد نتیجه نهایی و رای نهایی در آن صادر شود.
  5. صدور رای نهایی توسط اداره کار که بعد از آن کارفرما یا کارگر می توانند به اعتراض بپردازند.
  6. اجرای رای قطعی اداره کار

تا چه زمانی می توان به رای اداره کار اعتراض کرد؟

 

تا چه زمانی می توان به رای اداره کار اعتراض کرد؟

 

همانطور که بارها ذکر شد، بعد از صادر شدن رای نهایی اداره کار، کارفرما و کارگر می توانند به رای اداره کار که براساس شکایت اداره کار صادر شده است، اعتراض نمایند. ولی سوالی که حائز اهمیت است، این است که این افراد تا چه زمانی مهلت دارند تا به اعتراض به رای صادر شده بپردازند. بهتر است بدانید که مهلت زمانی که برای این افراد در نظر گرفته شده است، حداقل 15 روز است. پس بعد از قطعی شدن رای اداره کار، کارگر و کارفرما می توانند به مدت سه مدت در دیوان عدالت اداری به شکایت بپردازند.

چرا برای شکایت در اداره کار به وکیل نیازمند است؟

از آنجایی که رابطه کارگر و کارفرمایی از اهمیت زیادی برخوردار است، وقتی که مشکل و اختلافی بین این دو صورت می گیرد، کارگر باید بتواند برای اطلاع از قوانین و حق و حقوق خود با یک وکیل خبره در این زمینه مشورت کند. به این صورت کارگر می تواند بفهمد که چه حق و حقوقی دارد که مطالبه کند. چرا که بسیاری از کارگران از حق و حقوق خود بی خبر هستند و از این رو حق آن ها ضایع می شود. پس بدون تصورات واهی بهتر است که این مراحل را به یک وکیل خبره واگذار کنید تا بتواند در این زمینه به شما کمک کند و به حق و حقوق خود برسید.

کلام آخر

شکایت اداره کار یک امر بسیار مهم است که در بیشتر مواقع به وسیله کارگر انجام می شود. این شکایت نیازمند آگاهی از مراحل و شرایط لازم و قوانین و مقرراتی می باشد که به شما در این زمینه کمک خواهد کرد. پس بهتر است که برای رسیدگی به پرونده خود بی گدار به آب نزنید و با یک وکیل خبره مشورت کنید.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها