رابطه کارگر و کارفرمایی، یکی از روابط بین اشخاص است که بر اساس قانون کار تنظیم میشود. در این دسته از روابط شخصی به عنوان کارگر یا کارمند به استخدام مجموعه در آمده و به انجام وظایف مورد نظر کارفرما میپردازد. کارفرما نیز موظف است در قبال کار انجام شده توسط کارگر، به او مزد و مزایای قانون کار را پرداخت نماید. حال اگر در روابط کارفرما و کارگر مشکلی ایجاد شود، افراد میتوانند از طریق مرجع صالح در این زمینه یعنی اداره کار اقدام به رفع مشکل خود نمایند. در ادامه به بررسی بیشتر دفاع از حقوق کارفرما در اداره کار میپردازیم و با موارد مهم در این زمینه بیشتر آشنا میشویم.
فهرست محتوا
Toggleکارفرما از دید قانون کار
در رابطه با تعریف کارفرما میتوان به ماده 3 قانون کار اشاره کرد. طبق این ماده قانونی:
“کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به درخواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار میکند. مدیران و مسئولان و به طور عموم کلیه کسانی که عهدهدار اداره کارگاه هستند نماینده کارفرما محسوب میشوند و کارفرما مسئول کلیه تعهداتی است که نمایندگان مذکور در قبال کارگر به عهده میگیرند. در صورتی که نماینده کارفرما خارج از اختیارات خود تعهدی بنماید و کارفرما آن را نپذیرد، در مقابل کارفرما ضامن است.”
پس کارفرما شخصی است که مدیریت کارکنان خود را بر عهده دارد و میتواند به آنها دستورات لازم جهت انجام امور کاری مختلف را بدهد. کارکنان هم موظف به پیروی از دستورات کارفرما و انتظارات او هستند. همانطور که در ماده قانونی اشاره شد، کارفرما میتواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. این یعنی کارفرما همیشه در قالب یک شخص نبوده و میتواند یک موسسه، سازمان یا شرکت باشد. در این شرایط قواعد اشخاص حقوقی برای آنها تاثیر گذار خواهد بود. برای کارگر هم فرقی ندارد که برای یک کارفرمای حقیقی به کار بپردازد یا یک کارفرمای حقوقی. این کارگر در هر دو حالت دستمزد و مزایای خود را مطابق قانون کار دریافت خواهد کرد.
حق و حقوق قانونی کارفرما چیست؟
در روابط کاری، تنها کارگر از حق و حقوق برخوردار نبوده و برای کارفرما نیز حقوق خاصی در نظر گرفته میشود. در واقع در هر رابطه کاری، یک سری حقوق برای طرفین ایجاد میشود. البته که قانون کار برای حمایت بیشتر از قشر کارگران، حق و حقوق بیشتری را برای آنها در نظر گرفته است. اما کارفرمایان نیز از حقوق قانونی برخوردار هستند که بهتر است راجع به آنها اطلاعات کافی داشته باشند. در زیر به مهمترین حقوق قانونی کارفرما اشاره میکنیم:
-
تعهد کارگر نسبت به تعهدات قرارداد
از مهمترین حقوق کارفرما طبق قانون کار، باید به پایبندی به تعهدات قرارداد کاری از سوی کارگر اشاره کرد. همانطور که کارفرما موظف به انجام تعهدات خود نسبت به کارگر است، کارگر نیز باید به تمام مفاد قرارداد کاری پایبند باشد و به آنها عمل نماید. در صورت عدم پایبندی کارگر به تعهدات کاری، مشکلاتی در این بین ایجاد شده و کارفرما امکان شکایت از کارگر و حتی اخراج او را پیدا میکند. از این رو مهم است که از همان ابتدا تمام مفاد قرارداد کاری را به خوبی مطالعه کرده و در صورت وجود مشکل آن را مطرح کرد. چرا که زمانی که قرارداد به امضای طرفین برسد، هر دو نسبت به موارد درج شده مسئول هستند و نباید نسبت به مسئولیتهای خود شانه خالی کنند. پس پایبندی و اجرای صحیح وظایفی که در قرارداد کاری از طرف کارگر پیش بینی شده است، جزو حقوق اصلی کارفرما در اداره کار به حساب میآید.
-
حضور منظم و به موقع کارگر در محل کار
از دیگر حقوق کارفرما در قانون کار، باید به حضور به موقع کارگر در محل کار اشاره کرد. کارگران باید همواره راس ساعت مقرر و بدون تاخیر در محل کار حضور پیدا کنند و کار خود را شروع کنند. در صورتی که کارگران به این موضوع بیتوجه باشند، ممکن است سبب خدشه دار شدن روابط خود با کارفرما شوند و کارفرما نیز به قطع همکاری بین خود و کارگران بپردازد.
-
ترک کار کارگر با اطلاع قبلی و تایید کارفرما
ترک کار یکی از مواردی است که در رابطه با آن قبلا صحبت کردهایم. در رابطه با ترک کار در قانون کار نیز به خوبی اشاره شده است. طبق ماده 25 قانون کار “هر گاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد.” این یعنی زمانی که یک قرارداد کاری میان کارگر و کارفرما منعقد میشود، هیچ کدام از آنها حق فسخ آن را به طور یک طرفه ندارند. حال اگر کارگر به ترک کار به صورت غیر قانونی بپردازد، منجر به تضییع حق کارفرما میشود. چرا که با منعقد شدن قرارداد کاری، کارگر تا پایان آن موظف به انجام کار برای کارفرما بوده و نمیتواند هر زمان که بخواهد به تغییر شغل و ترک کردن کار فعلی خود بپردازد. حال اگر کارگر در شرایطی مجبور به این کار شود، باید حتما این موضوع را به کارفرمای خود اطلاع دهد و رضایت او را در این مورد جلب نماید. کارفرما پس از بررسیهای لازم و پذیرش این موضوع، یک نیروی جایگزین به جای کارگر آورده و قرارداد خود را با کارگر فسخ مینماید. پس ترک کار با اطلاع قبلی نیز از جمله حقوق کارفرما در اداره کار است و باید حتما به آن توجه گردد.
دفاع از حقوق کارفرما در اداره کار با وکیل
زمانی که صحبت از دفاع حقوق کارفرما میشود، حضور یک وکیل میتواند نقش بسیار خوب و مفیدی در این زمینه داشته باشد. در واقع داشتن یک وکیل برای دفاع از حقوق امری الزامی نبوده و کاملا اختیاری است. اما زمانی که از یک وکیل کار مجرب در این زمینه استفاده شود، مزایای بیشماری برای کارفرما فراهم میشود. برای مثال با وجود یک وکیل دیگر نیازی به حضور کارفرما در جلسات رسیدگی به پرونده نبوده و کارفرما میتواند به امور خود در شرکت بپردازد. همچنین رسیدگی به پرونده و پیگیری آن از جانب وکیل، سریعتر انجام شده و در زمان افراد صرفه جویی زیادی میشود. برای همین کارفرمایان در صورت نیاز به شکایت از کارگر و پیگیری حق و حقوق خود، میتوانند از یک وکیل خوب در این زمینه کمک بگیرند. از طرفی کارگران نیز میتوانند برای دفاع از خود در برابر ادعاهای کارفرما، از یک وکیل کار استفاده کنند و به این صورت به دفاع از خود بپردازند.
در چه مواردی کارفرما قادر به شکایت از کارگر خود است؟
همانطور که در بخشهای قبلی نیز اشاره داشتیم، در صورتی که کارگر به تعهدات کاری خود و موارد درج شده در قرارداد کاری عمل نکند، حق ثبت شکایت را به کارفرمای خود میدهد. زمانی که کارگر در پایبندی به تعهدات خود کوتاهی کند، کارفرما در ابتدا به او اخطارهای لازم را میدهد. حال اگر پس از این اخطارها مشکلات همچنان پابرجا بوده و کارگر به نقض قوانین موجود در کار بپردازد، کارفرما میتواند از او شکایت کند. در این شرایط کارفرما حق دارد قرارداد کاری را نیز فسخ کند و پس از تسویه حساب با کارگر او را اخراج نماید. علاوه بر این اگر کارگر از طرق گوناگون اقدام به وارد کردن خسارت و ضرر و زیانهای زیادی به کارفرما و شرکت او نماید، کارفرما میتواند بابت این مورد نیز به شکایت بپردازد و از کارگر خسارت دریافت نماید.
جمع بندی
در این مطلب به حقوق کارفرما در اداره کار و نحوه دفاع او پرداخته شد. همانطور که اشاره کردیم علاوه بر اینکه کارفرما در قبال پرداخت حق و حقوق به کارگران مسئول است، کارگران نیز در برابر کارفرما مسئولیتهایی دارند و باید به آنها پایبند باشند. از جمله این موارد باید تعهد به مفاد قرارداد، حضور به موقع در سر کار و ترک کار با اطلاع قبلی اشاره کرد. حال اگر به دفاع از حقوق کارفرما در اداره کار نیاز باشد، کارفرما میتواند از یک وکیل کار استفاده کند و از مزایای حضور او بهره مند شود. در صورت نیاز به مشاوره بیشتر، میتوانید با کارشناس آسان کار در تماس باشید.
جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.