آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

صفرتا صد تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت

0/لایک

تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت

تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت و نکات مهم آن

تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت

قرارداد اختصاصی مشارکت قراردادی است که  بین دو نفری که میخواهند به صورت شراکتی با یکدیگر کار کنند تنظیم می شود.قرارداد اختصاصی مشارکت در کسب و کارهای امروزه بسیار کاربردی و ضروری است.اما دارای نکات و ویژگی های مشخصی است که دانستن آنها می تواند به شما کمک کند تا راحت تر قرارداد را تنظیم کنید و هیچکدام از طرفین قرارداد در تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت ضرر نکند در این مقاله از سایت کلینیک اداری آسان کار به بررسی نکات مهم در تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت و اصول مهمی که باید رعایت شود می پردازیم.

 

چه کسانی به قرارداداختصاصی مشارکت نیاز دارند؟

قرارداد اختصاصی مشارکتی برای افرادی مناسب است که سرمایه ای دارند و وقت وایده مناسبی برای سرمایه گذاری و سود بیشتر ندارند و میخواهند با استفاده از خلاقیت و ایده های فردی دیگر هم خودشان به سود بیشتری برسند و هم به فرد دیگری کمک کنند تا ایده های خود را عملی کند. 

در مواردی دیگر ممکن است فردی بخواهد با دوستان و یا اعضای خانواده خود کسب وکاری را شروع کند و برای تعیین وظایف و درصد سودی که هر فرد می تواند به دست بیاورد قرار دادی باید تنظیم شود و مناسب ترین قرار داد در این زمینه قرارداد کار مشارکت است.

دانلود قرارداد رایگان

قرارداد اختصاصی مشارکت (شراکت) چیست؟

قرارداد اختصاصی شراکت که با نام قرارداد مشارکت مدنی نیز شناخته می‌شود ،تعهدی است که دو یا چند نفر برای همکاری بایکدیگر در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و  در این قرارداد میزان سهم هر یک از شرکا تعیین می شود.

در واقع این قرارداد می‌تواند بین افراد حقیقی، حقوقی، شرکت‌ها، ادارات دولتی و خصوصی تنظیم شود و با توجه به اینکه موضوع قرارداد چیست نحوه تنظیم آن متفاوت است.

 

تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت

هدف از تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت

هدف از تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت تعیین وظایف طرفین قرارداد در برابر کاری که باید انجام شود ، میزان سهم هر فرد در برابر سود و زیان ، و برخی از نکات و تبصره هایی که مد نظر طرفین قرارداد است

در چه مواردی میتوان ازقرارداد اختصاصی مشارکت  استفاده کرد؟

اکثر قرارداد هایی که نوشته می شوند را می توان به قرارداد مشارکت ربط داد مثلا: قراردادهای  حوزه های خدماتی، واردات و صادرات، فروش و بازرگانی، ساخت و ساز انفرادی و قراردادهایی از این قبیل. در ادامه به بررسی چند مورد از این قرارداد ها میپردازیم

انواع قرارداد اختصاصی مشارکت

قرارداد مشارکت ساخت

قرارداد اختصاصی مشارکت در ساخت قراردادی است که بین یک یا چند مالک و یک یا چند سازنده منعقد شده و براساس این قرارداد بر سر ساخت ساختمانی با مشخصات معین توافق می‌کنند

 

در این قرارداد آورده و یا همان سرمایه مالک، زمینی است که ساختمان در آن ساخته می‌شود و سرمایه سازنده نیز هزینه‌هایی است که در حین عملیات ساخت متحمل می‌شود و نهایتاً هر کدام از طرفین مطابق توافقشان از سهمی از ساختمان ساخته شده بهر‌ه‌مند می‌شوند.

 

تنظیم قرارداد اختصاصی شراکت

قرارداد مشارکت سرمایه گذاری

تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت در سرمایه گذاری میان افراد حقیقی و حقوقی از مهم‌ترین اقداماتی‌ست که باید افرادی که می‌خواهند به صورت مشارکتی در فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی شروع به شراکت کنند انجام دهند.

زیرا در این نوع از قرارداد ، میزان سرمایه و هزینه‌ها و میزان مشارکت‌ طرفین اهمیت بسیار زیادی دارد.

قرارداد مشارکت بانک

قرارداد اختصاصی مشارکت با بانک زمانی تنظیم می شود که یک فرد می‌خواهد سرمایه‌گذاری انجام دهد و به تبع آن با دریافت سرمایه از بانک، بانک را نیز در سرمایه‌گذاری خود شریک کند.

برای انعقاد قرارداد مشارکت با بانک اطلاعات هویتی، موضوع مشارکت، میزان سرمایه مورد نیاز، حداکثر مدت مشارکت، پیش‌بینی خرید، هزینه و فروش، سهم سود پیشنهادی متقاضی و وثیقه‌هایی که برای ضمانت حسن انجام کار باید به بانک سپرده شود، به بانک ارائه می‌گردد

پرکاربردترین قراردادهای اختصاصی مشارکت

تمام قراردادهای مشارکت بین دو نفر شامل تعهداتی ‌است که آنها در ارتباط با یک موضوع کاری، تجاری، خرید و فروش و… با یکدیگر دارند و مشخص‌کننده میزان سهم هر فرد در مشارکت مربوطه استدر زیر به بررسی چند نمونه از قراردادهای مشارکت می پردازیم:

قرارداد اختصاصی مشارکت پرکیس

قرارداد پریکس یکی از مهم‌ترین قراردادهای مشارکت است و هدف از تنظیم آن مشارکت و همکاری در ارائه خدمات خاص پزشکی می‌باشد. قراردادهای پرکیس بین افرادی که در حوزه در مان وبهداشت فعالیت دارند مانند:

پزشکان و دندان‌پزشکان با کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها تنظیم می‌شود و در شرایطی که این اشخاص بدون استخدام در مراکز درمانی به فعالیت بپردازند.

قرارداد اختصاصی مشارکت در تولید دارو

قرارداد مشارکت در تولید دارو فرآیندی است که در آن دو یا چند شرکت و موسسه داروسازی (شخص حقوقی) برای تولید یک محصول دارویی، اقدام به جمع  آورده‌های خود می‌کنند.

در قراردادهای مشارکت در تولید دارو اصولا یک طرف قرارداد سرمایه مالی را تزریق می‌کند و طرف دیگر دانش فنی و یا تجهیزات بروز را تامین می‌کند.

امروزه تنظیم قرارداد مشارکت در تولید دارو به دلایل شرایط موجود در جهان و همه گیری بیماری کرونا و نیاز فراوان کشورها و مردم به دارو و واکسن کرونا امری بسیار ضروری  برای شرکت های داروسازی است.

قرارداد اختصاصی مشارکت فیزیوتراپی

امروزه با توجه به افزایش تعداد پزشکان متخصص و تخصص شدن امور پزشکی  تعداد بسیاری از متخصصان امور پزشکی مخصوصا فیزیوتراپ‌ها تمایل به تنظیم قراردادکار مشارکت جهت ارائه خدمات فیزیوتراپی دارند

براین اساس مشاهده می کنیم که تعداد زیادی از کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها به صورت مشارکتی تأسیس و اداره می‌شوند

قرارداد اختصاصی مشارکت مغازه

شراکت در مغازه زمانی اتفاق می‌افتد که حضور یک نفر به تنهایی برای شروع کار در مغازه، کفایت نمی‌کند.

هدف اصلی در تنظیم این قرارداد اقتصادی است و صورتی که راه‌های رسیدن به آن به درستی انتخاب شود، در مدت کوتاهی، باعث به وجود آمدن رونق کاری و  بدست آوردن سود قابل توجهی می شود.

قرارداد اختصاصی مشارکت در فست فود و رستوران

داشتن رستوان و یا فست فود یکی از مشاغلی است که همیشه رونق دارد و طرفدارن بسیاری نیز دارد.

ممکن است در نگاه اول راه اندازی رستوران و همکاری در آن کار راحتی باشد، اما اینگونه نیست و دارای چالش ها و پیچیدگی های خاصی است.

نکات مهم حقوقی تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت بین دو نفر

هنگام تنظیم قرارداد شراکت موارد مهمی وجود دارد که ذکر کردن آن ها در قرارداد بسیار ضروری است.این  موارد شامل:

ارتباط با مشاوره ما

  • عنوان قرارداد
  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مبلغ سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سرمایه گذاری
  • سهم افراد در سود و زیان
  • وظایف طرفین
  • حقوق طرفین
  • مدت زمان قرارداد
  • مکان اجرای قرارداد
  • تعیین جریمه در صورت عدم پایبندی به تعهدات از سوی هر یک از طرفین
  • تضمین ها
  • تفاوت ها را حل و جدا کنید
  • اصلاح قرارداد
  • خاتمه قرارداد
  • محرمانگی
  • عداد صفحات و نسخ و ضمائم و پیوست ها

 

تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت

نحوه ی تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت به این صورت است که در بند اول موضوع قرارداد تمام جزئیات نوشته شود.

در ماده ذکر شده، آورده هر دو طرف باید به طور کامل مشخص شود. در قسمت های بعدی موارد مربوط به ضرر و زیان ، میزان سهم از سود ،شرایط کار و جزئیات قرارداد ذکر شود.

جزئیاتی که باید در تنظیم قرارداد اختصاصی مشارکت ذکر شود شامل:

  • تعیین این موضوع که زیان وارده بر شرکت بر عهده چه کسی است؟ باید به این سوال پاسخی واضح داده شود و شخص یا اشخاصی که جوابگوی ضرر و زیان‌ ها هستند، مشخص شوند. باید مشخص شود که تمام شرکا در زیان وارد شده شریک هستند یا خیر.
  • تعیین شود که در صورت وارد شدن خسارت به اموال شرکت چه کسی باید پاسخگو باشد. اگر طی شرایطی به اموال در اختیار شرکت صدمه‌ ای وارد شود، همه شرکا مسئول پرداخت خسارت هستند یا خیر.
  • مورد دیگری که باید با دقت ویژه‌ ای مشخص شود، میزان مسئولیت هریک از شرکا است. در قرارداد شراکت بین دو نفر باید نوع مسئولیت و میزان آن برای هر شخص تعیین شود.
  • تعیین نحوه محاسبه سود باید در قرارداد مشارکت تعیین شود که سود بدست آمده به طور مساوی تقسیم می‌ شود یا سهم هر یک از شرکا از سود حاصل شده با توجه به توافق طرفین یا میزان آورده هر شخص تعیین می‌ گردد.
  • ادامه شراکت و تمدید قرارداد، باید قواعد به صورت روشن و مشخص در متن قرارداد مشارکت نوشته شوند. به عنوان مثال باید مشخص شود که تمدید قرارداد به شکل خود به خود و غیر ارادی صورت بگیرد یا اینکه با توافق طرفین و وضع قواعد و شرایط جدید انجام شود.
  • نحوه حل اختلاف ها،باید در قرارداد مشخص شود که اختلاف‌ های احتمالی در آینده با مراجعه دادگاه حل و فصل شوند و یا از طریق توافق بین طرفین و مصالحه صورت بگیرند.

 

سخن پایانی

ممنون از اینکه تا انتهای مطلب با آسان کار همراه بودید در این مطلب از صفر تا صد با قرارداد کار پیمانکاری آشنا شدیم در پایان ما در بخش نظرات منتظر دیدگاه ها و نظرات شما هستیم .

برای دریافت مشاوره قرارداد کار با کلینیک اداری آسان کار از طریق راه های ارتباطی در ارتباط باشید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها