زمانی که کارگر در محیط جدیدی مشغول به کار میشود، کارفرما در قبال او وظایفی دارد. پرداخت حقوق به موقع، سنوات سالیانه به همراه عیدی، پاداش، بیمه و غیره از جمله وظایف کارفرما نسبت به شخص کارگر است. در این بین، بیمه کردن کارگر اهمیت زیادی دارد و این اشخاص باید تحت بیمه درمانی و بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند. اما هزینه پرداخت این بیمهها به عهده چه کسی است و آیا شخص کارفرما وظیفه پرداخت هزینه درمانی کارگر را بر عهده دارد؟ در این مطلب به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت.
فهرست محتوا
Toggleحق بیمه کارگری یا کارمندی چیست؟
در ابتدا باید بگوییم که حق بیمه کارگری با حق بیمه کارمندی تفاوتی ندارد و هر دو به یک موضوع اشاره دارند. حق بیمه کارگری، به حق بیمهای گفته میشود که کارفرما آن را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت میکند تا کارگر بتواند از خدمات و مزایای آن استفاده نماید. با پرداخت حق بیمه، کارگر یا کارمند در برابر حوادث بیمه میشوند. بر این اساس زمانی که در حین کار با حادثهای روبرو شوند، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته و میتوانند از خدمات آن استفاده نمایند. علاوه بر این، پرداخت حق بیمه مزایای دیگری نیز دارد که میتوان به بیمه بیکاری و بیمه بازنشستگی آن اشاره کرد. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که پرداخت حق بیمه کارگری به عهده چه کسی است؟ در ادامه به جواب این سوال میپردازیم.
چه کسی وظیفه پرداخت حق بیمه کارگری را دارد؟
همانطور که اشاره شد بیمه کردن کارگر جزو وظایف کارفرما است و کارگر باید از روز اول استخدام، تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. با بیمه شدن کارگر، مبلغی به طور ماهانه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت میشود. مبلغ حق بیمه توسط کارفرما به این سازمان پرداخت میگردد. البته کارفرما وظیفه پرداخت تمام مبلغ حق بیمه را بر عهده ندارد. طبق قانون تامین اجتماعی، 30 درصد از حقوق کارگر به عنوان حق بیمه به سازمان پرداخت میشود. از این میزان، 23 درصد آن بر عهده کارفرما و 7 درصد آن به عهده شخص کارگر یا کارمند است. کل 30 درصد به طور مستقیم توسط کارفرما به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شده و سپس 7 درصد آن از حقوق کارگر کسر میشود. خوب است بدانید 3 درصد از 23 درصد پرداختی توسط کارفرما، به بیمه بیکاری کارگر اختصاص دارد تا در زمان بیکار شدن بتواند از آن استفاده نماید.
انواع مختلف بیمه برای کارگران و کارمندان مجموعه
بیمهها انواع مختلفی دارند و تنها به بیمه تامین اجتماعی خلاصه نمیشوند. هر یک از این بیمهها در جهت خاصی ارائه شدهاند تا بتوانند بهترین خدمت را به شخص بیمه شده داشته باشند. بیمههایی چون بیمه تکمیلی درمان کارگران، بیمه عمر، بیمه حوادث و بیمه مسئولیت مدنی از انواع بیمههای رایج در کارگاهها یا شرکتها هستند. اما از میان بیمههای موجود، تنها یک مورد آن اجباری و مابقی اختیاری است. بیمه تامین اجتماعی کارگران، اجباری بوده و بر عهده شخص کارفرما است. اما بیمههای مسئولیت مدنی یا حوادث، بیمه عمر و بیمه تکمیلی درمانی از انواع بیمههای اختیاری محسوب میشوند. یعنی کارفرما میتواند بر حسب نیاز، از خدمات این بیمهها برای کارگران خود استفاده نماید.
بیمه تکمیلی و درمانی چیست و چه کسی وظیفه پرداخت آن را دارد؟
یکی از خدمات بیمه تامین اجتماعی، رایگان بودن برخی از هزینههای درمانی است. افرادی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، میتوانند در بیمارستانها و مراکز مربوطه از خدمات بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند و از هزینههای درمانی خود بکاهند. تعهدات درمانی بیمه تامین اجتماعی، محدود است و کلیه هزینههای درمانی کارگر یا کارمندان را پوشش نمیدهد. برای پرداخت کامل هزینههای درمانی توسط بیمه، باید به سراغ دیگر شرکتهای بیمه رفت. شرکتهای بیمه با ارائه نوعی بیمه به نام بیمه تکمیل درمان، به افراد این امکان را میدهند تا بتوانند از خدمات آن استفاده کرده و هزینههای درمانی و پزشکی خود را به طور کامل از این طریق دریافت نمایند. در صورتی که کارفرما بخواهد تمام کارگران و کارمندان خود را بیمه تکمیلی نماید، باید با یکی از شرکتهای مربوطه قرارداد ببندد. هر چقدر تعداد افراد مجموعه و گروه بیشتر باشد، هزینه بیمه تکمیلی کمتر میگردد. اما پرداخت هزینه بیمه تکمیلی بر عهده چه کسی است؟ طبق قانون کار، شخص کارفرما وظیفه و الزامی در بیمه تکمیلی کارمندان خود ندارد. اما این کار جنبه حمایتی از کارگران را دارد و باعث میشود تا افراد تحت پوشش از نظر پرداخت هزینههای درمانی زیر فشار قرار نگیرند. کارفرمایانی که مجموعه خود را بیمه تکمیلی میکنند، در هنگام پرداخت حقوق ماهانهشان، مبلغ مربوط به حق بیمه تکمیلی را کسر مینمایند.
هزینه درمانی با بیمه تکمیلی
بسته به نوع بیمه نامه و شرایط بیمه تکمیلی انفرادی یا خانوادگی، پوشش بیمهها با هم متفاوت است. برای همین افراد میتوانند هنگام انتخاب بیمه به لیست تحت پوشش آن توجه داشته باشند و بیمه را با لیست پوششی مورد نظر خود انتخاب نمایند. هزینههای درمانی با بیمه تکمیلی کاهش زیادی پیدا کرده و از این نظر در هزینههای افراد صرفهجویی زیادی میشود. در بیمه تامین اجتماعی، معمولا تا 30 درصد هزینه توسط شرکت بیمه پرداخت میشود. اما در بیمه تکمیلی این مبلغ بیشتر بوده و هزینههایی چون آزمایش، عکس سی تی اسکن و غیره توسط شرکت بیمه تکمیلی نیز پرداخت میگردد.
آیا کارفرما وظیفه پرداخت هزینه درمان کارگر را دارد؟
در صورتی که کارگر در حین کار دچار آسیب یا حادثهای شود، تمام عواقب آن بر عهده شخص کارفرما است. به طوری که طبق قانون مدنی کشور ایران، شخص کارفرما وظیفه دارد تمام هزینههای پزشکی ناشی از حوادث کاری را به طور کامل پرداخت نماید. کارفرما میتواند هزینههای درمانی را از طریق بیمه مسئولیت مدنی، به عهده شرکت بیمه بگذارد. زمانی که شخص کارگر یا کارمند بیمه میشوند، شرکت بیمه در برابر حوادث کاری آنها مسئول است. لذا زمانی که اتفاقی برای افراد رخ میدهد، بیمه باید تمام هزینههای درمانی ناشی از حوادث کاری کارگر را پرداخت نماید. بنابراین شخص کارگر که از بیمه برخوردار است، وظیفهای برای پرداخت هزینههای درمانی خود ندارد. با این حال اگر در این مورد قصوری رخ دهد، شخص کارگر میتواند به طور قانونی آن را پیگیری کرده و هزینههای پزشکی و درمانی خود را از شخص کارفرما و بیمه مربوطه دریافت نماید.
موارد قابل برداشت از حقوق کارگر
علاوه بر کسر حق بیمه تامین اجتماعی، کارفرما میتواند موارد دیگری را نیز از حقوق کارگر خود کسر کند. در زیر به این موارد اشاره شده است:
- برداشت حق بیمه و مالیات
- برداشت اقساط وام در صورت ارائه وام به کارگر
- برداشت هزینه سکونت در صورت زندگی در خانههای سازمانی
- برداشت بابت خریدهای کارگر از فروشگاه تعاونی شرکت
- برداشت به دلیل واریزی اشتباه
در صورتی که کارفرما به جز موارد اشاره شده اقدام به برداشت وجه از حقوق کارگر کند، کارگر این حق را دارد تا در این مورد او را بازخواست کرده و در صورت لزوم از او شکایت نماید.
آیا بیمه کارگری و کارمندی از نظر هزینه درمانی با هم تفاوت دارند؟
اگر عناوین بیمه کارگری و بیمه کارمندی به گوشتان خورده باشد، باید بگوییم که این دو بیمه تفاوتی با هم دارند و از نظر مزایا با هم یکسان هستند. تنها تفاوت موجود میان بیمه کارگری و بیمه کارمندی، در وظیفه آنها است. کارگران به کارهای یدی و دستی و کارمندان به کارهای اداری میپردازند. هر دوی این اقشار باید توسط کارفرما بیمه شوند تا بتوانند از مزایای آن استفاده نمایند.
جمع بندی
کارفرما در قبال کارگران و کارمندان خود وظایفی دارد و باید آنها را از همان ابتدا بیمه نماید. بیمه شدن کارگر باعث میشود تا در صورت بروز اتفاق و حادثه کاری، شرکت بیمه هزینههای درمانی او را پرداخت نماید. در صورتی که کارگر بیمه نبوده و در حین کار دچار حادثه شود، شخص کارفرما موظف به پرداخت هزینه درمانی او میباشد. برای همین است که بیمه شدن کارمندان و کارگران مسئله مهمی است و باید مورد توجه قرار کارفرمایان بگیرد. در کنار بیمه تامین اجتماعی، میتوان از بیمههای تکمیلی نیز استفاده کرده تا هزینههای درمانی و پزشکی برای کارگران و کارمندان کاهش پیدا کند.
جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک اداری آسان کار تماس بگیرید.