آسان کار

متخصص روابط کار و تامین اجتماعی

تماس از شما مشاوره رایگان از ما

تامین نیروی انسانی

2/لایک

تامین نیروی انسانی | آسان کار

نیروی انسانی که دارای مهارت،وتخصص باشد جزئی از دارایی های یک سازمان و شرکت حساب می شود و داشتن نیروی متخصص در سازمان یک مزیت رقابتی است و در واقع می توان گفت نیروی انسانی متخصص کمیاب ترین منبع در اقتصاد دانش محور می باشد.

تامین نیروی انسانی- آسان کار

زمانی که یک شرکت دارای نیروی ماهر و متخصص باشد می تواند محصولات و خدمات با کیفیت و متمایز ارائه دهد،هزینه های شرکت کاهش می یابد، خلاقیت و نو آوری افزایش پیدا می کند و رقابت پذیری شرکت نیز افزایش می یابد که همه ی اینها فقط در صورتی به وجود می آید که شرکت از نیروی انسانی متخصص استفاده کند.

به همین دلیل استراتژی بسیاری از سازمان ها و شرکت ها تمرکز بسیار ویژه ، بر روی نیروی انسانی است.

نیروی انسانی چیست؟

نیروی انسانی HR ، به افرادی گفته می شود که در شرکت ها و سازمان ها وظایف و شغل ها را برعهده می گیرند.

هدف سازمان ها از به‌ خدمت گرفتن نیروی انسانی، پیشرفت سازمان و کمک به سازمان و یا شرکت برای رسیدن به اهدافش می باشد. به همین دلیل نیروی انسانی باید در زمینه شغلی که برای آن استخدام می‌شود، دارای مهارت ،دانش و تجربه باشد و بتواند بازده خوبی برای سازمان مورد نظر داشته باشد.

 

تامین نیرو - آسان کار

شرکت تامین نیروی انسانی چیست؟

کارکنان در سازمان نقش بسیار کلیدی و وموثری را در رشد و توسعه سازمان در محیط متغیر و پر چالش امروز بر عهده دارند. و جذب نیروهای با استعداد و توانمند و همچنین حفظ آنها در سازمان از دغدغه های جدی محسوب می شود و وجود این چالش، باعث ایجاد شرکت هایی برای شناسایی، تشخیص و انتخاب مناسب ترین نیروها شده است که به این شرکت ها ،شرکت های تامین نیروی انسانی می گویند.

شرکت های تامین نیروی انسانی شرکت های پیمانکاری هستند که با سازمان ها ، موسسات خصوصی ،ادارات و شرکت های دیگر قرارداد تنظیم می کنند تا نیروی انسانی مورد نیاز آنها را تامین کنند. این شرکت ها میتواند طیف وسیعی از نیروهای انسانی را از کارمند،نیروی تاسیسات، آبدارچی، نگهبان، مستخدم، مهماندار و.. را تامین کنند. برای جذب نیرو 

دلیل محبوبیت فراوان این شرکت ها برای بسیاری از مراکز دولتی و دانشگاه ها این است که نیرو هایی را که شرکت های تامین نیروی انسانی تامین می کنند به صورت پیمانی واگذار می شوند و کارفرما هیچ گونه مسئولیتی در قبال بیمه این نیرو ها و مسائل دیگر مربوط به نیروی پیمانی تحت قرارداد شرکت های نیروی انسانی ندارند.

نیروی انسانی چیست؟

نکته: شرکت های تامین منابع نیروی انسانی به دو صورت سهامی خاص و با مسئولیت محدود ثبت می شوند. 

قرارداد پیمانکاری تامین نیروی انسانی

 قرارداد پیمانکاری ، بین شرکت تامین نیروی انسانی و شرکت‌های متقاضی جذب نیرو تنظیم می‌شود.

براساس این قرارداد کار ؛ پیمانکار که وظیفه تامین نیروی انسانی را برعهده دارد موظف است براساس خواسته متقاضی که همان سازمان ها و شرکت ها هستند برای جذب نیروهای انسانی اقدامات لازم را انجام دهد. بعضی از سازمان‌ها و شرکت‌ها تمایل دارند که جذب نیروی انسانی همراه با برگزاری آزمون‌های علمی و عملی صورت بگیرد.

بعضی دیگرمعیارهای خاص و مشخصی را برای گزینش نیروی انسانی تعیین می‌کنند. شرکت پیمانکار نیز براساس خواسته ی متقاضیان اقدام به جذب  و تامین نیروی مورد نیاز آنها می کند. شرکت متقاضی هم تنظیم قرارداد پرسنلی را برعهده دارد. 

قرارداد حجمی تامین نیروی انسانی چیست ؟

قرارداد حجمی تامین نیروی انسانی یکی از قراردادهای کار در سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف است ،که براساس آن استخدام به صورت حجمی انجام می شود. در سال 1391 برای اولین بار قرارداد حجمی تامین نیروی انسانی از طرف دولت به کارفرمایان داده شد.

طبق این قرارداد، پیمانکار تامین نیروی انسانی (کارفرما) می‌تواند یک واسطه بین شرکت و نیروی انسانی باشد و زمینه ارتباط کاری آنها را فراهم کنید . از نظر قانونی برای استفاده از قرارداد حجمی تامین نیروی انسانی ، شرایط خاصی تعیین شده است که تنها در صورت برقرار بودن این شرایط می توان از این قرارداد استفاده کرد.

درباره شرکت های تازه تاسیس و موارد مهم امور پرسنلی در شرکت تازه تاسیس حتما مطالعه کنید. 

در زیر به بررسی این شرط ها می پردازیم:

شرایط قرارداد حجمی تامین نیروی انسانی

  • موضوع پروژه کمیت پذیر باشد.
  • باید میزان کار قابل تعیین باشد
  • برای بخش های مجزا در پروژه قیمت تعیین شده باشد.
  • عدم نیاز به حضور تمام وقت نیرو
  • عدم نیاز به تجهیزات و امکانات سازمان
  • پروژه مورد نظر نیازمند فعالیتی باشد که جزء وظایف اصلی سازمان نباشد.

 

 

اگر در پروژه‌ای شرایط فوق برقرار باشد، برای انجام پروژه سازمان می تواند از قرارداد های تامین نیروی انسانی به صورت قرارداد حجمی استفاده کند. در واقع می توان گفت، این نوع از قراردادهای کار، به صورت پروژه‌ای به پیمانکار سپرده می‌شود. در این نوع از قرارداد کار، کارفرما، شرکت تامین نیرو ی انسانی می باشد.

نکته: شرکت تامین کننده نیروی انسانی حقوق و مزایای کارمندان را از سازمان مورد نظر دریافت می‌کند و بعد از کسر کردن حق پیمانکاری به آن‌ها پرداخت می کند.

بیمه قرارداد حجمی تامین نیروی انسانی

بیمه در قراردادهای حجمی نیزمانند دیگر قراردادهای کار،بر عهده کارفرما می باشد. پیمانکار پروژه به‌عنوان کارفرما موظف است تا حقوق، مزایا و بیمه نیروی انسانی تحت اختیار خود را پرداخت کند.

در قرار داد های تامین نیروی انسانی بیمه براساس ساعت کاری افراد مشخص می شود.

کارفرما یا همان پیمانکار تامین نیروی انسانی می تواند در صورت لزوم، تعداد یا ساعت کاری نیروها  را تغییر دهد. به عنوان مثال  پیمانکار تامین نیروی انسانی می‌تواند افراد بیشتری را در زمان کمتر در اختیار بگیرد یا برعکس در زمان بیشتر، افراد کمتری را برای انجام پروژه در اختیار داشته باشد، و استخدام کند.

 

منع قرارداد تامین نیروی انسانی

براساس مصوبه ای که در سال 1390 تصویب شد و به سازمان ها ارگان های مربوطه ابلاغ شد درکلیه سازمان‌ها و دستگاه‌ها ی اجرایی موضوع ماده 5 و 117 قانون مدیریت خدمات کشوری از بستن قراردادهای تامین منابع انسانی با شرکت های پیمانکاری منابع انسانی منع شده اند.

از تاریخ این مصوبه دستگاه های اجرایی زیر از عقد قرارداد تامین نیروی انسانی منع شده اند:

  • کلیه وزارتخانه‌ها
  • مؤسسات دولتی
  • شرکت‌های دولتی
  • مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی
  • بانک مرکزی
  • بانک‌ها
  • وزارت اطلاعات
  • شرکت ملی نفت ایران
  • سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
  • بیمه‌های دولتی و شرکت‌های مشابه
  • نهادهای عمومی غیردولتی
  • اعضاء هیات علمی و قضاوت هیات‌های مستشاری دیوان محاسبات
  • شورای نگهبان
  • مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • مجلس خبرگان رهبری

 

ممنون از اینکه تا انتهای مطلب با ما همراه بودید شما میتوانید برای دریافت مشاوره  تامین نیروی انسانی و خدمات کاریابی از طریق راه های ارتباطی با آسان کار تماس حاصل نماید و از خدمات کلینیک اداری آسان کار بهره مند شوید

.مشاورین و پرسنل ما همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما چه به صورت حضوری  و چه به صورت غیر حضوری هستند.

ما همواره در بخش نظرات منتظر پرسش ها و دیدگاه های شما هستیم.

پشتیبان کاربر

کلینیک اداری آسان کار آماده ارائه انواع خدمات اداری ،حقوقی ومشاوره به کارگران وکارفرمایان می باشد،شما می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی و اینترنتی با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی در ارتباط باشد.با تشکر

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها