آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

قرارداد کار پیمانکاری

0/لایک

قرارداد پیمانکاری - آسان کار

قرارداد کار پیمانکاری چیست؟

قراردادی است بین کارفرما و پیمانکار که طبق آن تعهداتی از سوی کارفرما به عهده پیمانکار قرار داده میشود تا تحت شرایط خاصی انجام شود. پیمانکار میتواند شخصی حقیقی یا حقوقی  باشد.

تعریف کارفرما

یک طرف قراردادکار ؛ کارفرما است که به عنوان آمر، انجام عملی  را در قبال پرداخت وجه معینی و در زمان معین از پیمانکار درخواست میکند. بنابراین کارفرما در بندهای قرارداد شرایط و مسائلی که پیمانکار باید آن ها مدنظر قرار دهد و بر اساس مدارک و اسناد خاص به پیمانکار میدهند.

قرارداد پیمانکاری - آسان کار

تعریف پیمانکار

اجرا کننده مفاد قرارداد و آنچه کارفرما امر میکند پیمانکار است.

برای مثال: مدیر با تنظیم  قرارداد پیمانکاری  با شخصی مثلا تعمیر کار است و از او در متن قرارداد درخواست میکند تمامی خودروها  از لحاظ تنظیم  موتور چک شود و قطعات کهنه تعویض شوند. در پروژه های پیمانکاری که انوع مختلفی دارد پیمانکار میتواند جانشین قانونی به جای خود انتخاب کند که این شخص و یا جانشین هم حکم و هم وظیفه خود پیمانکار را دارد.

انواع پیمانکاری

قرارداد کار پیمانکاری یکی از انواع قرارداد کار وزارت کار می باشد که خود دو دسته پیمانکاری عمومی و پیمانکاری جزء را شامل می شود.

پیمانکاری عمومی چیست؟

پیمانکاری عمومی: فرد یا موسسه یا شرکتی است که پای امضای قرارداد با شخص یا شرکت دیگر است تا پروژه مشخص را باتوجه به تخصص و تجربه و تکیه بردانش و مهارت مورد توافق بین طرفین قرارداد اجرا نمایید.

پیمانکاری جزء چیست؟

پیمانکاری جز: شخص حقیقی و حقوقی است که معمولا در اجرای پروژه متخصص است و برای اجرای قسمتی از یک پروژه با پیمانکار عمومی قرارداد میبیند مثلا کسی که در پروژه ساختمانی برق کشی میکند.

شرایط قرارداد کار پیمانکاری

 شرایط عمومی و شرایط خاص قرارداد پیمانکاری 

شرایط عمومی: شرایطی هست که حدود حقوق و تعهدات طرفین  قرارداد مشخص میکند که این شرایط در همه قرارداد پیمانکاری عمومیت دارد و لازم اجراست  و وظایف هرکدام مشخص میکند.

شرایط خصوصی: برخلاف شرایط عمومی قرداد ها قابل تغییر است و باتوجه به موضوع قرارداد تنظیم میگردد مثلا نمونه قرداد پیمانکاری تاسیساتی با نمونه قرداد پیمانکاری آسفالت کردن خیابان ها فرق دارد.

نکته مهم شرایط خصوصی نمیتواند به هیچ وجه شرایط عمومی را نقض کند، شرایط عمومی شامل شروع کار، شرایط تضمین، اسناد و مدارک مورد نیاز، تهعدات و اختیارت کارفرما، شرایط تغییر و پرداخت و تحویل کالا.

قرارداد کار پیمانکاری چیست؟ - اسان کار

انواع قرارداد پیمانکاری

  • قرارداد کار پیمانکاری عقودمعین 
  • قرارداد کار پیمانکاری  نامعین
  • قرارداد کار پیمانکاری مختلط

قرارداد پیمانکاری عقودمعین 

عقود معین: این عقود مجموعه قراردادهایی هستند که قانونگذار به صراحت شرایط نوشته و آثار ان را در متن قانون بیان کرده است مانند بیع، اجاره، ضمان و غیره در این دسته قراردادها نیازی نیست طرفین تمامی حقوق و فعالیت مربوط به خود را در قرارداد ذکر کنند.

قرارداد پیمانکاری  نامعین

عقود نامعین: برخلاف عقود معین، دراین دست از عقود، قانون عنوان یا نام، مسئولیت ها و تعهدات و شرایط خاصی را در رابطه با قرارداد تعیین نکرده است.

عقود مختلط: در این دسته قرارداد ها اشخاص میتواند در حدود قانون با توجه به توافقات خود با یکدیگر تراضی کنند و هر نامی را که میخواهند برای ان تعیین کنند.

باتوجه به توضیحاتی که ارائه شده قرداد پیمانکاری یک عقد نامعین است با توجه به قواعد عمومی و اختیاری که ماده 10 قانون مدنی به هر یک از طرفین داده است تنظیم میگردد.

قراردا پیمانکاری طبق ماده 10 قانون مدنی جز عقود نامعین است.

نکات مهم در قرارداد پیمانکاری: در قرارداد پیمانکاری قبل ازهرکاری باید موضوع قرارداد کاملا واضح باشد. طرفین قرارداد مشخص باشند، خدماتی که پیمانکار قرار است انجام دهد مشخص گردد، انتظارات کارفرما از پیمانکار به طور جامع و کامل در نمونه قرارداد توضیح داده شود تا جای ابهامی نباشد.

طبق ماده 10 قانون مدنی چنین میتوان برداشت کرد که تمامی توافقات میان کارفارما و پیمانکار درصورتی که خلاف قونین رایج کشور نباشد نافذ است.

قرارداد کار پیمانکاری لازم است یا جایز ؟

با توجه به ماده 10 قانون مدنی متوجه میشویم که اصل بر لازم بودن قرارداد هاست در نتیجه فسخ قرارداد پیمانکاری توسط هر یک از طرفین قرارداد تابع قوانین  و استثنائات خاص صورت میگردد.

قرارداد کار پیمانکاری - اسان کار کلینیک

 نکات مهم  قرارداد کار پیمانکاری

مشخصات طرفین قرارداد

هریک از طرفین  موظف هستند مشخصات دقیق خود را در قراردداد ذکر نمایند بدون شک هر گونه اختلاف بین کارفرما و پیمانکار، صدور اظهارنامه، باتوجه به مشخصات مندرج در قرارداد انجامم میشود.

موضوع قرار داد پیمانکاری

موضوع قرارداد باید با توجه به محتوای ان تعیین گردد در نتیجه مشخص شدن موضوع قرارداد گامی برای تنظیم تخصصی یک قرارداد پیمانکاری است که موضوع قرداد پیمانکاری شامل حمل و نقل خرید مصالح، ماشین آلات، تهیه و نصب تجهیزات و ساخت تونل و سد و موارد دیگر.

اسناد و مدارک مرتبط با توافق

در قرارداد پیمانکاری تمامی اسناد و مدارک که کارفرما در اختیار پیمانکار قرارد میدهد باید ذکر شود.

مبلغ قرارداد پیمانکاری

در این قسمت مبلغ توافق شده برای انجام فعالیت بین کارفرما و پیمانکار تعیین میشود که مبلغی به عنوان پیش پرداخت و بخشی دیگر مبلغ به تدریج با پیشرفت کار به پیمانکار پرداخت میشود.

نحوه پرداخت در قرارداد پیمانکاری

جدا از لحاظ اجرا کار و عملیات ساخت از جهت نحوه پرداخت هزینه به پیمانکار و عوامل اجرایی پروژه انواع مختلفی دارد:

  • روش پرداخت مقطوع 

در این روش پرداخت، پیمانکار اجرایی پروزه را با گرفتن مبلغ مشخص قبول میکند در این روش معایب و مزیت هایی دارد زیرا در این روش پیمانکار بسیار دقیق و حساب شده قیمت ها را محاسبه میکند و به کارفرما ارائه میدهد.

 یکی از مزیت های این روش مشخص بودن هزینه کلی کار که در شروع اجرای پروزه برای کارفارما مشخص میگردد ولی از معایب آن ممکن است برای پیمانکار ضرر مالی داشته باشد با  افزایش قیمت مصالح در حین اجرا پروژه پیمانکار قادر به اتمام پروژه نیست.

  • نحوه پرداخت درصدی

در این روش کارفرما هزینه های فعالیت های انجام شده در پروژه و مبلغ معینی به عنوان حق الزحمه را به پیمانکار پرداخت میکند در این روش قیمت کار پیمانکار ثابت و مشخص نیست. کارفرما درصدی از مبالغ ثابت که در پروژه هزینه شده را به عنوان سود به پیمانکار میدهد

مزایای آن برای پیمانکار  آزادی عمل برای انجام بهتر پروژه است

معایب آن قیمت انجام شده پروزه مشخص نیست.

  • روش پرداخت براساس فهرست بهاء

 در روش فهرست بهاء پایه در ایران از طرف معاونت و نظارت و راهبردی ریاست جمهوری تهیه میشود که در این فهرست بهاء هزینه های انجام  تمام فعالیت ها جداگانه نوشته شده است پس باتوجه به فهرست بهاء مبلغ کل پروژه از جمع کردن  تمامی مبالغ های فعالیت ها قابل انجام  در پروژه به دست می آید و در قرداد درج میگردد.

مزایا 

هزینه پروژه از ابتدا مشخص میگردد و اگردرحین پروزه احتیاج به تغیراتی باشد با توجه به اینکه مبناء فهرست بهاء است کارفرما و پیمانکار نمیتواند ادعای خاصی داشت باشد.

معایب

کارفرما نمیتوند بودجه خودرا کنترل کند و امکان اختلاف بین طرفین است.

مالیات در قرارداد پیمانکاری

قوانینی که در حال حاضر درباه مالیات قردادهای پیمانکاری صحبت میکند توصیف خاص و متفاوتی از مالیات دراین قراراداد ارائه نداده اند، اما به طور کلی میتوان گفت که میزان مالیات بر درامد قردادهای پیمانکاری عمرانی و غیر عمرانی اختلاف چندانی ندارد.

در پروژه های پیمانکاری پروژه عمرانی  هزینه های اجرایی و اداری و حق بیمه از کل در امد کسر شده و از محل سود باید 20 درصد به عنوان مالیات پرداخت شود این قاعده مربوط به اشخاص حقوقی است درباره اشخاص حقیقی هر سال میزان معافیت مالیاتی اعلام شده و بعد از ان سود ناخالص کم میشود

قرارداد کار پیمانکاری - اسان کار

تفاوت قرارداد کاری و قرارداد کار پیمانکاری

در ادامه به برخی از تفاوت های میان قرارداد کاری با پیمانکاری می پردازیم.

  • کارگر شخص حقیقی است اما پیمانکار میتواند شخص حقیقی و حقوقی باشد
  • موضوع قرارداد پیمانکاری محصول و نتیجه کار است  اما در قردادکاری در اختیار قراردادن نیرو کار برای کارفرماست
  • پمانکار  مشتریان متهعد دارد ولی کارگر معمولا با یک کارفرما کار میکند
  • مزد پیمانکار برحسب نتیجه کار است اما دستمزد کارگر برحسب زمان انجام کار است
  • پیمانکار اختیار جذب نیرو دارد ولی کارگر باید شخصا کار را انجام میدهد.
  • ابزار کار جز وسایل کار متعلق به پیمانکار است  اما کارگر با ابزار کارفرما کار میکند

در قراردا کار کارگر مستقیما به دستور کارفرما کار میکند و پرداخت مزایا کارگی بر عهده کارفرماست اما در قرداد پیمانکاری بخشی از کار به پیمانکار واگذار شده است  و کارفرما هیچ مسئولیتی در قبال پرسنل پیمانکار ندارد.

 

برای دریافت مشاوره قرارداد کار با کلینیک آسان کار از طریق راه های ارتباطی در ارتباط باشید.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها